متن خبر

تراشه «تقریبا غیرقابل هک» می‌تواند با ترکیب نور و سیلیکون برای یک عملیات ریاضی اساسی، GPU را کارآمدتر و در هوش مصنوعی سریع‌تر کند.

تراشه «تقریبا غیرقابل هک» می‌تواند با ترکیب نور و سیلیکون برای یک عملیات ریاضی اساسی، GPU را کارآمدتر و در هوش مصنوعی سریع‌تر کند.

شناسهٔ خبر: 452270 -




تصویر فیبر انتزاعی
(اعتبار تصویر: Shutterstock / Pixel Embargo)

یک تراشه جدید پیشگامانه که توسط مهندسان پن ساخته شده است، از امواج نور به جای الکتریسیته برای محاسبات هوش مصنوعی استفاده می کند، که احتمالاً جهشی قابل توجه در سرعت پردازش و بهره وری انرژی را نشان می دهد.

این تراشه که بر اساس سیلیکون فوتونیک (SiPh) ساخته شده است، تحقیقات پروفسور نادر انگتا را در مورد دستکاری مواد در مقیاس نانو برای انجام محاسبات ریاضی با استفاده از نور، با پلتفرم SiPh که از سیلیکون، عنصر ارزان و فراوان در تراشه‌های کامپیوتری، استفاده می‌کند، ترکیب می‌کند.

این رویکرد انقلابی در طراحی تراشه می‌تواند به طور بالقوه از محدودیت‌های تراشه‌های امروزی پیشی بگیرد، که SciTechDaily به آن اشاره می‌کند، هنوز بر اساس اصولی از آغاز انقلاب محاسباتی در دهه 1960 کار می‌کنند.

محاسبات ریاضی با سرعت نور

این تراشه با همکاری فیروز افلاطونی، دانشیار مهندسی برق و سیستم‌ها که گروه تحقیقاتی وی در خط مقدم دستگاه‌های سیلیکونی در مقیاس نانو بوده‌اند، ساخته شده است. هدف این تیم ایجاد بستری برای ضرب ماتریس برداری، یک عملیات ریاضی اساسی در شبکه‌های عصبی بود که ستون فقرات ابزارهای هوش مصنوعی مدرن هستند.

طراحی تراشه شامل تغییر ارتفاع ویفر سیلیکونی در مناطق خاص است، اجازه می دهد نور در الگوهای خاص پراکنده شود و تراشه را قادر می سازد تا محاسبات ریاضی را با سرعت نور انجام دهد.

ظاهراً این طرح برای کاربردهای تجاری آماده است و می‌تواند به طور بالقوه برای استفاده در پردازنده‌های گرافیکی که به دلیل علاقه روزافزون به توسعه سیستم هوش مصنوعی شاهد افزایش تقاضا بوده‌اند، سازگار شود.

این تراشه علاوه بر بهبود سرعت و کاهش مصرف انرژی، مزایای حفظ حریم خصوصی نیز دارد. از آنجایی که بسیاری از محاسبات می‌توانند به طور همزمان انجام شوند، نیازی به ذخیره اطلاعات حساس در حافظه کاری رایانه نیست، و این امر باعث می‌شود رایانه‌ای که با چنین فناوری‌هایی در آینده کار می‌کند عملا غیرقابل هک شدن باشد.

جزئیات طراحی تراشه جدید در مقاله ای که در Nature Photonics منتشر شده است، ارائه شده است .

بیشتر از TechRadar Pro

Wayne Williams یک فریلنسر است که اخبار را برای TechRadar Pro می نویسد. او 30 سال است که در مورد کامپیوتر، فناوری و وب می نویسد. در آن زمان او برای اکثر مجلات PC در بریتانیا می نوشت و تعدادی از آنها را نیز راه اندازی، ویرایش و منتشر کرد.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است