متن خبر

اینتل و AMD این را دوست ندارند: معیار دقیق آمازون Graviton4 عملکرد/قیمت فوق‌العاده را نشان می‌دهد – این بزرگترین تهدید CPU سرور است که هنوز برای x86 دووپولی است و از بین نخواهد رفت.

اینتل و AMD این را دوست ندارند: معیار دقیق آمازون Graviton4 عملکرد/قیمت فوق‌العاده را نشان می‌دهد – این بزرگترین تهدید CPU سرور است که هنوز برای x86 دووپولی است و از بین نخواهد رفت.

شناسهٔ خبر: 655516 -




AWS Graviton4
(اعتبار تصویر: AWS)

نسل چهارم پردازنده AWS Graviton4 که اکنون به طور کلی در دسترس است، یک CPU با کارایی بالا بر اساس هسته‌های Arm Neoverse-V2 است که نسبت به نسل قبلی خود پیشرفت‌های چشمگیری دارد.

دارای 96 هسته است که به طور متوسط ​​30٪ عملکرد محاسباتی بالاتر و 40٪ عملکرد سریعتر برای پایگاه های داده و نرم افزار جاوا ارائه می دهد.

اگر تعجب می کنید که چگونه با رقبای اینتل و AMD (و پیشینیان آن) مقایسه می شود، فورونیکس پاسخ این سوال را دارد. این سایت پنج نمونه AWS را در پیکربندی «16xlarge» محک زد که هر کدام دارای 64 vCPU و 512 گیگابایت حافظه بودند. Graviton4 (r8g.16xlarge) با Graviton3 (r7g.16xlarge)، Graviton2 (r6g.16xlarge)، AMD EPYC 9R14 (r7a.16xlarge) و Intel Xeon 8488C (r7i.16xlarge) قرار گرفت. نمونه ها با استفاده از Ubuntu 24.04 با Linux Kernel 6.8 و کامپایلر سهام GCC 13.2 آزمایش شدند.

عملکرد چشمگیر

Graviton4 در طیف کاملی از تست‌ها عملکرد قابل‌توجهی داشت و در میانگین هندسی تمام نتایج آزمایش، پس از پردازنده EPYC AMD در رده دوم قرار گرفت - و می‌توانید تمام نتایج تست را در اینجا مشاهده کنید.

نتایج با ادعای خود آمازون در مورد پردازنده‌اش مطابقت داشت، به طوری که Graviton4 کمی جلوتر از نمونه Intel Xeon حدود 5% بود، اگرچه پردازنده EPYC AMD تقریباً 25% در عملکرد کلی پیشرو است.

مایکل لارابل، بنیانگذار فورونیکس ، بيان کرد : «ما در مرحله‌ای هستیم که هسته‌های Neoverse-V2 با Graviton4 به طور مؤثر با هسته به هسته Intel Sapphire Rapids مطابقت دارند و بسته به حجم کاری نیز با AMD نسل چهارم EPYC مطابقت دارند یا بهتر عمل می‌کنند. البته، Graviton4 به تازگی وارد GA شد و در ماه‌های آینده با AMD EPYC Turin و Intel Xeon 6 Granite Rapids مقابله خواهد کرد.

در حالی که اینتل و AMD همچنان از نظر عملکرد محض پیشتاز خواهند بود، Graviton4 خیلی عقب نیست. در حال حاضر در عملکرد سرور ARM64 پیشتاز است و با توجه به جهش نسلی AWS که با آخرین پردازنده آن انجام شده است، جالب است که ببینیم چه پیشرفت هایی را با Graviton5 به ارمغان خواهد آورد.

نتایج تست Graviton4

(اعتبار تصویر: فورونیکس)

بیشتر از TechRadar Pro

وین ویلیامز یک فریلنسر است که اخبار را برای TechRadar Pro می نویسد. او 30 سال است که در مورد کامپیوتر، فناوری و وب می نویسد. در آن زمان او برای اکثر مجلات PC در بریتانیا می نوشت و تعدادی از آنها را نیز راه اندازی، ویرایش و منتشر کرد.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است