تسلا همچنان قصد دارد راهرو شارژ 1800 مایلی را برای کامیونهای نیمهکامیونی بسازد، علیرغم اینکه بایدن بودجه خود را محدود کرده است.

تسلا در حال پیشبرد طرحی برای ساخت یک راهرو شارژ دکل بزرگ برقی است که از تگزاس تا کالیفرنیا امتداد دارد، علیرغم اینکه برنامه بودجه سودآور فدرال که بخشی از قانون زیرساخت دو حزبی رئیس جمهور بایدن است، نادیده گرفته شده است. اما TechCrunch آموخته است که دامنه اصلی پروژه همچنان می تواند تغییر کند.
این شرکت به دنبال نزدیک به 100 میلیون دلار از برنامه کمک هزینه اختیاری زیرساخت شارژ و سوخت (CFI) تحت اداره بزرگراه فدرال (FHWA) بود. تسلا در ترکیب با حدود 24 میلیون دلار از پول خود، قصد داشت 9 ایستگاه شارژ کامیون الکتریکی بین لاردو، تگزاس و فرمونت، کالیفرنیا بسازد.
این راهرو، اگر ساخته شود، اولین شبکه شارژ در نوع خود خواهد بود که می تواند حمل و نقل برقی در مسافت های طولانی و منطقه ای را فعال کند و به پاکسازی بخش بزرگی از بخش حمل و نقل کثیف کمک کند. با این حال، بدون آن، وعده تسلا برای برقیسازی کامیونهای سنگین میتواند حتی از برنامه قبلی عقبتر باشد.
بر اساس اسلایدی که در یک پرونده 964 صفحه ای در منطقه مدیریت کیفیت هوای سواحل جنوبی مدفون شده است، پروژه ای که به FHWA ارائه شد TESSERACT نام داشت که مخفف عبارت «نیمه های عملیاتی پشتیبانی از برق رسانی حمل و نقل در آریزونا، کالیفرنیا و تگزاس» است. (تسلا در این برنامه با SCAQMD همکاری کرد. )
اما تسلا در میان 47 دریافت کننده ای که دولت بایدن در ژانویه اعلام کرد نبود. در مجموع، آن برندگان 623 میلیون دلار برای ساخت ایستگاه های شارژ و سوخت رسانی خودروهای الکتریکی در سراسر کشور دریافت کردند. این در حالی است که تسلا تاکنون حدود 13 درصد از سایر جوایز شارژ را از قانون زیرساخت کسب کرده است، اگرچه این امر تنها حدود 17 میلیون دلار برای شرکت به ارمغان آورده است.
روهان پاتل، که این هفته با اخراج 10 درصد از نیروی کار خود، سمت معاونت خود را در تسلا ترک کرد، در پیامی به TechCrunch بيان کرد که تسلا ممکن است به فرصتهای بودجه دولتی یا دورهای آینده برنامه CFI روی آورد. او بيان کرد که برخی از سایتهای موجود در طول مسیر «حتی بدون بودجه نیز بیمعنا هستند».

اعتبار تصویر: TechCrunch
این مسیر 1800 مایلی از نظر تئوری، دو کارخانه خودروسازی تسلا در آمریکای شمالی و همچنین یکی را که در مکزیک برنامهریزی شده – اما با تأخیر مواجه شده است، به هم متصل میکند. در ابتدا قرار بود هر ایستگاه به هشت شارژر 750 کیلوواتی برای تسلا Semis مجهز شود و چهار شارژر برای کامیون های الکتریکی دیگر باز باشد. مشخص نیست که اگر شرکت نتواند هر 9 ایستگاه را که در فواصل تقریباً مساوی در طول مسیر قرار دارند، بسازد، چقدر موثر خواهد بود.
حدود نیمی از انتخابهای دولت بایدن برای بودجه CFI بر ایجاد زیرساختهای شارژ وسایل نقلیه الکتریکی در «محلهای شهری و روستایی، از جمله در مکانهای مناسب و پرکاربرد مانند مدارس، پارکها، کتابخانهها، مسکن چند خانواده و موارد دیگر» متمرکز بود.
نیمی دیگر به تامین مالی 11 پروژه "دالان" اختصاص یافت، از جمله تعدادی در همان کریدور I-10 که بخشی از مسیر پیشنهادی تسلا را تشکیل می دهد. این شامل 70 میلیون دلار به شورای دولت های تگزاس شمالی برای ساخت پنج ایستگاه سوخت رسانی هیدروژن برای کامیون های متوسط و سنگین در مناطق دالاس، هیوستون، آستین و سن آنتونیو است.
وزارت حمل و نقل در بیانیه ای در ژانویه نوشت: "این پروژه به ایجاد یک کریدور هیدروژنی از جنوب کالیفرنیا به تگزاس کمک می کند."
پاتل در این هفته به TechCrunch گفت: «تامین منابع مالی ایستگاههای هیدروژن به عنوان پول صرفاً هدر میرود.
در حالی که او دیگر به نمایندگی از تسلا صحبت نمی کند، از تامین مالی زیرساخت های هیدروژنی زمانی که هنوز در شرکت بود انتقاد کرد.
او در ماه فوریه در X نوشت: «دولتها در سراسر جهان دلارهای مالیاتی را برای هیدروژن برای زیرساختهای سبک/سنگین تلف میکنند. مانند سیگار کشیدن، هرگز برای ترک دیر نیست.
تامین مالی تنها چالش پروژه نیست. یکی دیگر از عوامل پیچیده می تواند بازسازی اخیر تسلا باشد.
ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا، گفته است که این شرکت اکنون "توپ به دیوار برای خودمختاری" است و طبق گزارشها قبلاً یک خودروی برقی ارزان قیمت برنامهریزی شده را فدای اولویت این شرکت کرده است. Semi سالها از زمانبندی عقب افتاده است و تسلا تا به امروز تنها حدود ۱۰۰ دستگاه ساخته است.
با وجود همه اینها، برنامه تسلا نیمه همچنان به آرامی مشتریان را جذب می کند. تنها چند روز پس از تغییر ساختار، رئیس برنامه Semi، دن پریستلی، از طریق رسانه های اجتماعی یک مشتری بالقوه جدید برای کامیون ها را اعلام کرد. پریستلی همچنین در ماه مارس بيان کرد که تسلا از Semis برای ارسال بستههای باتری از نوادا به کارخانه Fremont استفاده میکند.
ارسال نظر