TCS نشان میدهد که ۶۹ درصد از شرکتها هوش مصنوعی را ابزاری برای تحریک نوآوری و افزایش درآمد میدانند تا اینکه برای کاهش هزینهها و بهینهسازی فرآیندها استفاده شود و از هر ده رهبر ارشد کسبوکار هشت نفر قبلاً از هوش مصنوعی برای افزایش یا ایجاد جریانهای درآمد جدید استفاده کردهاند.
این مطالعه که یکی از بزرگترین در نوع خود است، از 1300 رهبر ارشد از 24 کشور در مورد چگونگی برنامه ریزی کسب و کارها برای آماده سازی هوش مصنوعی، از جمله استراتژی، عملیات، و برنامه های اجرایی پرسیده شد. این نشان داد که اگرچه تمرکز بر نوآوری به جای بهینهسازی است، تنها اتفاق نظر واقعی این است که کسبوکارها برای سنجش موفقیت استفاده از هوش مصنوعی به معیارهای بهتری نیاز دارند.
دکتر هریک وین، مدیر ارشد فناوری TCS، در مورد این مطالعه گفت: «2023 سال پرشور بود و هر شرکتی با موارد استفاده از AI/GenAI آزمایش می کرد. اکنون در حال ورود به عصر پذیرش هوش مصنوعی سازمانی گسترده و عمیق هستیم. با این حال، شرکتها متوجه شدهاند که مسیر تولید راهحلهای هوش مصنوعی آسان نیست و ایجاد یک شرکت بالغ با هوش مصنوعی یک ماراتن است، نه یک سرعت. مطالعه هوش مصنوعی ما این احساس را تایید کرده است. همچنین تاکید کرده است که شرکتها برای به کارگیری راهحلهای هوش مصنوعی در مقیاس و همچنین مدیریت تغییرات عمیق در نقش افراد و روشهای کار ناشی از چنین استقرارهایی احساس آمادگی نمیکنند.
بر اساس این مطالعه، 77 درصد از رهبران نمیخواهند منتظر بمانند و ببینند هوش مصنوعی چگونه در صنعت خود پیادهسازی میشود، اما تنها 23 درصد میخواهند هوش مصنوعی را آزمایش کرده و ریسک کنند. به علاوه، 72 درصد از مدیران در حال حاضر در حال تغییر استراتژی کسب و کار خود هستند، اما تنها 28 درصد می خواهند یک استراتژی هوش مصنوعی گسترده سازمانی ایجاد کنند. این درحالی است که 45 درصد از پاسخ دهندگان معتقدند نیمی از کارمندان آنها باید در مدت سه سال از هوش مصنوعی در شغل خود استفاده کنند .
در حالی که رهبران کسبوکار ممکن است مطمئن نباشند که چگونه هوش مصنوعی را پیادهسازی کنند، تنها 20 درصد از رهبران شرکتها میگویند که موقعیت خوبی برای استفاده از هوش مصنوعی به نفع استراتژیک خود دارند، 59 درصد از عملکردهای شرکتی قبلاً پیادهسازیهای هوش مصنوعی در حال انجام دارند یا پروژههای هوش مصنوعی را تکمیل کردهاند.
در مورد مقررات تناقضات بیشتری وجود دارد. اکثر مدیران ارشد معتقدند که واگذاری تصمیمات اخلاقی هوش مصنوعی به آنها ممکن است به نفع اکثریت نباشد و استانداردهای جهانی لازم است. با این حال، تعداد کمتری فکر میکند که هم دولت و هم صنعت باید در مورد نحوه تنظیم هوش مصنوعی نظر مساوی داشته باشند.
اگرچه جهت استفاده از هوش مصنوعی در تجارت نامشخص است، اما پیشبینی مثبت است زیرا مدیران عموماً از تأثیر هوش مصنوعی هیجانزده هستند و 57 درصد نسبت به هوش مصنوعی خوشبین هستند و معتقدند که این کار به افراد امکان میدهد بر روی فعالیتهای با ارزش بالاتری که نیاز به خلاقیت و تفکر استراتژیک دارند تمرکز کنند. .
ارسال نظر