متن خبر

اینتل می گوید که ابرکامپیوترش سد اگزاسال را شکست – و چیزی که این ادعا را چشمگیرتر می کند این است که هنوز در حال ساخت است.

اینتل می گوید که ابرکامپیوترش سد اگزاسال را شکست – و چیزی که این ادعا را چشمگیرتر می کند این است که هنوز در حال ساخت است.

شناسهٔ خبر: 474173 -




آزمایشگاه ملی آرگون شفق قطبی
(اعتبار تصویر: آزمایشگاه ملی آرگون)

اینتل با همکاری آزمایشگاه ملی آرگون و شرکت هیولت پاکارد (HPE)، ادعا کرده است که ابرکامپیوتر Aurora آن با سرعت 1.012 اگزافلاپس از سد اگزافلاپس عبور کرده و علاوه بر این، با دستیابی به "سریعترین سیستم هوش مصنوعی در جهان که به هوش مصنوعی برای علم باز اختصاص دارد" تبدیل شده است. 10.6 AI اگزافلاپس.

Aurora کمی از سیستم Frontier در آزمایشگاه ملی Oak Ridge در تنسی عقب مانده است، که قبلاً 1.206 اگزافلاپس را به دست آورده بود، اما دومین ابررایانه ای که سد اگزا مقیاس را می شکند، یک دستاورد بزرگ است، به خصوص وقتی در نظر بگیرید که Aurora هنوز در حال راه اندازی است. و هنوز به طور کامل کامل نشده است.

HPC Wire در نوامبر 2023 در فهرست 500 برتر خود رتبه دوم را کسب کرد. اما این رتبه تنها با "نصف آرورا که معیار HPL را اجرا می کنند" به دست آمد. در جدیدترین رتبه بندی خود که در می 2024 اعلام شد ، Aurora همچنان در جایگاه دوم (پس از Frontier) قرار داشت، اما امتیاز HPL جدید آن نسبت به 585.34 پتافلاپ ثبت شده قبلی به طور قابل توجهی بهبود یافت.

هموار کردن مسیر اکتشافات فردا

Aurora که از ابتدا برای تحقیقات هوش مصنوعی طراحی شده است شامل 10624 تیغه محاسباتی، 21248 پردازنده Intel Xeon CPU Max Series و 63744 واحد اینتل Data Center GPU Max Series است که همگی در 166 رک قرار دارند.

اوگی برکیچ، معاون اینتل و مدیر کل راه‌حل‌های مرکز داده هوش مصنوعی، گفت: «ابر رایانه Aurora با پیشی گرفتن از مقیاس بزرگ به آن اجازه می‌دهد تا مسیر اکتشافات فردا را هموار کند. از درک الگوهای آب و هوایی تا کشف اسرار جهان، ابررایانه‌ها به عنوان قطب‌نمای ما را به سمت حل چالش‌های علمی واقعاً دشواری که ممکن است بشریت را بهبود بخشد، هدایت می‌کنند.

برنامه‌های آتی برای Aurora از مدل‌سازی تغییرات آب و هوا گرفته تا پیشرفت‌های انرژی همجوشی، شبیه‌سازی اتمی و مقابله با مشکلات مربوط به حافظه در طراحی نیروگاه‌های آینده را شامل می‌شود.

اگر می‌خواهید ببینید شفق قطبی چگونه به نظر می‌رسد، آزمایشگاه ملی آرگون یک تور با دسترسی کامل ارائه کرده است که می‌توانید در زیر تماشا کنید.

بیشتر از TechRadar Pro

Wayne Williams یک فریلنسر است که اخبار را برای TechRadar Pro می نویسد. او 30 سال است که در مورد کامپیوتر، فناوری و وب می نویسد. در آن زمان او برای اکثر مجلات PC در بریتانیا می نوشت و تعدادی از آنها را نیز راه اندازی، ویرایش و منتشر کرد.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است