متن خبر

با 10 سالگی الکسا، آمازون به هوش مصنوعی مولد نگاه می کند

با 10 سالگی الکسا، آمازون به هوش مصنوعی مولد نگاه می کند

شناسهٔ خبر: 691097 -




آمازون در بلندگوهای هوشمند اکو ضرر می کند. این یک راز آشکار در طول مدت وجود الکسا بوده است. این محصول نوعی استراتژی رهبر زیان است که تنها یک شرکت به اندازه آمازون می تواند برای یک دهه از آن فرار کند.

البته فروش سخت افزار با ضرر می تواند یک استراتژی موثر باشد. به چاپگرها و ریش تراش‌ها فکر کنید که به ترتیب با کارتریج‌ها و تیغه‌های جوهر، پای شرکت را به در می‌آورند و ضرر را جبران می‌کنند.

از منظر اشباع، استراتژی آمازون را می توان موفقیت آمیز دانست. در اوایل سال جاری، جف بزوس، بنیانگذار آن، ادعا کرد که الکسا اکنون در 100 میلیون خانه در 400 میلیون دستگاه قرار دارد.

با این حال، واقعیت‌های مالی تصویری کاملاً متفاوت را نشان می‌دهند. طبق گزارش اخیر وال استریت ژورنال، بخش دستگاه های آمازون در بازه زمانی پنج ساله بین سال های 2017 تا 2021، 25 میلیارد دلار از دست داده است. طبق گزارش ها، بخش الکسا تنها در سال 2022، 10 میلیارد دلار از دست داده است.

در یک نقطه خاص، یک رهبر ضرر به سادگی تبدیل به یک ضرر می شود. این واقعیت در پایان سال 2023، زمانی که چند صد نفر از واحد الکسا اخراج شدند، از بین رفت. زیان سالانه یازده رقمی، همراه با چشم انداز کلان اقتصادی، وضعیتی غیرقابل دفاع است، حتی برای شرکتی با درآمد سالانه بیش از 600 میلیارد دلار.

الکسا تنها دستیار هوشمندی نیست که در سال‌های اخیر به زمین بازگشته است. فراتر از پیشنهاداتی مانند Bixby و Cortana که به طور کامل از بین رفتند، هیجان مصرف کننده در اطراف Google Assistant و Siri نیز کاهش یافته است.

با این حال، در ماه‌های اخیر، هم گوگل و هم اپل به صراحت اعلام کرده‌اند که آماده تسلیم شدن روح نیستند. سیری در ماه ژوئن در WWDC در کانون توجه قرار گرفت، زیرا اپل به لطف ابتکار جدید Apple Intelligence جانی تازه به برند دمید. گوگل به طور مشابه در این هفته تأیید کرد که Assistant در خانه تقویت می شود که توسط Gemini پشتیبانی می شود.

گزارشی از بلومبرگ در سال 2021 اشاره کرد که، علیرغم محبوبیت الکسا، اکثر پرس و جوها شامل یکی از سه کار هستند: پخش موسیقی، کنترل نورها و تنظیم تایمر.

یکی از کارمندان ارشد سابق آمازون این موضوع را حتی واضح تر بیان کرد و با WSJ صحبت کرد: "ما نگران بودیم که 10000 نفر را استخدام کرده باشیم و یک تایمر هوشمند ساخته ایم." با وجود تمام انتقادات منتشر شده علیه الکسا در طول یک دهه فعالیت آن، این ممکن است بی دردسرترین انتقاد باشد.

در حالی که این شرکت به انتشار دستگاه‌های اکو ادامه داده است، از جمله Spot ارتقا یافته‌ای که ماه گذشته اعلام شد، شرکت پای خود را از بنزین برداشته است. بدون شک جستجوی روح زیادی در میان کره ها صورت گرفته است. مانند گوگل و اپل، آمازون نیز هوش مصنوعی مولد را به عنوان راه نجات الکسا می‌بیند.

مشکل تایمر 10000 نفری ناشی از ناتوانی دستگاه ها در برآورده کردن انتظارات مشتری است. درخواست از توسعه دهندگان شخص ثالث برای ایجاد مهارت ها بخشی از یک فشار بزرگتر برای مفیدتر کردن الکسا بوده است. آمازون همچنین تلاش کرده تا مهارت های مکالمه دستیار را در طول سال ها بهبود بخشد.

از این نظر، هوش مصنوعی مولد یک تغییر دهنده بازی است. پلتفرم هایی مانند ChatGPT استعداد باورنکردنی مکالمه زبان طبیعی را نشان داده اند. اواخر سال گذشته، آمازون پیش نمایشی از آینده مولد الکسا با هوش مصنوعی ارائه کرد.

این شرکت نوشت: «ما همیشه به الکسا به عنوان یک سرویس در حال تکامل فکر کرده‌ایم و از روزی که آن را در سال 2014 معرفی کردیم، به طور مداوم آن را بهبود بخشیده‌ایم. "یک ماموریت دیرینه این بوده است که مکالمه با الکسا را ​​به اندازه صحبت با انسان دیگر طبیعی کنیم و با توسعه سریع هوش مصنوعی مولد، آنچه ما تصور می کردیم اکنون به خوبی در دسترس است. "

نوامبر یک دهه از معرفی الکسا و اکو می گذرد. نمی‌توان زمان‌بندی بهتری را برای پرده‌برداری از تصویر ۱۰ سال آینده درخواست کرد. این که آیا دستیار یک دهه دیگر خواهد داشت تا حدی به نحوه عملکرد چند ماه آینده بستگی دارد.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است