متن خبر

بزرگترین استارت آپ های فرانسوی در سال 2024 طبق اعلام دولت فرانسه

بزرگترین استارت آپ های فرانسوی در سال 2024 طبق اعلام دولت فرانسه

شناسهٔ خبر: 473927 -




راه‌های زیادی وجود دارد که کشورها می‌توانند از صنایع فناوری خود حمایت کنند. در فرانسه، این شامل انتخاب سالانه 120 استارتاپ با پتانسیل بالا - French Tech 120 - از جمله 40 شرکت خصوصی است که امیدوارکننده‌ترین شرکت‌ها هستند که Next40 نامیده می‌شوند.

مارینا فراری، وزیر امور خارجه فرانسه برای اقتصاد دیجیتال از سال جاری، برندگان جایزه امسال را در هفته VivaTech در پاریس معرفی کرد. به گفته مروجین آن، این پنجمین کلاس از زمان شروع برنامه انتخابی ترین کلاس بود.

برنامه French Tech Next40/120 برای اولین بار در سال 2019 راه اندازی شد و در این مسیر درس هایی آموخته شد، به خصوص زمانی که مشخص شد برخی از تک شاخ ها ZIRPicorns هستند. به دنبال توصیه‌های خودی‌های فناوری، معیارها تغییر کرده‌اند و نیمی از انتخاب‌ها در حال حاضر بر اساس معیارهای درآمد است، نه جمع‌آوری سرمایه.

در نتیجه، تنها 28 مورد از Tech 120 فرانسوی انتخاب شده در سال 2024 ادعای ارزش گذاری 1 میلیارد دلاری یا بیشتر را دارند. از سوی دیگر، La French Tech گزارش می دهد که گروه مجموعاً درآمد خالص 10 میلیارد یورویی در سال 2023 داشته است، در مقایسه با 7.5 میلیارد یورو در سال 2022. سی و یک شرکت درآمد خالص بالای 100 میلیون یورو گزارش کرده اند.

در مجموع، این گروه روندهای جالبی را که فرانسه در حال سوار شدن است، نشان می دهد یا تأیید می کند، مانند ظهور فناوری عمیق و هوش مصنوعی. اما ارزش بزرگنمایی برندگان جدید Next40 را نیز دارد: اگر و زمانی که پنجره IPO دوباره باز شود، پیش بینی می شود که برخی از این موارد عمومی شوند و نقدینگی مورد انتظار را دوباره به خط لوله سرمایه گذاری خطرپذیر تزریق کنند.

بدون مقدمه، کلاس 2024 در یک تصویر خلاصه شده است:

French Tech Next 40/120، کلاس 2024

این قابل هضم ترین قالب نیست، پس بیایید نگاهی دقیق تر به تازه واردها بیندازیم.

به باشگاه(ها) خوش آمدید

در اینجا شرکت هایی که به فهرست Next40 پیوستند آمده است:

AddGuests، شرکت مادر BungalowSpecials و Campings.com که در سال 2023 به French Tech 120 پیوسته بود.

ChapsVision، یک شرکت B2B که خود را به عنوان یک متخصص در پردازش داده های مستقل معرفی می کند.

Ekwateur، ارائه‌دهنده انرژی‌های تجدیدپذیر که ترکیبی از سرمایه‌های مخاطره‌آمیز و سرمایه‌گذاری جمعی را افزایش داد.

Equativ، یک شرکت adtech که قبلاً به عنوان Smart AdServer شناخته می شد و Aufeminin را منحرف کرد.

ایلک، یکی دیگر از تامین کنندگان انرژی سبز؛

مالت، یک بازار فریلنسر فعال در فرانسه، بلژیک، آلمان، هلند، اسپانیا و بریتانیا؛

Mistertemp، یک آژانس کار موقت آنلاین؛

Mistral AI، موشک باز LLM که شایعه شده است با ارزش 6 میلیارد دلار، سه برابر ارزش آن در دسامبر، پول جمع آوری می کند.

Pennylane، مقیاس نرم افزار حسابداری که در فوریه تبدیل به یک شاخدار شد.

گروه قیر، یکی دیگر از بازیگران انرژی های تجدیدپذیر؛

Weezevent، یک پلت فرم فروش بلیط که در سال 2008 ایجاد شد.

به ویژه دیدن اینکه هوش مصنوعی Mistral با چه سرعتی به فهرست Weezevent دو دهه ای پیوست، چشمگیر است. این شرکت هوش مصنوعی به تازگی یک ساله شده است، اما آرتور منش و بنیانگذارانش اکنون در راس یکی از آینده‌دارترین شرکت‌های فرانسوی هستند و شاید در نهایت شرکتی که در فهرست عمومی قرار گرفته است.

در حالی که نام "Next40" تا حدودی به CAC 40 فرانسه اشاره دارد، هنوز زود است که بگوییم کدام یک از اینها به نامزدهای عرضه اولیه عمومی سهام و کی یا کجا تبدیل می شوند. در سال 2023، Euronext تنها از 64 فهرست جدید استقبال کرد که از 83 در سال 2022 و 212 در سال 2021 کاهش یافته است.

در میان 80 شرکت دیگری که فرنچ تک 120 را تکمیل کردند، شرکت‌های تازه وارد Adagio، AQEMIA، Braincube، Comet، DriiveMe، Ekimetrics، Exotrail، Flowdesk، Foodles، Greenly، HappyVore، Hoppen، iSupplier، La Fourche، Madbox، Moon Surgical، mylight150، Opteamis، Pasqal، PerfectStay، Planity، Shares، SiPearl، Swan، Umiami، Unseenlabs، Volta Medical، WAAT، WeMaintain و Worldia.

تا آنجا که می دانیم، هیچ یک از این استارت آپ ها (هنوز) یک تک شاخ نیستند. سپس دوباره، شاید هرگز نباید ستاره شمالی می بود. صرف نظر از این، رسیدن به هدف در ماه‌های اخیر دشوار بود: سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌های فرانسوی در سال گذشته به میزان قابل‌توجهی کاهش یافت، از 13.49 میلیارد یورو در سال 2022 به 8.32 میلیارد یورو. به گفته EY، فناوری سبز بزرگترین گروه با بودجه 2.7 میلیارد یورویی بود و همچنین در Tech 120 فرانسه به خوبی نشان داده شده است.

فرانسوی Tech 120 از بخش‌های مختلف، از فین‌تک گرفته تا فناوری فضایی تولید می‌شود، اما روندهای واضحی در بازی وجود دارد.

اما یک هشدار: برای اولین بار از متقاضیان خواسته شد به تعهدات خود در زمینه برابری جنسیتی و انتقال زیست محیطی احترام بگذارند. دومی می‌توانست وزن بیشتری به شرکت‌های فناوری سبز که 30 درصد از کلاس 2024 را تشکیل می‌دهند، بدهد، اما این نیز تقریباً مطابق با سهم سرمایه‌گذاری آنها در سال گذشته است.

هوش مصنوعی یکی دیگر از بخش‌هایی است که استارت‌آپ‌های فرانسوی حتی در مرحله اولیه، مگا راندها را جذب کردند. چیزی در مورد استارت آپ های هوش مصنوعی در فرانسه در جریان است و دولت فرانسه می خواهد از این امر حمایت کند. French Tech Next40/120 این روند را با گنجاندن هوش مصنوعی Mistral و همچنین Pharmatech AQEMIA و استارتاپ محاسبات کوانتومی Pasqal منعکس می کند.

فراتر از هوش مصنوعی، این فناوری عمیق است که در فهرست سنگین وزن قرار می گیرد و 23 درصد از 120 شرکت را تشکیل می دهد. باز هم، این جای تعجب نیست: ما قبلاً گزارش داده‌ایم که فناوری عمیق در اروپا در حال افزایش است، با کمک مالی عمومی.

برنامه French Tech Next40/120 نیز دارای امتیازاتی است. هیچ کمک مالی مستقیمی وجود ندارد. مزیت اصلی وعده اصطکاک کمتر و «موانع نهادی غیر ضروری» کمتر است. این کاملاً گویای این است که از این به عنوان یک بزرگی تبلیغ می شود و احتمالاً شرکت های بیشتری می توانند از آن بهره ببرند. اما اگر می خواهید قهرمانان جهانی داشته باشید، باید از جایی شروع کنید.

Tech Next40/120 فرانسه قبلاً از مرزها عبور کرده است: 88٪ از شرکت های کلاس جدید در سال 2024 حضور فیزیکی یا فعالیت تجاری قابل توجهی در خارج از کشور دارند.

انتخاب شدن به آنها دید بین‌المللی بیشتری می‌دهد، اما در داخل کشور است که مستقیم‌تر درها را باز می‌کند: از سال 2023، ابتکاری به نام «Je Choisis la French Tech» ادارات دولتی و شرکت‌های بزرگ را تشویق می‌کند تا راه‌حل‌هایی را از استارت‌آپ‌های فرانسوی تهیه کنند. اکنون که بازارها بیشتر به سودآوری اهمیت می دهند، این بسیار ملموس تر از شاخ تک شاخ است.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است