متن خبر

با لایحه جدیدی که می تواند TikTok را ممنوع کند چه اتفاقی می افتد؟

با لایحه جدیدی که می تواند TikTok را ممنوع کند چه اتفاقی می افتد؟

شناسهٔ خبر: 456925 -




TikTok بار دیگر با سرنوشت نامعلومی در ایالات متحده روبرو می شود .

پس از یک موج غیرمنتظره فعالیت در مجلس در این هفته، TikTok هدف یک فشار جدید دولت برای جدا کردن شرکت از مالکیت چینی یا مجبور کردن آن به خروج از کشور است.

TikTok در لس آنجلس و سنگاپور مستقر است، اما متعلق به غول فناوری چینی ByteDance است. این رابطه که در میان مقامات ایالات متحده ابروها را برانگیخته است، آنها هشدار می دهند که این برنامه می تواند برای پیشبرد منافع یک دشمن مورد استفاده قرار گیرد.

این هفته چه اتفاقی افتاد؟

این هفته، کمیته انرژی و بازرگانی مجلس لایحه جدیدی را ارائه کرد که برای تحت فشار قرار دادن ByteDance برای فروش TikTok طراحی شده بود.

این قانون، قانون محافظت از آمریکایی ها در برابر برنامه های کاربردی کنترل شده توسط دشمنان خارجی، توزیع نرم افزارهای مرتبط با دشمنان ایالات متحده را در داخل کشور غیرقانونی می کند. (مالکیت یک نهاد مستقر در یک کشور متخاصم، مانند ByteDance در چین، به حساب می آید.)

در زبان این لایحه، که در ادامه به صراحت از TikTok نام می‌برد، «توزیع، نگهداری، یا به‌روزرسانی (یا فعال کردن توزیع، نگهداری یا به‌روزرسانی) یک برنامه تحت کنترل دشمن خارجی برای یک نهاد غیرقانونی است. » اگر این لایحه به قانون تبدیل شود، اپ استور اپل و گوگل پلی نمی توانند به طور قانونی برنامه را در ایالات متحده توزیع کنند

این لایحه، که بسیاری از مخالفان آن را به‌عنوان «ممنوعیت» توصیف می‌کنند، ByteDance را مجبور می‌کند تا TikTok را ظرف شش ماه بفروشد تا این برنامه در اینجا به کار خود ادامه دهد. همچنین به رئیس جمهور این اختیار را می دهد که بر این فرآیند نظارت داشته باشد تا اطمینان حاصل شود که شرکت مورد نظر "دیگر توسط یک دشمن خارجی کنترل نمی شود."

پس از اطلاع از پیشرفت سریع و ناگهانی این لایحه در کنگره، TikTok با یک پیام انبوه درون برنامه ای به کاربران آمریکایی در صبح روز پنجشنبه با دکمه ای برای تماس با نمایندگان آن ها عقب نشینی کرد.

در این پیام آمده است: «همین حالا صحبت کنید – قبل از اینکه دولت شما حق آزادی بیان را از 170 میلیون آمریکایی سلب کند. «اجازه دهید کنگره بداند TikTok برای شما چه معنایی دارد و به آنها بگویید که رأی منفی دهند.»

علیرغم تصمیم TikTok برای عصبانی کردن کاربران خود - یا شاید به دلیل آن - لایحه مجبور کردن ByteDance برای فروش TikTok از طریق کمیته انرژی و بازرگانی مجلس نمایندگان آمریکا با رای 50-0 در روز پنجشنبه تصویب شد. اکنون که این لایحه سریع از کمیسیون خارج شده است، پیش بینی می شود در هفته آینده در مجلس به رای کامل برسد.

پانچ بول نیوز گزارش داد، قبل از رای گیری، اعضای کمیته فرعی به دستور دولت بایدن، یک جلسه توجیهی طبقه بندی شده با اف بی آی، وزارت دادگستری و دفتر مدیر اطلاعات ملی داشتند.

این هفته، رئیس جمهور بایدن نیز به صراحت بيان کرد که اگر این لایحه به دست میزش برسد، آن را امضا خواهد کرد. بایدن روز جمعه به گروهی از خبرنگاران گفت: «اگر آنها آن را تصویب کنند، آن را امضا خواهم کرد.

چرا ایالات متحده می گوید TikTok یک تهدید است؟

برای روشن بودن، در حال حاضر هیچ مدرک عمومی وجود ندارد که نشان دهد چین تا به حال از ذخیره‌های داده‌های TikTok در مورد آمریکایی‌ها استفاده کرده است یا این برنامه را به خطر انداخته است.

با این حال، این واقعیت مانع از آن نشده است که دولت ایالات متحده این احتمال را که چین بخواهد می تواند برجسته کند. دولت چین از همراهی با شرکت های این کشور یا نگه داشتن منتقدان جامعه تجاری خود خجالتی نبوده است.

کریس رای، مدیر اف‌بی‌آی، زمانی هشدار داد که اگر چین با TikTok مداخله کند، ممکن است کاربران «نشانه‌های بیرونی» را نبینند. رای در جلسه استماع سنا سال گذشته گفت: "چیزی که در کشور ما بسیار مقدس است - تفاوت بین بخش خصوصی و بخش دولتی - این خطی است که در نحوه عملکرد ح‌ک‌چ وجود ندارد."

TikTok به شدت این اتهامات را رد کرده است. شو زی چو، مدیر عامل TikTok، سال گذشته در جریان یک جلسه استماع جداگانه با کمیته انرژی و بازرگانی مجلس نمایندگان گفت: «اجازه دهید این را به صراحت بیان کنم: ByteDance نماینده چین یا هیچ کشور دیگری نیست.

به اعتبار TikTok، اگر چین بخواهد اطلاعات کاربران آمریکایی را به دست بیاورد، پکن می‌تواند به راحتی به کارگزاران داده مراجعه کند که آشکارا انبوهی از داده‌های کاربران را در سراسر جهان و بدون نظارت اندک می‌فروشند.

از آنجایی که ایالات متحده هیچ مدرک عمومی برای حمایت از ادعاهای جدی خود ارائه نکرده است، بین احساس سیاستمداران نسبت به TikTok و رفتار اکثر آمریکایی ها یک گسست اساسی وجود دارد. برای بسیاری از کاربران TikTok، سرکوب ایالات متحده تنها راه دیگری است که سیاستمداران با جوانان ارتباط ندارند و نمی دانند چگونه از اینترنت استفاده می کنند. برای آنها - و سایر شکاکان به ادعاهای دولت ایالات متحده - وضعیت به نظر می رسد یک موضع گیری سیاسی خالص بین دو کشور بداخلاقی، گاهی همراه با رگه ای از نژادپرستی.

حالا چه اتفاقی می افتد؟

کمپین وادار کردن ByteDance برای فروش TikTok به یک شرکت آمریکایی با یک فرمان اجرایی در زمان دولت ترامپ آغاز شد. تهدیدهای ترامپ علیه این شرکت به طرحی برای وادار کردن TikTok به فروش فعالیت های ایالات متحده خود به Oracle در اواخر سال 2020 ختم شد. در این فرآیند، TikTok پیشنهاد خرید مایکروسافت را رد کرد اما در نهایت به اوراکل نیز نفروخت.

این اقدام اجرایی در سال 2021 پس از روی کار آمدن بایدن ناکام ماند. اما سال گذشته، دولت بایدن چماق را در دست گرفت و کمپین فشار علیه این اپلیکیشن همراه با کنگره را تشدید کرد. اکنون، به نظر می رسد که آن کمپین به مسیر خود بازگردد.

لایحه جدید که عملاً TikTok را در ایالات متحده ممنوع می کند در صورتی که از مالکیت چینی خود جدا نشود، تاکنون فقط رأی کمیته مجلس نمایندگان را تأیید کرده است. پرزیدنت بایدن حمایت خود را از این قانون اعلام کرده است، اما این لایحه هنوز باید در مجلس به رای کامل برسد.

حتی اگر این هفته در مجلس تصویب شود، که از آنجایی که قانونگذاران مایلند به این سرعت به آن رای دهند، ممکن است، قانون ضد تیک تاک همچنان با سرنوشت نامعلومی در سنا روبرو است. اگر سناتورها در مورد چشم انداز ایجاد نسخه خودشان از لایحه خانه تحلیل کنند، ممکن است هفته آینده بیشتر بدانیم. این امکان وجود دارد که سنا اشتهای مشابهی برای دنبال کردن TikTok در سال جاری نداشته باشد، که یا تلاش های مجلس را متوقف می کند یا آنها را کاملاً از بین می برد.

برخی از حمایت های دو حزبی کنگره برای تنظیم TikTok وجود دارد، اما همه چیز هنوز بسیار پیچیده است. واضح ترین عارضه: TikTok بسیار محبوب است و ما در سال انتخابات هستیم. TikTok 170 میلیون کاربر در ایالات متحده دارد و احتمالاً آن‌ها بی سر و صدا نخواهند داشت که کنگره به طور مؤثر منبع سرگرمی و اطلاعات مورد علاقه آنها را ممنوع کند.

الکس هاورک، سخنگوی TikTok در بیانیه ای ایمیلی به TechCrunch گفت: «این قانون یک نتیجه از پیش تعیین شده دارد: ممنوعیت کامل TikTok در ایالات متحده.

هاورک گفت: «دولت در تلاش است تا 170 میلیون آمریکایی را از حق آزادی بیان خود در قانون اساسی سلب کند. این امر به میلیون‌ها کسب‌وکار آسیب می‌زند، هنرمندان را از مخاطب محروم می‌کند، و معیشت سازندگان بی‌شماری را در سراسر کشور از بین می‌برد.»

گستره فرهنگی TikTok به حدی است که بایدن در حال کمپین تبلیغاتی در TikTok است، حتی در حالی که کاخ سفید این برنامه را تهدیدی برای امنیت ملی می‌خواند.

حتی اگر این لایحه از مجلس خارج شود و در سنا مورد حمایت قرار گیرد، طرح ایالات متحده برای وادار کردن ByteDance به فروش TikTok همچنان ممکن است شکست بخورد - نتیجه ای که ممکن است منجر به ممنوعیت شود یا خیر. چین قبلاً اعلام کرده بود که با فروش اجباری TikTok مخالفت خواهد کرد، زیرا به دنبال به‌روزرسانی قوانین صادرات این کشور در اواخر سال 2020، کاملاً در حقوق دولت چین است.

خود TikTok نیز مطمئناً یک چالش حقوقی قوی در برابر فروش اجباری ایجاد خواهد کرد، دقیقاً مانند زمانی که دولت ترامپ قبلاً تلاش کرد تا از طریق اقدامات اجرایی به همان چیزی برسد. TikTok همچنین زمانی که مونتانا تلاش کرد ممنوعیت خود را در سطح ایالت اعمال کند، شکایت کرد، که در نهایت منجر به صدور دستور قضایی توسط یک قاضی فدرال و مسدود کردن این تلاش شد.

فراتر از کنگره و دادگاه ها، TikTok یک خط مستقیم با بخش عظیمی از رای دهندگان آمریکایی و ناوگانی از سازندگان دارد که میلیون ها پیرو وفادار را در اختیار دارند. آن اهرم های قدرت را نباید در نبردی که پیش رو داشت دست کم گرفت.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است