اگر مقالههای قبلی من را خواندهاید، باید بدانید که PC گزینه ترجیحی من برای بازی است. چه با رایانههای شخصی بازی دستی یا یک راهاندازی کامل دسکتاپ، من معتقدم که بهترین تجربه بازی ممکن را با عملکرد بهتر و گزینههای گرافیکی پیشرفته ارائه میدهد.
همچنین سطح بسیار بیشتری از آزادی بازیکنان رایانه شخصی نسبت به بازیکنان کنسول وجود دارد: قیمت پایین بازی به لطف بازارهای دیجیتال، دسترسی آنلاین چند نفره رایگان (که حتی نباید بحثی باشد) و قابلیت های مودینگ همگی نقش مهمی را ایفا می کنند. من نمی توانم انکار کنم که بازی رایانه شخصی ارزان نیست، اما با نگاه کردن به بازی هایی مانند PS5 Pro و قیمت 699.99 دلار / 699.99 پوند / 1199 دلار استرالیا، بحث زیادی وجود ندارد - همانطور که قبلاً گفتم، ممکن است برای ساخت رایانه شخصی با آن قیمت پس انداز کنید.
با این حال، موضع من در این مورد حداقل در حال حاضر تغییر کرده است - نه به این دلیل که فکر میکنم کنسولها از اکثر رایانههای شخصی قدرتمندتر هستند، نه - بلکه به این دلیل که چشمانداز فعلی بازار GPU یک آشفتگی مطلق است. انویدیا و AMD هر دو پردازندههای گرافیکی جدیدی راهاندازی کردند: سری Blackwell RTX 5000 و سری Radeon RX 9000، و دستیابی به هر یک از این کارتهای گرافیکی در MSRP (یا حتی در کل) یک ماموریت بسیار خوب است.
از اسکالپرها گرفته تا خرده فروشان، به احتمال زیاد متوجه خواهید شد که برای یک پردازنده گرافیکی جدید میان رده یا رده بالا هزینه بیشتری می پردازید. اکنون شایان ذکر است که اینتل با پردازندههای گرافیکی Battlemage Arc B570 و B580 نیز در ترکیب قرار دارد، اما از نظر قابلیتهای عملکرد و روش ارتقاء مقیاس XeSS، در مقابل Team Green و Team Red قرار دارد.
در نهایت، این بدان معناست که اگر فرصتی برای تعداد زیادی از گیمرهای تنها کنسولی (یا حتی گیمرهای جدید به طور کامل) برای پیوستن به پلتفرم رایانه شخصی وجود داشته باشد، این شانس تقریباً در آب است - و من نمی بینم که به این زودی بهتر شود.
پردازندههای گرافیکی بسیار گران هستند و کاملاً غیرمنطقی است
مهم است که توجه داشته باشم که من مطلقاً انتظار ندارم کارت های گرافیک قدرتمند ارزان باشند، به خصوص با توجه به پیشرفت فناوری و قابلیت های قدرتی که در طول سال ها از Nvidia و AMD دیده ایم. توسعه دهندگان بازی اکنون به لطف قدرت ارائه شده توسط GPU هایی مانند RTX 5090 ، می توانند تجربه های استثنایی و همه جانبه بازی را با تصاویری فوق واقعی ارائه دهند.
این حتی با کارت های میان رده با وضوح بالا، با کمک ابزارهای ارتقاء مقیاس مانند DLSS و FSR امکان پذیر است. با این حال، آنچه من انتظار دارم این است که سخت افزار مقرون به صرفه باشد، به خصوص با محصولات کمتر قدرتمند - و متأسفانه، این کاملاً برعکس چیزی است که می بینیم.
نمونههایی از این موضوع در RTX 5090 و RTX 5080 مشهود است: هر دوی این پردازندههای گرافیکی Blackwell ارائههای پیشرفتهای هستند، به ترتیب با قیمت 1999 دلار / 1939 پوند / 4039 دلار استرالیا و 999 دلار / 999 پوند / 2019 دلار استرالیا بهترین عملکرد ممکن را به این نسل بازی میدهند. این قیمتها مسلماً بسیار بالا هستند، بهویژه زمانی که جهش نسبت به پردازنده گرافیکی پرچمدار قبلی، RTX 4090 ، قابل توجه است، اما شاید برای پرداخت 400 دلار دیگر بالاتر از 1599 دلار MSRP کافی نباشد.
وقتی اسکالپرها، موجودی کم و مشکلات سخت افزاری را به معادله اضافه می کنید، اوضاع را بدتر می کند - و ما شاهد این بودیم که از زمانی که شرکای هیئت مدیره پردازنده های گرافیکی را با قیمت های بالا می فروشند. این بدان معناست که یا اصلاً یک پردازنده گرافیکی برای خرید پیدا نمیکنید، یا اگر بخرید، به احتمال زیاد بیش از حد پرداخت خواهید کرد.
شاید فکر کنید بهتر است فقط یک پردازنده گرافیکی میان رده بخرید، اما دقیقاً همان اتفاق در آنجا نیز رخ می دهد. قیمت پردازندههای گرافیکی سری Radeon RX 9070 AMD افزایش ناگهانی داشته است - بنابراین بهجای پرداخت 599 دلار / 569 پوند / حدود 944 دلار استرالیا برای RX 9070 XT، هزینه بسیار بیشتری را پرداخت خواهید کرد.
همچنین شایان ذکر است که بازیهای رایانه شخصی با بهینهسازی بدی منتشر میشوند - بنابراین حتی اگر موفق به یافتن یک GPU قدرتمند بدون پرداخت هزینه اضافی شوید، باید با عملکرد بد و باگهای شکافنده بازی مقابله کنید.
اگر من فقط یک بازیکن کنسول بودم، من هم دور می شدم...
بهعنوان یک گیمر که هم روی رایانه شخصی و هم روی کنسول بازی میکنم، کاملاً میتوانم بفهمم که چرا اکثر بازیکنان کنسول وقتی توصیه میشود رایانههای شخصی بازی بسازند، مردد هستند. بله، من هنوز فکر می کنم رایانه شخصی پلتفرم بهتری است و آزادی زیادی برای تجربه بازی شما وجود دارد - اما اگر حتی نمی توانید سخت افزار مناسب را با قیمت های مقرون به صرفه تهیه کنید، چه انتخابی دارید جز اینکه از یک کنسول استفاده کنید؟
باز هم، ممکن است در نهایت کامپیوتر بازی مورد نظر خود را بسازید و سپس با مشکلات عملکردی خسته کننده مواجه شوید. در حالی که ممکن است عملکرد در کنسول به خوبی نباشد، اما یک تجربه قابل کنترل با نرخ فریم پایدار است که بدون نیاز به تغییر یا بهم ریختن تنظیمات ارائه می شود.
من معتقدم این بخش بزرگی از محبوبیت گزینههای بازی دستی مانند Steam Deck است: گیمرها میتوانند به سادگی یک بازی را که میخواهند بازی کنند (با کمک Deck Verified ) انتخاب کرده و در آن شیرجه بزنند. اینطور نیست که در رایانههای شخصی ویندوزی اینطور نباشد، اما مقابله با افت عملکرد منظم به دلیل بهینهسازی بد و مشکلات آن در Windows com آزاردهنده است.
گیمرها فقط میخواهند بتوانند سختافزار مناسب بخرند و ارزش پول خود را در حین بازی به دست آورند - و اگر رایانههای شخصی نمیتوانند در حال حاضر به دلیل افزایش قیمت پردازندههای گرافیکی آن را فراهم کنند، پس من نمیتوانم کسی را به خاطر چسبیدن به PS5 یا Xbox Series X|S سرزنش کنم.
ارسال نظر