بهانه های عجیب خودروسازان برای دپو خودروها / از استاندارد تا شماره گذاری و نقص قطعات!
به گزارش رکنا، در هفته های اخیر موضوع دپوی محصولات خودروسازان بار دیگر خبرساز شد. خبری که اگرچه تازگی نداشت و پیش از این هم شاهد آن بودیم اما موجب نارضایتی حواله دارانی شد که مدت ها از زمان تکمیل وجه شان گذشته است اما هنوز خودرویی تحویل نگرفته اند. متقاضیان به دلیل بدعهدی خودروسازان و عدم تحویل به موقع خودرو، خصوصا توسط سایپا و ایران خودرو، خواهان پیگیری مسئولان هستند.
در طول ماه های اخیر خودروسازان درخواست های متعددی برای افزایش قیمت داشتند و حالا از راه دیگر و با بهانه های جدید به دنبال این هستند که محصولات خود را با قیمتی بالاتر بفروشند.
در این خصوص وزارت صنعت، معدن و تجارت طی اطلاعیه ای با بیان اینکه دپو خودرو توسط دو خودرو ساز سایپا و ایران خودرو صحت ندارد، اعلام کرد که شرکت ایران خودرو در حال حاضر دارای ۱۳ هزار دستگاه خودرو تولید شده دارای استانداردهای ۸۵ گانه فاز ۲ است که براساس تعاریف شورای رقابت و همچنین لزوم طی شدن فرآیندهای مرتبط با اخذ مجوز استاندارد TA جهت عرضه به بازار، باید مراحل قیمت گذاری آنها در فرایند اجرایی شورای رقابت طی شود. همچنین ۱۹۷۰۰ دستگاه خودرو به نام مشتریان فاکتور شده و در حال طی شدن مراحل شماره گذاری و حمل به مقصد نمایندگی های سراسر کشور است.
در شرکت سایپا نیز ۳۴۱۷۱ دستگاه خودرو موجود است که از این میزان ۹۹۴۸ دستگاه فاکتور شده و فاقد پلاک هستند و به محض شماره گذاری تحویل مشتریان خواهند شد. ۲۱۷۰۸ دستگاه خودرو نیز در انتظار صدور مجوز استاندارد و آماده فروش و فاکتور برای مشتریان است که از این تعداد ۱۵ هزار و ۳۶۴ دستگاه خودرو نیسان و ۶۳۴۶ دستگاه کوئیک است. همچنین ۱۰۷۷ دستگاه خودرو تولید سال ۱۴۰۱ موجود است که در انتظار اعلام نظر سازمان ملی استاندارد به سر میبرد و ۱۴۳۸ دستگاه نیز به علت کسری قطعات در فرآیند تکمیل قرار دارد که پس از تکمیل وارد فرآیند فروش می شود.
براساس توضیحات وزارت صمت علت تاخیر در تحویل خودروهای خودروسازان یا مربوط به سازمان استاندارد و کسری قطعه است و یا مربوط به روند شماره گذاری خودروها توسط پلیس راهور است.
از سوی دیگر شنیده شده که خودروسازان داخلی به برخی مشتریان گفته اند که خودروها در مرحله شماره گذاری توسط پلیس راهور متوقف مانده است.
هزاران خودرو در پارکینگ خودروسازان وجود دارد که استاندارد آنها را تایید کرده است
درخصوص علت نخست که مربوط به استاندارد است، مهدی انگورج، مدیرکل دفتر تخصصی ارزیابی انطباق صنایع حمل و نقل و ماشین آلات سازمان ملی استاندارد ایران در بازدید از پارکینگ های دو خودروساز بزرگ کشور، ایران خودرو و سایپا اعلام کرد که خودروهای کوییک موجود در پارکینگ تاییدیه استاندارد دارند و نباید دپو شوند.
بنا بر اعلام این مقام مسئول هم اکنون در پارکینگ اتکا حدود ۲۰۰۰ دستگاه خودرو دپو شده و همه این خودروها تاییدیه استاندارد دریافت کردهاند.
انگورج در این رابطه گفت: باعث تعجب است که با وجود دریافت تاییدیه استاندارد و دریافت برچسب استاندارد اما همچنان این خودروها در پارکینگ باقی مانده است. دپوی خودروها در پارکینگ به خودرو آسیب وارد می کند. قطعات لاستیکی و پلاستیکی و همچنین رنگ خودرو دچار آسیب می شود.
همچنین به گفته مدیرکل دفتر تخصصی ارزیابی انطباق صنایع حمل و نقل و ماشین آلات سازمان ملی استاندارد ایران هم اکنون در پارکینگ ایران خودرو خودروهای رانا، پژو پارس، دنا و تارا موجود است که همه این خودروها تاییدیه استاندارد دارند و مشکلی برای تحویل به مشتری ندارند.
تا این لحظه مراحل شماره گذاری تمام خودروها در مراکز شماره گذاری انجام شده است
سردار سیدتیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور فراجا درخصوص علت دوم و عدم شماره گذاری خودروها توسط پلیس راهور به خبرنگار رکنا گفت: پلیس راهور فراجا هیچ گونه مشکلی با شماره گذاری خودروهایی که قرار است به مشتریان از سوی خودروسازان واگذار شود نداشته و تا این لحظه مراحل شماره گذاری تمام خودروها در مراکز شماره گذاری انجام شده است.
جانشین رئیس پلیس راهور فراجا تاکید کرد: ما هیچ زمانی روند شماره گذاری خودروها را متوقف نکرده ایم. پلیس تکلیف قانونی دارد و وقتی خودرویی مجوزهای لازم را دارد، موظف هستیم آن را شماره گذاری کنیم.
حسینی در انتها گفت : پس روند شماره گذاری بدون مشکل و در کمترین زمان ممکن انجام و تحویل مشتری شده است. لذا دلایل عدم تحویل به موقع خودروها را باید از سوی خودروسازان پیگیری و تحلیل کرد.
به گزارش رکنا، آنچه روشن است این است که خودروهای دپو شده باوجود دریافت تاییدیه و برچسب استاندارد و شماره گذاری به موقع خودروها در پارکینگ خودروسازان دپو شده و مشخص نیست خودروسازان براساس کدام مجوز خودروهای ثبت نامی مردم را در پارکینگ ها نگه داشته اند و چگونه است که نهادهای نظارتی به جای برخورد و نظارت بهانه های مختلف را به سود خودروسازان مطرح می کنند؟
ارسال نظر