با 20 سالگی فایرفاکس، موزیلا به این فکر می کند که چگونه آن را به شکوه سابق خود بازگرداند
دقیقا 20 سال پیش، موزیلا شروع به ارسال نسخه 1.0 مرورگر فایرفاکس خود کرد. در آن زمان، میتوانید آن را دانلود کنید یا یک CD-ROM همراه با یک کتاب راهنما از موزیلا بخرید (یا شاید آن را روی یکی از آن سیدیهای رایگانی که در آن زمان با مجلات زیادی همراه بود، تهیه کنید). فایرفاکس که از خاکستر نت اسکیپ متولد شد، بیش از 30 درصد از سهم بازار جهانی را به دست آورد. اما دوره ای از رکود به دنبال داشت و پس از ورود سریعتر و سبک تر گوگل کروم، فایرفاکس به آرامی اما مطمئناً سهم بازار را از دست داد. این کمکی نکرد که موزیلا، در آن زمان، ظاهراً همه چیز را به جز مرورگر خود در اولویت قرار داد، در حالی که ابتکارات مرورگر تلفن همراه آن هرگز به طور کامل مطرح نشد.
با وجود همه چیز، فایرفاکس همچنان قوی است و امروز مرورگری بهتر از همیشه است. اکنون، موزیلا که اخیراً گفته است میخواهد دوباره بر روی مرورگر تمرکز کند، باید دریابد که چگونه آن را به مسیر رشد بازگرداند.
به مناسبت 20 سالگی فایرفاکس، با لورا چمبرز، مدیرعامل موقت موزیلا، که اوایل سال جاری مسئولیت میچل بیکر را بر عهده گرفت، صحبت کردم. چمبرز در آن زمان از خانهاش در استرالیا صحبت میکرد که یکی از اولین کارهایی که در زمان حضورش در این نقش انجام داد، باز کردن یکسری پول برای توسعه محصول فایرفاکس بود.
او گفت: "چیزی که من در مورد فایرفاکس دوست دارم این است که واقعاً یک انتخاب جایگزین برای مرورگری که واقعاً برای آنها طراحی شده است را در اختیار کاربران قرار می دهد." ما از همان ابتدا و در سراسر جهان، واقعاً میخواستیم مرورگری ایجاد کنیم که مردم را بر سود اولویت دهد، حریم خصوصی را بر هر چیز دیگری اولویت دهد، و برای داشتن این گزینه، انتخاب را داشته باشیم.»
بازگشت به رشد
چمبرز که قبلاً نقشهای اجرایی در PayPal داشت، گفت: «من در مکانهای کافی بودهام که مردم تمایل دارند کسبوکار اصلی را فراموش کنند، و سرمایهگذاری در آن را متوقف میکنند، زیرا با چیزهای براق پرت میشوند - و سپس پشیمان میشوند. اسکایپ، Airbnb، و نوآوری های ویلو. من بسیار مصمم هستم که این چیزی نیست که ما اینجا انجام دهیم. فایرفاکس فوق العاده مهم است و هسته اصلی م است. ما در واقع سرمایه گذاری بیشتری را در این سال و برای برقراری ارتباط با جوامع خود انجام داده ایم، تا ویژگی های مثبت را به نمایش بگذاریم و آزمایش کنیم و تجربیات خوبی برای مردم ایجاد کنیم. این یک اولویت بزرگ برای من و شرکت در سال جاری بوده است و در نتایج خود را نشان می دهد.
او اذعان کرد که موزیلا توزیع دستگاهی را ندارد که به نفع بسیاری از رقبای فایرفاکس، به ویژه در تلفن همراه باشد، اما او بيان کرد که قانون علامت های دیجیتال (DMA) در اروپا - به این معنی که اپل، برای مثال، باید یک انتخاب مرورگر ارائه دهد. صفحه نمایش در iOS - کار می کند.
"با DMA، حتی اگر پیاده سازی فوق العاده نبوده است، ما شاهد یک تغییر واقعی هستیم. وقتی مردم حق انتخاب فایرفاکس را دارند، فایرفاکس را انتخاب می کنند. « پس در موبایل، چیزهای خوب و امیدوارکنندهای در آنجا اتفاق میافتد، زیرا میدانیم که وقتی مردم فایرفاکس را انتخاب کنند، ما را انتخاب میکنند. از آنجایی که ویژگیها عالی هستند، محصول عالی است. »
برای شروع بخشی از این رشد، موزیلا به دنبال دسترسی به کاربران جدید و جوانتر است. چمبرز بيان کرد که موزیلا تعدادی کمپین بازاریابی را اجرا می کند تا مردم را از فایرفاکس آگاه کند، به خصوص کسانی که اکنون شروع به انتخاب اولین مرورگر خود کرده اند.
او معتقد است که با آنها، پیامهای موزیلا در مورد سرزمینهای حریم خصوصی بسیار خوب است. "حریم خصوصی هنوز هم طنین انداز است، درست است؟ همیشه انجام می دهد. مثلاً اگر از مردم بپرسید که آیا به حریم خصوصی اهمیت می دهند، همیشه می گویند بله. حالا آیا اقداماتی مطابق با آن انجام می دهند؟ نه همیشه، اما پیامهای حریم خصوصی، مردم آن را دریافت میکنند و از آن قدردانی میکنند.»
البته، او گفت، مرورگر نیز باید بسیار خوب کار کند - و این چیزی است که موزیلا در سال های اخیر به طور گسترده روی آن تمرکز کرده است. و در عین حال، تیم باید به نوآوری ادامه دهد و آپشن های ی را که به دنبال آنها هستند به کاربران بدهد. او بيان کرد که به عنوان بخشی از تمرکز مجدد بر روی فایرفاکس، موزیلا در حال حاضر آزمایش های بسیار بیشتری را در مرورگر تجربه می کند.
فایرفاکس AI
موزیلا همچنین به این فکر می کند که چگونه هوش مصنوعی نحوه مرور وب را تغییر می دهد. در آنجا، سازمان بیشتر به دنبال دادن حق انتخاب به مردم است. در حال حاضر شروع به ساخت مدل های کوچکتر در مرورگر کرده است، عمدتاً در زمینه ترجمه، اما با فایرفاکس 130، مدلی را نیز معرفی کرد که به طور خودکار متن جایگزین را برای تصاویر PDF اضافه می کند. برای همه این کارها با مدلهای هوش مصنوعی، موزیلا قصد دارد از دستورالعملهای Open Source Initiative برای آنچه که یک مدل منبع باز است پیروی کند.
"من فکر می کنم مرورگر می تواند نقش واقعاً بسیار قدرتمندی را در اینجا ایفا کند - مرورگری که برای انتخاب شما طراحی شده است و برای حفظ حریم خصوصی شما طراحی شده است، می تواند نقش بسیار کلیدی را در آینده ژنرال هوش مصنوعی بازی کند، به ویژه در دنیایی که در آن مدل هایی وجود دارند که از طرف شما اقداماتی انجام می دهند. چگونه میتوانید در مورد کاری که آنها انجام میدهند و چگونه آن انتخابها را انجام میدهند، شفافیت داشته باشید؟ چگونه تجربه خوبی در مورد آن دارید؟ ما واقعاً سعی میکنیم تفکر خود را حول محور تجربه افرادی که از هوش مصنوعی در آینده استفاده میکنند، متمرکز کنیم.»
با این حال، او فکر میکند که هنوز دو تا سه سال طول میکشد تا شاهد باشیم که هوش مصنوعی تأثیر زیادی بر نحوه استفاده افراد از مرورگرشان داشته باشد.
اگر معامله جستجوی گوگل از بین برود چه؟
از منظر مالی، موزیلا تقریباً به طور کامل به معامله جستجوی خود با Google وابسته است. از آنجایی که وزارت دادگستری اکنون به این معاملات نگاه می کند، اگرچه بیشتر به دلیل قرارداد گوگل با اپل، این خطر وجود دارد که این امر به موزیلا نیز آسیب برساند. با این حال، چمبرز چندان نگران این موضوع نبود. وی بيان کرد که دامنه این حکم که به زودی پیش بینی می شود، ایالات متحده است، در حالی که موزیلا یک سازمان جهانی است.
«وقتی یک ثانیه به این فکر میکنید که وزارت دادگستری میخواهد در اینجا انجام دهد، آنها در تلاش هستند تا رقابت را افزایش دهند، درست است؟ واقعیت این است که موزیلا یکی از قدرتمندترین عناصر رقابت در این بازار است. ما در واقع موتور مرورگر خود را داریم. ما در واقع یک فناوری جایگزین داریم. ما در واقع یکی از آن فناوریهای بسیار کمیاب هستیم [که در آن] به نوعی یک شرکت فناوری بزرگ هستیم، اما کارهای خوبی در اینترنت انجام میدهیم، پس مشوقهای ما در این کار واقعاً همسو هستند. و پس باید تصور کنید که در حالی که آنها احکام و ملاحظات خود را می سنجند، به نفع آنها نیست که موزیلا را در وضعیت بدی قرار دهند، زیرا این امر باعث کاهش رقابت می شود، که هدف اصلی این است. مقررات.”
می توان استدلال کرد که این امر بیش از آنچه شایسته است به نهادهای نظارتی اعتماد می کند، اما چمبرز همچنین بيان کرد که این تیم روی برنامه ریزی سناریو کار کرده است. موزیلا سعی کرده درآمد خود را متنوع کند، اما در پایان روز، این فایرفاکس است که سازمان را سرپا نگه می دارد.
با این حال، شکی وجود ندارد که وب بدون فایرفاکس و بدون حمایت موزیلا برای یک اکوسیستم وب باز کاملاً متفاوت به نظر می رسد. و در حالی که خود موزیلا ممکن است مشکلات خود را حل کند، اکنون زمان خوبی است که ببینید آیا فایرفاکس ممکن است فقط مرورگر مناسب شما باشد (دوباره).
ارسال نظر