تست و بررسی اکستریم TXL؛ تصویری نیمهلوکس از یک کراساوور مونتاژی
خودروهای برند لوکس مدیرانخودرو، اکستریم، یکی پس از دیگری از راه میرسند. این شرکت مدتی پیش قیمت اکستریم VX را بهعنوان اولین محصول لوکس خود اعلام کرد. اکنون نیز نوبت اکستریم TXL رسیده تا روانه بازار شود. ما نیز در دیجیاتو اکستریم TXL را تست و تحلیل کردهایم؛ خودرویی که در روزهای آینده قیمت آن مشخص خواهد شد تا وارد بازار شود.
نگاه اولیه
خودرویی که با نام اکستریم TXL به بازار ما آمده است، محصولی از زیرشاخه لوکس چری، اکسید، است که با نام اکسید TXL شناخته میشود. اکسید TXL نیز در واقع نسخه بلندتری از اکسید TX استاندارد است. حرف L در نام این خودرو نشانه عبارت لانگ یا بلند است.
تولید اکسید TX از سال 2018 آغاز شده است؛ زمانی که نسل نخست چری تیگو 8 معرفی شد. این خودرو شباهتهای بسیاری با نسل اول چری تیگو 8 دارد که بهدلیل حضورنداشتن این خودرو در ایران، نمیتوان آنها را بهراحتی بازگو کرد. کراساوور TXL در سال 2021 مورد فیسلیفت قرار گرفت و مشخصههای زبان طراحی جدید اکسید به آن گفت ه شد. این خودرو در قالب دو نسخه پنجنفره (اکسید TX) و هفتنفره (اکسید TXL) به بازار عرضه شده است که نسخههای عرضهشده در بازار ایران، هفتنفره یا TXL هستند.
بررسی طراحی اکستریم TXL
اکستریم TXL، اکستریم VX و تیگو 8 پرومکس براساس پلتفرم واحدی توسعه یافتهاند اما در جزئیات تفاوتهایی میان این 3 خودرو وجود دارد. برای مثال، سقف اکستریم TXL فرم کوپه دارد و تا حدودی کراساوور اسپرت محسوب میشود، درحالیکه اکستریم VX و تیگو 8 پرومکس کراساوورهایی خانوادگی هستند.
در نمای جلوی اکستریم TXL، جلوپنجرهای بزرگ شامل خطوط افقی کرومی را خواهید دید. در دو طرف این خطوط، فرورفتگیهایی وجود دارد که درون آنها چراغهای روشنایی تعبیه شدهاند. بااینحال چراغهای روشنایی در روز، مانند لاماری ایما، باریک و کشیده نیستند؛ ازاینرو در نگاه اول نمیتوان متوجه شد که کدام چراغها نقش لامپهای روشنایی اصلی را ایفا میکنند!
نمای جانبی خودرو را میتوان حاصل کشیدهتر شدن تیگو 7 نسل اول دانست. در واقع با کراساووری کوپه و متوسط مواجهیم که بدنهای کشیدهتر از کراساوورهای کوچک دارد. نصب رینگهای 20 اینچی آلیاژی روی این خودرو نیز سبب شده است حس اسپرت خودرو تقویت شود. همانند نمای جانبی، در نمای عقب اکستریم TXL نیز تصور متفاوتی از خانواده تیگو 7 را میبینیم. بااینحال طراحان چری اکنون به سراغ تیگو 7 پرو رفتهاند و نسخه لوکس این نما را در بخش عقب اکستریم TXL بازسازی کردهاند.
کابین اکستریم TXL نیز از الگوهای طراحی دیگر خودروهای چری استفاده میکند. این کابین حد وسطی بین تیگو 8 پرومکس و اکستریم VX دارد؛ پس از حالت معمولی بالاتر است اما بهاندازه کابین اکستریم VX لوکس نیست. این خودرو با فاصله محوری 2.8 متر، گزینهای ایدهآل برای استفاده خانوادهها محسوب میشود.
مشخصات فنی
اکستریم TXL از نظر مشخصات فنی، با برادر بزرگتر و گرانترش، اکستریم VX، شباهتهایی دارد. زیر کاپوت این خودرو پیشرانه دولیتری چهارسیلندر توربوشارژر با 260 اسببخار قدرت و 400 نیوتنمتر گشتاور قرار گرفته است. گیربکس هشتسرعته اتوماتیک نیز وظیفه انتقال قدرت به چرخها را در این خودرو برعهده دارد. سیستم انتقال قدرت در اکستریم TXL بهصورت تمام چرخ محرک یا AWD کار میکند؛ پس سیستم هوشمند مدیریت دیفرانسیلها تصمیم میگیرد چه میزان نیرو در هر لحظه به محور عقب یا جلو منتقل شود.
مصرف سوخت ترکیبی اکستریم TXL بهصورت رسمی 7.4 لیتر بر 100 کیلومتر اعلام شده است. شتاب صفرتاصد رسمی این خودرو نیز 7.7 ثانیه است که در دنیای واقعی، تغییر خواهد کرد. پیشرانه اکستریم TXL همان موتوری است که هماکنون روی فونیکس تیگو 8 پرومکس و آریزو 8 نصب شده است. این موتور از استاندارد عدمآلایندگی یورو 6 پیروی میکند و به سوخت باکیفیت نیاز دارد، آن هم در شرایطی که عرضه بنزین سوپر در ایران بهشدت محدود شده است.
سیستم تعلیق اکستریم TXL در جلو از نوع مکفرسون و در عقب از نوع مولتیلینک است. ترمزها نیز در 4 چرخ از نوع دیسکی هستند. فرمان برقی نیز هدایت خودرو را برای راننده بسیار آسان خواهد کرد. حداکثر سرعت ممکن این خودرو 200 کیلومتربرساعت اعلام شده است.
تجربه رانندگی با اکستریم TXL
با ورود به کابین اکستریم TXL، در فضایی راحت قرار میگیرید. صندلیها بهخوبی بدن شما را احاطه میکنند و دید راننده نیز به اطراف مناسب است. حتی درصورت مناسب نبودن دید، اکستریم TXL آنقدر رادارهای مختلف دارد که برای پوشش نقاط کور کمکتان خواهد کرد. صندلیهای خودرو در ردیف جلو مجهز به ماساژور، گرمکن و سردکن هستند؛ پس در 4 فصل رانندگی مطبوعی را با این خودرو تجربه خواهید کرد.
یکی از مشکلات خودروهای چینی جدید و لوکس تجمیع تمامی آپشنها در مجموعه کلاسترهای خودرو است. این کار باعث میشود هنگام حرکت با خودرو نتوانید برخی آپشنهای خودرو را فعال یا غیرفعال کنید. برای دسترسی به این منوها، باید خودرو را در گوشهای متوقف کنید سپس آپشن موردنظر خود را فعال یا غیرفعال کنید.
اکستریم TXL به پدل شیفترهای تعویض دنده مجهز است اما این شیفترها قابلیت تیپترونیک ندارند. با فشاردادن یکی از شیفترها، دنده تا 15 ثانیه نگه داشته میشود و پسازآن به حالت اتوماتیک بازمیگردد. حذف قابلیت تیپترونیک از خودروهای وارداتی و مونتاژی بهدلیل سختگیری نابجای سازمان استاندارد مبنی بر نصب سیستم GSI یا راهنمای تعویض دنده اتفاق افتاده است.
گیربکس اکستریم TXL با اکستریم VX متفاوت است
چری در نسل جدید خودروهایش و محصولات اکسید، از گیربکسهای هشتسرعته اتوماتیک ساخت چین استفاده میکند. این گیربکسها در کارخانهای که تحت تملک چری قرار دارد، ساخته میشوند. جعبهدنده نصبشده روی اکستریم TXL نیز از نوع هشتسرعته اتوماتیک ساخت چری است. از سوی دیگر، خودرو گرانتر اکستریم VX به گیربکس هشتسرعته آیسین مجهز است. تفاوت این دو گیربکس را هنگام تحلیل بلندمدت خودرو میتوانید متوجه شوید. گیربکس اکستریم TXL پس از مدتی بهشدت داغ میکند و بهاندازه ابتدای فعالیت خود، چابک و سریع نیست.
سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش اکستریم TXL عملکرد خوبی دارد و باعث میشود این خودرو در تست اسلالوم و تست موس موفق باشد. همچنین قابلیت مشاهده نمودار انتقال گشتاور به دیفرانسیلهای جلو و عقب برای راننده فراهم شده است.
نیاز به مکمل و بنزین سوپر احساس میشود
همانطور که در بخش مشخصات فنی اشاره کردیم، پیشرانه اکستریم TXL از استاندارد عدمآلایندگی یورو 6 پیروی میکند و به سوخت باکیفیت نیاز دارد. باک خودروهای تست با بنزین معمولی پر شده بود و همین مسئله باعث شد این خودروها صدای ناک تولید کنند؛ پس اگر قصد خرید اکستریم TXL یا اکستریم VX را دارید، از همین الان به فکر تهیه بنزین سوپر یا مکمل های سوخت باشید.
شتاب خودرو در شرایط پیست آزادی با هوای گرم و بنزین معمولی حدود 11.5 ثانیه ثبت شد. نکته جالب اینکه همین خودرو چند ماه پیش و در پیست آیلند با هوایی خنکتر، شتاب بسیار بهتری ثبت کرده بود؛ پس گرمای هوا و سوخت مصرفی، تأثیر قابلتوجهی بر راندمان پیشرانه در شرایط واقعی خواهد داشت.
درنهایت باید به قابلیت اتوپارک اکستریم TXL اشاره کنیم. این قابلیت بهخوبی کار میکند و با استفاده از آن میتوانید خودرو را در محل مشخصشده پارک کنید یا از جایگاه پارک خارج کنید. باتوجهبه ابعاد و اندازه خودرو، این قابلیت هنگام رانندگی در خیابانهای شهرهای شلوغ کارآمد خواهد بود.
امکانات و آپشنها
اکستریم TXL در مقایسه با اکستریم VX کوچکتر و ارزانتر است، به همین ترتیب، تجهیزات رفاهی کمتری در مقایسه با مدل VX ارائه میدهد. البته اکستریم TXL همچنان به دستیارهای رانندگی خودران سطح 2.5 مجهز است که راندن خودرو را در اتوبانها آسان میکنند. برخی آپشنهای اکستریم TXL به شرح زیر هستند:
6 کیسه هوای 10 نقطهای، سیستمهای کنترل پایداری، کنترل کشش، شروع حرکت در سربالایی، کنترل سرعت در سراشیبی، سنسور پارک جلو، سنسور پارک عقب، سنسور نور، سنسور باران، سیستم پایش باد لاستیکها (TPMS)، تهویه اتوماتیک دوگانه، سیستم ورود و استارت بدون کلید، صندلیهای برقی جلو به همراه گرمکن و سردکن، کول باکس، در برقی صندوق عقب، سانروف و سیستم صوتی سونی با ۸ عدد بلندگو و نمایشگر لمسی.
قیمت و رقبای اکستریم TXL
اکنون، نیمه مرداد 1403، مدیرانخودرو هنوز قیمت اکستریم TXL را اعلام نکرده است. بااینحال میتوان حدس زد که این خودرو با قیمت تقریبی 3.1 میلیارد تومان به بازار عرضه شود. این قیمت حدود 800 میلیون تومان ارزانتر از اکستریم VX است. همچنین اکستریم TXL حدود 300 میلیون تومان از تیگو 8 پرومکس گرانتر است. باتوجهبه اختلاف قیمت نهچندان زیاد اکستریم TXL و تیگو 8 پرومکس؛ ممکن است بسیاری از مشتریان تصمیم بگیرند بهجای تیگو 8 پرومکس، اکستریم TXL را بخرند.
از سوی دیگر، اکستریم TXL با کراساوورهای وارداتی نیز رقابت میکند. خرید این خودرو در شرایط فعلی برای مشتریان منطقیتر است. اکستریم TXL در مقایسه با کراساوورهای وارداتی همقیمت خود ابعادی بزرگتر، امکاناتی بیشتر و مشخصات فنی قویتری دارد. علاوهبرآن اکستریم TXL خودرویی مونتاژی محسوب میشود؛ پس حداقل مدتی روند عرضه و تولید آن ادامه خواهد داشت.
خبرکاو
ارسال نظر