بازار ساعتهای هوشمند هند در حال چرخش است زیرا مارکهای ناشناخته، سنگین وزنها را به چالش میکشند
بازار ساعتهای هوشمند هند ، ظاهراً یک شبه متحول شده است. سالها است که تحت سلطه بازیکنان بومی خود بوده است، در حالی که غولهای جهانی مانند اپل و سامسونگ در میان صدها میلیون محموله سالانه برای حضور در تلاش هستند. اما ناگهان این مقوله هجوم برندهای ناشناخته ای شد که هیچ وجود قبلی و قابل توجهی ندارند. اینها شروع به جلب توجه مشتری کرده اند و پیش بینی می شود که در نهایت بازار را به سمت مرحله یکپارچگی سوق دهند.
برندهای داخلی مانند Fire-Bott، Noise و boAt بر این دسته تسلط دارند و بیش از 60 درصد از کل بازار را تشکیل می دهند. از سوی دیگر، اپل و سامسونگ از 4.5 درصد در مجموع به کمی بیش از 2 درصد کاهش یافتند، با فروش 1.1 میلیون دستگاه در سال 2023، طبق اعلام شرکت اطلاعات بازار IDC.
در همین حال، شرکتهای تازه وارد شاهد افزایش سهم بازار خود از سه به 3-5 درصد در سال 2020 به 15-20 درصد در سال گذشته بودهاند. ویکاس شارما، تحلیلگر ارشد بازار برای دستگاه های پوشیدنی IDC، به TechCrunch بيان کرد که این دسته اکنون سالانه 134.2 میلیون دستگاه را به خود اختصاص می دهد.
این برندها گاهی اوقات نامی ناشناخته دارند یا از محصولات شناخته شده هستند. بسیاری از آنها کپی مستقیم از برندهای بزرگ جهانی مانند اپل و سامسونگ هستند که کمتر از 12 دلار (1000 روپیه هند) قیمت دارند. قیمت اپل واچ در هند از 360 دلار (29900 روپیه هند) برای Apple Watch SE شروع می شود، در حالی که Samsung Galaxy Watch 4 از 290 دلار (23999 روپیه هند) به فروش می رسد. ساعت های هوشمند هندی برندهایی مانند Fire-Bott، boAt و Noise از 12 دلار شروع می شوند.
برخلاف مدلهای گرانتر، محصولات بیبرند معمولاً ضمانتنامه ندارند. در برخی موارد، خردهفروش به مشتریان ضمانت تعویض ارائه میکند، اما این نیز توسط سازنده ارائه نمیشود و صرفاً روی یک تکه کاغذ یا حتی شفاهی داده میشود. معیارهای ردیابی تناسب اندام اغلب به دلیل انتخاب نامناسب حسگرها برای صرفه جویی در هزینه ها نادرست هستند، در حالی که ترکیب سخت افزاری/نرم افزاری چیزهای زیادی برای دلخواه باقی می گذارد. با این وجود، دقت - حتی در ساعتهای هوشمندی که توسط بازیکنان معتبر هندی ارائه میشود - گاهی اوقات با Apple Watch یا Samsung Galaxy Watch مطابقت ندارد، زیرا این فروشندگان برای حفظ قیمت مناسب، کیفیت حسگر را به خطر میاندازند.
آنشیکا جین، تحلیلگر ارشد تحقیقاتی کانترپوینت، به TechCrunch گفت: «دقت سنسورها برای ارائه همان سطح تجربه کاربری که کاربران در یک مدل ممتاز به دست میآورند، به اندازه کافی خوب نیست.
شارما به زیباییشناسی اشاره کرد که باعث میشود این مدلهای برند ناشناخته به Apple Watch و Apple Watch Ultra یا برخی از ساعتهای هوشمند گرد رده بالا شبیه شوند، و همچنین قیمت مناسب، به آنها کمک میکند توجه مشتری را جلب کنند.
شرکت تحلیلگر بازار مستقر در هنگ کنگ، کانترپوینت ریسرچ، مشاهده کرده است که تعداد برندهای ناشناخته در بازار ساعت های هوشمند هند از 78 در سال 2021 به 128 در سال 2023 افزایش یافته است.
جین گفت: «تقریباً 80 تا 90 درصد رشد در تعداد برندهای ناشناخته وجود داشته است. "این به وضوح نشان می دهد که چگونه بازار اکنون شلوغ تر شده است. "
او به الگویی که شرکت تحلیلگر در چند سال گذشته مشاهده کرده است اشاره کرد: اکثر برندهای ناشناخته در سه ماهه سوم - در حوالی فصل جشن در کشور - ظاهر می شوند و قبل از ناپدید شدن کامل، برای یک یا دو چهارم فعال باقی می مانند. او گفت، علاوه بر این، احتمالاً این محصولات دارای برچسب سفید هستند که از چین با قیمتهای بسیار ارزان وارد شده یا توسط یک شریک خدمات تولید لوازم الکترونیکی هندی مونتاژ شدهاند.
کاهش قیمت ها
رشد برندهای ناشناخته در بازار ساعت های هوشمند هند هنوز به طور قابل توجهی بر تمام شرکت های محلی تسلط بر بازار تأثیری نداشته است. با این حال، بازیکنان موجود محتاط هستند. برخی از برندهای معتبر محلی شروع به احساس گرما کرده اند. علاوه بر این، سهم بازار رو به رشد برندهای ناشناخته، میانگین قیمت فروش (ASP) را کاهش داده است.
سامیر مهتا، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل شرکت Warburg Pincus boAt، به TechCrunch بيان کرد که کاهش ASP ها تا 90 درصد است.
او گفت: «حجمها شروع به کاهش کرده است. «ASP ها مثلاً 90 درصد کاهش یافته اند که اساساً برای هیچ صنعتی خوب نیست. یک صنعت را به من بگویید که در آن فرسایش قیمت تنها در یک سال به 90٪ می رسد.
تحلیلگران بازار همچنین کاهش شدید ASP را مشاهده کردهاند، البته نه به اندازهای که مهتا اشاره کرد.
در همین حال، Jain of Counterpoint بيان کرد که ASP حدود 39 درصد کاهش یافت و به 36 دلار در سال 2023 از 59 دلار در سال 2022 رسید. به محض این که از بین برود، مقداری تقدس وجود خواهد داشت. اگر کسی در آن کسب و کار پولی به دست نیاورد، همه سرمایه گذاری در کسب و کار را متوقف خواهند کرد. »
boAt، سومین برند پیشرو ساعت های هوشمند هند، در سه ماهه چهارم با کاهش 17 درصدی رشد سالانه نسبت به سال قبل، به ازای هر IDC مواجه شد. کسب و کار ساعت های هوشمند حدود 20 درصد از درآمد این استارتاپ را تامین می کند.
مهتا بيان کرد علیرغم مشاهده برخی تأثیرات برندهای ناشناخته، boAt در چند سال آینده به کسب 15 تا 20 درصد درآمد از ساعت های هوشمند ادامه خواهد داد.
برخلاف boAt، Fire-Bott و Noise (دو برند برتر)، شاهد رشد سال به سال در همان سه ماهه بودند.
Gaurav Khatri، یکی از بنیانگذاران Noise با پشتیبانی Bose، به TechCrunch بيان کرد که استارتآپ هیچ تأثیر قابلتوجهی از «هجوم دائمی ورودیها و برندهای جدید» ندیده است.
برای حفظ بازار حرکت می کند
کارشناسان بازار بر این باورند که تغییر مداوم با گسترش حضور برندهای ناشناخته بر همه بازیگران کلیدی تأثیر می گذارد - مگر اینکه غالبان استراتژی خود را تغییر دهند و ارزش بیشتری به ساعت های هوشمند آینده خود اضافه کنند.
در حال حاضر، متصدیان بازار عمدتاً خریدارانی را هدف قرار میدهند که برای اولین بار خرید میکنند – مشابه برندهای ناشناخته. در عوض، تحلیلگران بر این باورند که برندهای معتبر باید مشتریان فعلی را هدف قرار دهند.
«مردم برای خرید بعدی خود این ساعتهای هوشمند [با برند هندی تثبیتشده] را با همان میزان اشتیاق برای خرید اول انتخاب نمیکنند... دلیل اصلی بدیهی است که تجربه مشتری و رابط کاربری این دستگاهها است که چندان هم روان نیست.» جین کنترپوینت گفت.
بر خلاف همتایان با تکنولوژی بزرگ خود از جمله اپل و سامسونگ، اکثر بازیکنان مطرح هندی بر روی آوردن آپشن های ارزشمند متمایز به ساعتهای هوشمند تمرکز نمیکنند. سازندگان ساعتهای هوشمند در کشور نیز گاهی از همان تولیدکنندگان طراحی اصلی چینی [ODMs] استفاده میکنند که تمایز محصول را محدود میکند. بسیاری از این مدل ها حتی شباهت عجیبی به اپل و سامسونگ دارند. با این حال، برندهای هندی ادعا میکنند که بردهای مدار چاپی را به صورت محلی توسعه میدهند و تجربیات نرمافزاری را در داخل طراحی میکنند و خود را از بازیگران جهانی متمایز میکنند. مونتاژ محلی اساسا به تولیدکنندگان کمک می کند تا از عوارض وارداتی که 20 درصد است اجتناب کنند.
سال گذشته، برندهای ساعت هوشمند boAt و Noise وارد بازار حلقه های هوشمند در هند شدند تا کاتالوگ محصولات خود را متنوع کنند. با این حال، بازار حلقه های هوشمند در هند، که بیش از 100000 محموله در سال 2023 داشته است، توسط Ultrahuman با سهم 43.1٪ در Q4 در هر IDC هدایت می شود.
مهتا از boAt به TechCrunch بيان کرد این استارتآپ به دنبال تمرکز بر ایجاد دستههای مختلف در بازار ساعتهای هوشمند، مانند مدلهای جدید برای کودکان و افراد مسن، ورزش و سلامتی است تا حضور خود را حفظ کند. به همین ترتیب، به دنبال طراحی ساعتهای هوشمند جدید خود برای خریدارانی است که بار دوم یا سوم خریداری میکنند، افرادی که بیشتر از سلامت و تندرستی خود آگاه هستند و به دنبال دستگاههای با کیفیتتر هستند. با این وجود، این تغییرات قیمت ساعت های هوشمند boAt را افزایش می دهد.
با این حال، تحلیلگران بازار مانند شرما از IDC پیشبینی میکنند که بازار ساعتهای هوشمند هند امسال تنها شاهد رشد تک رقمی به دلیل رقابت شدید برندهای ناشناخته و حذف ASPها خواهد بود. این بازار در سال های گذشته شاهد رشد بیش از 150 درصدی سال به سال بود.
شارما همچنین معتقد است که بازار ساعت های هوشمند ممکن است در چند سال آینده تثبیت شود و بازیکنان کمتری باقی بمانند.
او گفت: «در دو سال آینده یک خط صاف وجود خواهد داشت... همه اینها پس از کووید افزایش یافت، و اکنون به سطح آسمان رفته است. .. ما به زودی شاهد یک نقطه اشباع خواهیم بود».
ارسال نظر