متن خبر

این هفته در هوش مصنوعی: Midjourney شرط می‌بندد که می‌تواند پلیس حق چاپ را شکست دهد

این هفته در هوش مصنوعی: Midjourney شرط می‌بندد که می‌تواند پلیس حق چاپ را شکست دهد

شناسهٔ خبر: 458189 -




همگام شدن با صنعتی که به سرعت هوش مصنوعی در حال حرکت است، امری دشوار است. پس تا زمانی که یک هوش مصنوعی بتواند این کار را برای شما انجام دهد، در اینجا خلاصه‌ای مفید از داستان‌های اخیر در دنیای یادگیری ماشین، همراه با تحقیقات و آزمایش‌های قابل‌توجهی است که به تنهایی پوشش نداده‌ایم.

هفته گذشته، Midjourney، تولیدکننده تصویر (و به زودی ویدیو) استارتاپ هوش مصنوعی، تغییر کوچکی را در شرایط خدمات خود در رابطه با خط مشی شرکت در مورد اختلافات IP ایجاد کرد. این عمدتاً برای جایگزینی زبان شوخی با بندهای حقوقی تر و بدون شک مبتنی بر قانون مورد عمل کرد. اما این تغییر همچنین می‌تواند نشانه‌ای از اعتقاد Midjourney باشد که فروشندگان هوش مصنوعی مانند خودش در نبردهای دادگاه با سازندگانی که آثارشان شامل داده‌های آموزشی فروشندگان است، پیروز ظاهر می‌شوند.

تغییر در شرایط خدمات Midjourney.

مدل‌های هوش مصنوعی مولد مانند Midjourney's بر روی نمونه‌های بسیار زیادی آموزش می‌بینند - مثلاً تصاویر و متن - که معمولاً از وب‌سایت‌ها و مخازن عمومی در سراسر وب تهیه می‌شوند. فروشندگان ادعا می کنند که استفاده منصفانه، دکترین قانونی که اجازه استفاده از آثار دارای حق نسخه برداری را برای ایجاد یک اثر ثانویه تا زمانی که متحول کننده است، می دهد، از آنها در مورد آموزش مدل محافظت می کند. اما همه سازندگان موافق نیستند - به ویژه با توجه به تعداد فزاینده‌ای از مطالعات که نشان می‌دهد مدل‌ها می‌توانند - و انجام می‌دهند - داده‌های آموزشی را "بازگشت" کنند.

برخی از فروشندگان رویکردی فعالانه اتخاذ کرده‌اند، و قراردادهای مجوز را با سازندگان محتوا امضا کرده‌اند و طرح‌های «انصراف» را برای مجموعه داده‌های آموزشی ایجاد کرده‌اند. دیگران قول داده‌اند که اگر مشتریان در دعوای حقوقی کپی رایت ناشی از استفاده آنها از ابزار GenAI یک فروشنده دخیل شوند، درگیر هزینه‌های قانونی نخواهند بود.

Midjourney یکی از موارد پیشگیرانه نیست.

برعکس، Midjourney در استفاده از آثار دارای حق چاپ تا حدی گستاخانه بوده است، و در یک نقطه فهرستی از هزاران هنرمند - از جمله تصویرگران و طراحان برندهای بزرگی مانند Hasbro و Nintendo - که از آثارشان برای آموزش استفاده می‌شد یا می‌شد، حفظ کرد. مدل های Midjourney. یک مطالعه شواهد قانع‌کننده‌ای نشان می‌دهد که Midjourney از نمایش‌های تلویزیونی و فرنچایز فیلم در داده‌های آموزشی خود، از «داستان اسباب‌بازی» تا «جنگ ستارگان» تا «تلماسه» و «انتقام‌جویان» استفاده کرده است.

اکنون، سناریویی وجود دارد که در آن تصمیمات دادگاه در نهایت به روش Midjourney می رود. اگر سیستم قضایی تصمیم بگیرد که استفاده منصفانه اعمال شود، هیچ چیز مانع از ادامه فعالیت استارتاپ به همان شکلی که بوده است، خراش دادن و آموزش داده های قدیمی و جدید دارای حق چاپ است.

اما به نظر می رسد یک شرط بندی خطرناک است.

Midjourney در حال حاضر در حال پرواز است و طبق گزارش‌ها به حدود 200 میلیون دلار درآمد بدون سرمایه‌گذاری خارجی رسیده است. با این حال، وکلا گران هستند. و اگر تصمیم گرفته شود که استفاده منصفانه در مورد Midjourney کاربرد نداشته باشد، یک شبه شرکت را از بین می برد.

هیچ پاداشی بدون ریسک وجود ندارد، نه؟

در اینجا برخی دیگر از داستان های هوش مصنوعی قابل توجه در چند روز گذشته آورده شده است:

تبلیغ با کمک هوش مصنوعی توجه اشتباهی را به خود جلب می کند : سازندگان در اینستاگرام به کارگردانی که تبلیغات تجاری او بدون اعتبار از کار دیگری (بسیار دشوارتر و تاثیرگذارتر) مجدداً استفاده کرده است، انتقاد کردند.

مقامات اتحادیه اروپا پلتفرم‌های هوش مصنوعی را پیش از انتخابات اعلام می‌کنند : آنها از بزرگترین شرکت‌های فناوری می‌خواهند رویکرد خود را برای جلوگیری از جنجال‌های انتخاباتی توضیح دهند.

Google Deepmind می‌خواهد شریک بازی‌های تعاونی شما هوش مصنوعی آن‌ها باشد : آموزش یک نماینده در مورد ساعت‌ها بازی سه‌بعدی باعث می‌شود که بتواند کارهای ساده‌ای را که به زبان طبیعی بیان شده‌اند انجام دهد.

مشکل معیارها: بسیاری از فروشندگان هوش مصنوعی ادعا می‌کنند که مدل‌هایشان با برخی معیارهای هدف رقیب مواجه شده یا شکست خورده است. اما معیارهایی که آنها استفاده می کنند، اغلب ناقص هستند.

امتیاز AI2 200 میلیون دلار: AI2 Incubator که از مؤسسه غیرانتفاعی Allen برای هوش مصنوعی منشعب شده است، 200 میلیون دلار از محاسبات بادآورده ای را به دست آورده است که استارتاپ هایی که برنامه آن را انجام می دهند می توانند از آن برای تسریع توسعه اولیه استفاده کنند.

هند به تایید دولت برای هوش مصنوعی نیاز دارد و سپس عقب نشینی می کند: به نظر می رسد دولت هند نمی تواند تصمیم بگیرد که چه سطحی از مقررات برای صنعت هوش مصنوعی مناسب است.

آنتروپیک مدل‌های جدیدی را عرضه می‌کند: استارت‌آپ هوش مصنوعی Anthropic خانواده جدیدی از مدل‌ها به نام Claude 3 را راه‌اندازی کرده است که ادعا می‌کند رقبای OpenAI's GPT-4 است. ما مدل پرچمدار (Claude 3 Opus) را مورد آزمایش قرار دادیم و آن را چشمگیر یافتیم - اما در زمینه هایی مانند رویدادهای جاری نیز فاقد آن بود.

جعل‌های عمیق سیاسی: مطالعه‌ای از مرکز مقابله با نفرت دیجیتال (CCDH)، یک سازمان غیرانتفاعی بریتانیایی، به حجم فزاینده اطلاعات نادرست تولید شده توسط هوش مصنوعی - به‌ویژه تصاویر عمیق جعلی مربوط به انتخابات - در X (توئیتر سابق) در سال گذشته نگاه می‌کند.

OpenAI در مقابل ماسک: OpenAI می گوید که قصد دارد تمام ادعاهای مطرح شده توسط ایلان ماسک، مدیرعامل X در یک دادخواست اخیر را رد کند، و پیشنهاد کرد که کارآفرین میلیاردر - که در تأسیس شرکت مشارکت داشته است - واقعاً آنقدرها نداشته است. تاثیر بر توسعه و موفقیت OpenAI.

بررسی Rufus: ماه گذشته، آمازون اعلام کرد که یک چت ربات جدید مبتنی بر هوش مصنوعی به نام Rufus را در داخل اپلیکیشن خرید آمازون برای اندروید و iOS راه اندازی خواهد کرد. ما به زودی دسترسی پیدا کردیم - و به سرعت از نبود کارهایی که روفوس می‌تواند انجام دهد (و به خوبی انجام دهد) ناامید شدیم.

یادگیری ماشینی بیشتر

مولکول ها! چطورکار می کنند؟ مدل‌های هوش مصنوعی در درک و پیش‌بینی دینامیک مولکولی، ساختار و دیگر جنبه‌های دنیای نانوسکوپی مفید بوده‌اند که در غیر این صورت ممکن است به روش‌های گران‌قیمت و پیچیده برای آزمایش نیاز داشته باشند. البته هنوز باید تأیید کنید، اما چیزهایی مانند AlphaFold به سرعت در حال تغییر میدان هستند.

مایکروسافت مدل جدیدی به نام ViSNet دارد که هدف آن پیش‌بینی روابط ساختار-فعالیت، روابط پیچیده بین مولکول‌ها و فعالیت بیولوژیکی است. این هنوز کاملاً آزمایشی است و قطعاً فقط برای محققان است، اما همیشه دیدن مشکلات علمی سخت که با ابزارهای فناوری پیشرفته برطرف می‌شوند بسیار عالی است.

اعتبار تصویر: مایکروسافت

محققان دانشگاه منچستر به طور خاص به دنبال شناسایی و پیش‌بینی انواع COVID-19 هستند، کمتر از ساختار خالص مانند ViSNet و بیشتر با تجزیه و تحلیل مجموعه داده‌های ژنتیکی بسیار بزرگ مربوط به تکامل ویروس کرونا.

توماس هاوس، محقق ارشد این مطالعه گفت: «مقدار بی‌سابقه داده‌های ژنتیکی تولید شده در طول همه‌گیری، نیازمند بهبود روش‌های ما برای تجزیه و تحلیل کامل آن‌ها است. همکار او روبرتو کاهوانتسی گفت : "تحلیل ما به عنوان اثبات مفهوم عمل می کند و استفاده بالقوه از روش های یادگیری ماشین را به عنوان ابزاری هشدار دهنده برای کشف اولیه انواع اصلی در حال ظهور نشان می دهد."

هوش مصنوعی می‌تواند مولکول‌ها را نیز طراحی کند، و تعدادی از محققان ابتکاری را امضا کرده‌اند که خواستار رعایت ایمنی و اخلاق در این زمینه هستند. اگرچه همانطور که دیوید بیکر (در میان برجسته ترین بیوفیزیکدانان محاسباتی در جهان) اشاره می کند، "مزایای بالقوه طراحی پروتئین بسیار فراتر از خطرات در این مرحله است. " خوب، به عنوان یک طراح طراحان پروتئین هوش مصنوعی او این را می گوید. اما با این وجود، ما باید مراقب مقرراتی باشیم که نکته را از دست می‌دهند و مانع از تحقیقات مشروع می‌شوند و در عین حال به بازیگران بد آزادی اجازه می‌دهند.

دانشمندان جوی در دانشگاه واشنگتن بر اساس تجزیه و تحلیل هوش مصنوعی از تصاویر ماهواره ای 25 ساله بر فراز ترکمنستان ادعای جالبی کرده اند. اساساً، درک پذیرفته شده مبنی بر اینکه آشفتگی اقتصادی پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی منجر به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای شد، ممکن است درست نباشد - در واقع، ممکن است برعکس اتفاق افتاده باشد.

هوش مصنوعی به یافتن و اندازه گیری نشت متان که در اینجا نشان داده شده است کمک کرد.

الکس ترنر، پروفسور UW گفت: «ما متوجه شدیم که فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، به‌طور شگفت‌انگیزی، منجر به افزایش انتشار متان می‌شود.» مجموعه داده های بزرگ و کمبود زمان برای غربال کردن آنها، موضوع را به یک هدف طبیعی برای هوش مصنوعی تبدیل کرد که منجر به این تغییر غیرمنتظره شد.

مدل‌های زبان بزرگ عمدتاً بر روی داده‌های منبع انگلیسی آموزش داده می‌شوند، اما این ممکن است بیشتر از تسهیلات آنها در استفاده از زبان‌های دیگر تأثیر بگذارد. محققان EPFL با نگاهی به "زبان نهفته" LlaMa-2 دریافتند که این مدل ظاهراً در داخل به انگلیسی باز می‌گردد، حتی زمانی که بین فرانسوی و چینی ترجمه می‌شود. با این حال، محققان پیشنهاد می‌کنند که این بیش از یک فرآیند ترجمه تنبل است، و در واقع مدل کل فضای نهفته مفهومی خود را حول مفاهیم و بازنمایی‌های انگلیسی ساختار داده است. آیا این مهم است؟ شاید. به هر حال باید مجموعه داده های آنها را متنوع کنیم.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است