متن خبر

باند باج افزار LockBit تعطیل شد؟ وب سایت باند جنایتکار بدنام دیگر فعال نیست

باند باج افزار LockBit تعطیل شد؟ وب سایت باند جنایتکار بدنام دیگر فعال نیست

شناسهٔ خبر: 452107 -




امنیت
(اعتبار تصویر: Shutterstock / باینری دیزاین)

یکی از مخرب ترین و مسلماً تأثیرگذارترین گروه های باج افزار در سال های اخیر توسط مقامات توقیف شده است.

نه تنها این، بلکه تمامی داده های نگهداری شده توسط LockBit مستقر در روسیه، از جمله اطلاعات دزدیده شده از قربانیان آن نیز کشف و ضبط شد.

وب‌سایت اپراتور باج‌افزار، جایی که همه قربانیان خود و داده‌هایی را که از آنها سرقت کرده است، پست می‌کند، دوشنبه شب خراب شد. با پیامی مبنی بر "این سایت اکنون تحت کنترل مجریان قانون است" جایگزین شد.

وابستگان تحت فشار

در ادامه این اطلاعیه آمده است: «این سایت تحت کنترل آژانس ملی جرایم بریتانیا است و با همکاری نزدیک با FBI و گروه ویژه اجرای قانون بین‌المللی «عملیات کرونوس» کار می‌کند.

به گفته این نشریه، پلیس مدتی قبل از انتشار عمومی به صورت مخفیانه عمل می کرد. کارشناسان فنی آن به سیستم های LockBit راه پیدا کردند و کنترل را از داخل به عهده گرفتند. در این گزارش آمده است: «با انجام این کار، آنها توانستند مقدار زیادی از داده های خود گروه جنایتکار در مورد فعالیت های آن را به سرقت ببرند.

این نیز مهم است زیرا بسیاری از شرکت‌ها هرگز قبول نمی‌کنند که قربانی یک حمله باج‌افزاری شده‌اند، و این تنها راه برای دانستن دقیق دامنه و ویرانی‌های LockBit است.

همچنین شایان ذکر است که LockBit بر روی یک مدل باج افزار به عنوان یک سرویس (RaaS) عمل می کند و به گروه های دیگر اجازه می دهد تا وارد وب سایت شوند. با این حال، اکنون وقتی وارد سیستم می شوند، پیامی دریافت می کنند که می گوید پلیس داده ها را ضبط کرده است. او میگوید : «ممکن است خیلی زود با شما در تماس باشیم.

سیاران مارتین، رئیس سابق مرکز امنیت ملی سایبری بریتانیا به بی‌بی‌سی بيان کرد که این «یکی از اصلی ترین اختلالاتی است که تا کنون» علیه یک اپراتور باج‌افزار انجام شده است. "مطمئناً تا به حال بزرگترین مورد رهبری پلیس بریتانیا."

متأسفانه از آنجایی که این گروه روسی است، دستگیری صورت ن گرفت. می توان تصور کرد که LockBit به زودی به یک شکل یا آن شکل باز خواهد گشت.

از طریق بی بی سی

بیشتر از TechRadar Pro

Sead یک روزنامه‌نگار آزاد کارکشته در سارایوو، بوسنی و هرزگوین است. او در مورد IT (ابر، اینترنت اشیا، 5G، VPN) و امنیت سایبری (باج افزار، نقض داده ها، قوانین و مقررات) می نویسد. او در طول بیش از یک دهه فعالیت حرفه ای خود برای رسانه های متعددی از جمله الجزیره بالکان نوشته است. او همچنین چندین ماژول در زمینه نوشتن محتوا برای Represent Communications برگزار کرده است.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است