متن خبر

با OpenAI و محصولات آن آشنا شوید

با OpenAI و محصولات آن آشنا شوید

شناسهٔ خبر: 792646 -




در دنیای امروزی، هیاهوی بسیار زیادی درباره هوش مصنوعی وجود دارد و شرکت‌های مختلفی در این عرصه با هم رقابت می‌کنند تا بتوانند جایگاه رهبر اصلی AI را به دست بیاورند؛ ازجمله استارتاپ‌های مهم این بازار می‌توان به OpenAI اشاره کرد که چت‌بات آن با نام ChatGPT به‌نوعی مادرِ تمام محصولات شبیه خود محسوب می‌شود. در این مطلب از دیجیاتو، به این موضوع می‌پردازیم که OpenAI چیست و شما را بیشتر با این آزمایشگاه هوش مصنوعی آشنا می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: همه‌چیز درباره کوپایلت؛ معرفی کامل هوش مصنوعی مایکروسافت

OpenAI چیست؟

ابتدا تاریخچه اوپن ای آی را مختصر توضیح می‌دهیم. به‌ زبان‌ ساده، OpenAI شرکت تحقیقاتی هوش مصنوعی است که مجموعه‌ای از سرویس‌ها مانند ChatGPT را ارائه کرده است. وب‌سایت OpenAI هدف این استارتاپ را توسعه هوش مصنوعی با اهداف بشردوستانه بیان کرده است.

در ادامه، کمی تاریخچه اوپن ای آی را توضیح می‌دهیم.

دسامبر 2015 گروه کوچکی از علاقه‌مندان و محققان هوش مصنوعی ازجمله «ایلان ماسک»، «سم آلتمن»، «گرک براکمن»، «جان شولمن» و چند فرد دیگر OpenAI را به راه انداختند. آلتمن و ماسک رؤسای مشترک انتخاب شدند.

اولین سرویس OpenAI سال 2016 با نام OpenAI Gym عرضه شد: ابزاری برای توسعه و مقایسه الگوریتم‌های یادگیری تقویتی. پس‌ازآن OpenAI Universe همان سال شروع به کار کرد تا هوش مصنوعی بتواند با وب‌سایت‌ها، بازی‌ها و سایر برنامه‌ها تعامل داشته باشد.

سال 2018 ماسک که در جایگاه مدیرعامل تسلا، مشغول توسعه هوش مصنوعی خودروهای این شرکت بود بود، به‌دلیل «تضاد منافع احتمالی آینده»از هیئت‌مدیره OpenAI استعفا کرد.

البته سم آلتمن او میگوید ماسک معتقد بوده OpenAI از دیگر رقبا مانند گوگل عقب افتاده و درخواست کرده رئیس OpenAI باشد که هیئت‌مدیره این درخواست را رد کرده است.

سال 2019، OpenAI به شرکتی انتفاعی تبدیل شد و آلتمن از سال 2019 مدیرعامل OpenAI شد.

نوامبر سال 2022 این شرکت ChatGPT را منتشر کرد که بدون‌ شک یکی از بزرگ‌ترین و اصلی ترین پروژه‌های دهه جاری خواهد بود. ChatGPT که در ادامه بیشتر آن را معرفی می‌کنیم، چت‌بات مکالمه‌محوری است که از پس کارهایی مانند پاسخ‌ به پرسش‌های شما یا ترجمه برمی‌آید.

هدف OpenAI چیست؟

هدف این استارتاپ از همان ابتدا تولید و عرضه هوش مصنوعی به نفع بشریت باشد. شرکت اوپن ای آی ابتدا سازمانی غیرانتفاعی بود.

هدف اصلی OpenAI ساخت هوش جامع مصنوعی (AGI) است که از انسان‌ها بسیار باهوش‌تر است اما قرار نیست از ما پیشی بگیرد، بلکه برای کمک به انسان‌ها در کارهای مختلفی مانند تولید محتوا و برنامه‌نویسی برنامه‌ریزی شده است.

سرویس‌ها و محصولات OpenAI

OpenAI بیشتر با ChatGPT شناخته شود اما این استارتاپ محصولات بسیار زیادی دارد. در ادامه مطلب «OpenAI چیست»، بیشتر با آن‌ها آشنا می‌شویم:

  • ChatGPT: چت‌بات هوش مصنوعی که با تولید متن به درخواست‌ها و سؤالات کاربر پاسخ می‌دهد. این مدل براساس داده‌های زیادی آموزش داده شده است و تجربه صحبت‌کردن با انسانی دیگر و گوش‌دادن به او را شبیه‌سازی می‌کند.
  • DALL-E 2: این مدل هوش مصنوعی توضیحات و دستورات کاربران را تجزیه‌و‌تحلیل می‌کند و براساس آن‌ها تصویر تولید می‌کند.
  • Codex: این مدل مانند ChatGPT است اما برای کدنویسی باید از آن استفاده کرد. OpenAI برای آموزش این مدل از هزاران کد در زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف کمک گرفته تا فرایند کدنویسی را برای توسعه‌دهندگان ساده کند.
  • Whisper: این مدل ابزار خودکار تشخیص گفتار است که با داده‌های صوتی ده‌ها زبان مختلف آموزش داده شده است تا بتواند گفتار کاربران را رونویسی و ترجمه کند.
  • Scholar: سرویسی است که در پروژه‌های مرتبط با هوش مصنوعی به محققان و دانشجویان کمک‌های مالی و غیرمالی می‌کند.
  • OpenAI Gym: این ابزار برای توسعه الگوریتم‌های یادگیری تقویتی ساخته شده است.
  • OpenAI API: پلتفرمی که بسیاری از ابزارها ازجمله موارد اشاره‌شده را در ساخت و استقرار برنامه‌های هوش مصنوعی برای توسعه‌دهندگان ارائه می‌کند.

مزایا و معایب محصولات OpenAI

کاربران و متخصصان حوزه فناوری محصولات OpenAI را تحسین یا از آن‌ها انتقاد کرده‌اند. به برخی از مزایا و معایب محصولات OpenAI اشاره می‌کنیم:

بیشتر بخوانید: ترمیم عکس‌های قدیمی با هوش مصنوعی: معرفی 8 اپلیکیشن

مزایای محصولات OpenAI

اگر از برخی محصولات OpenAI مانند ChatGPT درست استفاده شود، می‌توانند در زندگی روزانه کمک زیادی به ما بکنند تا برخی وظایف مبتنی‌بر هوش مصنوعی را با دقت و کارایی انجام دهیم.

  • صرفه‌جویی در زمان: الگوریتم‌های یادگیری ماشینی می‌توانند وظایفی مانند تشخیص متن، تصویر و صدا را خودکار انجام دهند، کارهایی که اگر کاربر انجام بدهد زمان زیادی از او می‌گیرد.
  • صرفه‌جویی در هزینه: محصولات OpenAI می‌توانند در هزینه شرکت‌ها صرفه‌جویی کنند؛ زیرا برای مثال کاری مانند برچسب‌گذاری عکس‌هایی که کاربران (مثلاً در فیسبوک) آپلود کرده‌اند، به تیم بزرگی نیاز دارد.
  • کسب اطلاعات: محصولات OpenAI می‌توانند مجموعه داده‌های بزرگ را تجزیه‌و‌تحلیل کنند و اطلاعاتی ارائه کنند که می‌توانند برای تقویت تعامل با محصول یا سرویسی استفاده شود. همچنین می‌توانند الگوهایی را در رفتار کاربران شناسایی و از آن‌ها برای تبدیل محصول یا سرویس خوب به محصولی عالی استفاده کنند.

اشکالات و انتقادات

هرچند مزایای محصولات هوش مصنوعی OpenAI بیشتر به‌ نظر می‌رسند و در مطلب «OpenAI چیست» به‌ چند مورد از آن‌ها اشاره کردیم، انتقاداتی نیز به آن‌ها شده است که به مشکلاتی اشاره دارند که شاید برای تمام مدل‌های هوش مصنوعی دیگر نیز وجود داشته باشد:

  • وضعیت غیرانتفاعی اوپن ای آی: OpenAI به‌خاطر تغییر به شرکتی غیرانتفاعی در سال 2019 انتقاداتی از آن شده است. در واقع بسیاری باور دارند در مسابقه توسعه پیشرفته‌ترین فناوری از آن‌ها سوءاستفاده می‌شود و OpenAI این کار را برای کسب سود می‌کند.
  • دقت هوش مصنوعی: محصولاتی مانند ChatGPT با این انتقاد مواجه شده‌اند که ممکن است برای آموزش آن‌ها از داده‌های خبری و قابل‌دسترسی استفاده شده باشد که قدیمی یا سوگیرانه هستند. توانایی این هوش مصنوعی در تمیز واقعیت از داستان نیز نگرانی‌هایی به وجود آورده است.
  • امنیت: هرچند OpenAI برای چت‌بات خود آپشن های حفاظتی توسعه داده که اطلاعات امنیتی ارائه نمی‌کند، در برخی موارد دیده‌شده ChatGPT محتواهایی مانند نحوه ساخت بمب و سرقت از دیگران ارائه کرده است.

چند آمار و نکته کوتاه از OpenAI

همان‌طور که گفتیم OpenAI از سال 2015 شروع به کار کرده است؛ پس درباره استارتاپ فناوری قدیمی صحبت نمی‌کنیم اما معرفی ChatGPT در سال 2022 باعث‌ شد OpenAI به یکی از اصلی ترین استارتاپ‌های سراسر جهان تبدیل شود. درحال‌حاضر، این استارتاپ حدود 1700 کارمند دارد.

علاوه‌براین همان سالی که OpenAI به شرکتی انتفاعی تبدیل شد، مایکروسافت یک‌میلیارد دلار روی آن سرمایه‌گذاری کرد. مایکروسافت به OpenAI اعتماد زیادی داشته و حتی از محصولات مبتنی‌بر GPT آن در آفیس سوئیت و گیت هاب خود استفاده کرده است.

نکته جالب OpenAI این است که «سم آلتمن»، مدیرعامل آن، هم‌زمان با راه‌اندازی این استارتاپ در فکر نامزدی برای فرمانداری کالیفرنیا بوده است.

این استارتاپ دسامبر سال 2023 توانست به مرز 2 میلیارد دلار درآمد سالانه برسد تا دستاورد بزرگ مالی را ثبت کند. همچنین OpenAI قصد دارد میزان درآمد سالانه خود را تا سال 2025 دوبرابر کند.

در این مطلب، تلاش کردیم مختصر توضیح بدهیم OpenAI چیست و شما را بیشتر با این استارتاپ بزرگ آشنا کنیم. همچنین سرویس‌هایی را که ارائه می‌کند، معرفی کردیم.

سؤالات متداول

OpenAI چیست؟

OpenAI استارتاپ آمریکایی است که از سال 2015 شروع به کار کرده و محصولات هوش مصنوعی را توسعه می‌دهد.

محصولات OpenAI چیستند؟

این استارتاپ چت‌بات هوش مصنوعی ChatGPT و مدل ساخت تصویر DALL-E 2 را توسعه داده است.

خبرکاو

برچسب‌ها

ارسال نظر

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.


تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است