متن خبر

اینتل اذعان دارد آسیب به پردازنده‌های ناپایدار نسل چهاردهم و نسل سیزدهم دائمی است – وصله ورودی یک پیشگیری است نه یک درمان

اینتل اذعان دارد آسیب به پردازنده‌های ناپایدار نسل چهاردهم و نسل سیزدهم دائمی است – وصله ورودی یک پیشگیری است نه یک درمان

شناسهٔ خبر: 656054 -




یک Intel Core i9-14900K <a href= که در یک مادربرد قرار گرفته است" class=" block-image-ads hero-image" srcset="https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/ZSk4Xdxsqvwzk2kfynQx3J-320-80.jpg 320w, https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/ZSk4Xdxsqvwzk2kfynQx3J-480-80.jpg 480w, https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/ZSk4Xdxsqvwzk2kfynQx3J-650-80.jpg 650w, https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/ZSk4Xdxsqvwzk2kfynQx3J-970-80.jpg 970w, https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/ZSk4Xdxsqvwzk2kfynQx3J-1024-80.jpg 1024w, https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/ZSk4Xdxsqvwzk2kfynQx3J-1200-80.jpg 1200w, https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/ZSk4Xdxsqvwzk2kfynQx3J-1920-80.jpg 1920w" sizes="(min-width: 1000px) 600px, calc(100vw - 40px)" data-pin-media="https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/ZSk4Xdxsqvwzk2kfynQx3J.jpg">
(اعتبار تصویر: آینده / جان لوفلر)

اینتل در اوایل این هفته بیانیه‌ای درباره مشکلات بی‌ثباتی پردازنده‌های نسل چهاردهم و سیزدهم ارائه کرد، اما برخی جزئیات بیشتر از آن زمان فاش شد - از جمله توضیح این که هرگونه آسیب وارد شده به پردازنده‌های رده بالا دائمی است.

اگر آن را از دست دادید، اعلامیه قبلی اینتل «افزایش ولتاژ عملیاتی» را به‌عنوان یک دلیل اصلی (نه لزوماً تنها دلیل، ذهن) برای خراب شدن و به‌طور کلی خراب شدن پردازنده‌های Core i9 (و همچنین تراشه‌های سطح پایین‌تر) تعیین کرد.

Team Blue همچنین به ما اطمینان داد که اصلاحی در قالب یک به‌روزرسانی میکروکد برای این تراشه‌ها وارد می‌شود و باید در اواسط آگوست ارائه شود.

با این حال، آنچه اکنون روشن شده است، این است که این یک اقدام پیشگیرانه است، به جای یک درمان. منظور ما این است که از مشکل بی‌ثباتی پردازنده‌های Raptor Lake و Raptor Lake Refresh جلوگیری می‌کند، اما هیچ آسیبی را که قبلاً به CPU آسیب‌دیده وارد شده است را معکوس نمی‌کند و آن را پایدار نمی‌کند - اشتعال نادرست تراشه به سقوط ادامه خواهد داد.

یا به این ترتیب The Verge گزارش می دهد که یک سری سوالات را در اینتل مطرح کرده است و پاسخ های کمی از سخنگوی اینتل، توماس هانافورد دریافت کرده است که برخی از آنها ممکن است چندان شما را راحت نکنند. برای شروع، سایت فناوری به ادعای اخیر Tom's Hardware اشاره می کند که تخریب CPU اینتل آسیب دیده غیرقابل برگشت است، با The Verge اشاره کرد که هانافورد "هنگامی که ما پرسیدیم آن را انکار ن کرد. "

یکی از سؤالات کلیدی مطرح شده توسط The Verge این بود: «آیا اینتل پیش‌بینی می‌کند که این اصلاح برای چیپ‌هایی که قبلاً در خدمت بوده‌اند اما هنوز علائمی را تجربه نکرده‌اند (یعنی تخریب نامرئی) مؤثر باشد؟ آیا آن CPU ها فقط با زمان قرض شده زندگی می کنند؟

پاسخ هانافورد به شرح زیر بود: «اینتل مطمئن است که وصله میکروکد یک راه‌حل پیشگیرانه مؤثر برای پردازنده‌هایی است که در حال حاضر در خدمت هستند، اگرچه اعتبارسنجی ادامه می‌دهد تا اطمینان حاصل شود که سناریوهای بی‌ثباتی گزارش شده به اینتل در مورد پردازنده‌های دسکتاپ Core 13/14 اینتل رسیدگی می‌شوند.

اینتل در حال تحلیل گزینه هایی برای شناسایی آسان پردازنده های آسیب دیده یا در معرض خطر در سیستم های کاربر نهایی است.

این امکان وجود دارد که این وصله برخی از بهبودهای ناپایداری را برای پردازنده‌های تحت تأثیر فعلی ایجاد کند. با این حال مشتریانی که در سیستم‌های مبتنی بر پردازنده دسکتاپ نسل سیزدهم یا چهاردهم خود بی‌ثباتی را تجربه می‌کنند، باید برای کمک بیشتر با پشتیبانی مشتری اینتل تماس بگیرند.


یک PC Gamer ناراضی پشت میز آنها نشست

(اعتبار تصویر: Shutterstock)

تجزیه و تحلیل: بیشتر نگران…

پس ، ما از آن بیانیه چه می کنیم؟ در حالی که اینتل ممکن است "اطمینان داشته باشد" این وصله به عنوان یک پیشگیرانه عمل می کند، موضوع "تخریب نامرئی" برای ما این است که آیا آسیب احتمالی ممکن است ایجاد شود - که هنوز قابل تشخیص نیست - که می تواند یک مشکل در خط باشد. به عبارت دیگر، در حالی که به‌روزرسانی میکروکد ممکن است جلوی آسیب‌های بیشتر به تراشه را بگیرد، نگرانی ما این است که قبلاً آسیبی وارد شده باشد - اما هیچ چیزی که واقعاً تأثیر قابل مشاهده نداشته باشد - ممکن است در دراز مدت به این معنی باشد که CPU تا زمانی که در غیر این صورت این کار را می کرد دوام نمی آورد.

ما کل این قسمت را از این نظر کمی ناراحت کننده می دانیم، و با تشدید این نوع نگرانی ها، وقتی نوبت به سوال The Verge در مورد اینکه آیا اینتل ممکن است پوشش گارانتی پردازنده های نسل سیزدهم یا نسل چهاردهم را افزایش دهد، می رسد، این شرکت ارائه نکرده است. پاسخ. سخنگوی به سادگی از اظهار نظر خودداری کرد.

همچنین شایان ذکر است که پاراگراف پایانی بیانیه بالا کاملاً رد نمی‌کند که به‌روزرسانی میکروکد ممکن است به پردازنده‌های اینتل که قبلاً تحت تأثیر مشکلات بی‌ثباتی قرار گرفته‌اند کمک کند - و اینکه «ممکن است» این وصله می‌تواند «بی ثباتی» ایجاد کند. بهبودهایی که حداقل چیزی است.

اما واقعاً، اگر پردازنده‌ای دارید که قبلاً مشکلاتی را نشان می‌دهد، به نظر می‌رسد امن‌ترین اقدام این است که سعی کنید آن را بازگردانید و جایگزین کنید.

دیگر افشاگری‌های قابل‌توجه از جلسه پرسش و پاسخ The Verge با اینتل عبارتند از Team Blue که اعتراف کرد هر پردازنده‌ی نسل سیزدهم یا چهاردهم با مصرف برق (TDP) 65 وات یا بیشتر، می‌تواند تحت تأثیر این مشکل با ولتاژهای بالا آسیب‌رسان باشد.

این نه تنها شامل تراشه‌های Core i9 و i7 می‌شود، بلکه مدل‌های Core i5 مانند Intel Core i5-14600 را نیز شامل می‌شود - و ما گزارش‌هایی از ضربه زدن به پردازنده‌های Core i5 را دیده‌ایم. همانطور که گفته شد، به نظر می رسد که هر چه تراشه رده بالاتر و TDP بالاتر باشد، به نظر می رسد خطر بیشتری برای نتیجه ضعیف در بلوز پایدار وجود دارد.

اینتل همچنین بيان کرد که درگیر هیچ نوع فراخوانی بر سر این مشکل نخواهد بود و شرکت ارسال یا فروش تراشه را تا زمانی که به‌روزرسانی میکروکد در حال تکمیل و تأیید است، متوقف نکرده است.

همانطور که ذکر شد، این وصله میکروکد ماه آینده از طریق فروشندگان مادربرد (در به‌روزرسانی‌های بایوس) منتشر می‌شود، و در همین حال، هانافورد به The Verge تأیید کرد که اینتل همچنان در حال تحلیل علل احتمالی دیگری است که ممکن است در کنار مشکل "کلید" کشف نشده مشکل ولتاژ ایجاد شود.

مشکل اینتل در اینجا این است که نمی‌تواند اجازه دهد این کار ادامه پیدا کند – نه با نبرد Arrow Lake در مقابل Ryzen 9000 در افق. از آنجایی که این قسمت می‌تواند برای کسانی که به دنبال خرید تراشه‌های نسل بعدی هستند، بسیار ناامیدکننده باشد، شاید آنها را تشویق کند که از رایزن حمایت کنند، در حالی که ممکن است قبل از همه این اتفاقات این کار را نکرده باشند.

شما هم ممکن است دوست داشته باشید

دارن یک فریلنسر است که اخبار و آپشن های TechRadar (و گاهی اوقات T3) را در طیف گسترده‌ای از موضوعات محاسباتی از جمله پردازنده‌ها، پردازنده‌های گرافیکی، سخت‌افزارهای مختلف دیگر، VPN، آنتی‌ویروس و غیره می‌نویسد. او در بهترین بخش از سه دهه در مورد فناوری نوشته است و در اوقات فراغت خود کتاب می نویسد (اولین رمان او - "می دانم شام آخر چه کردید" - توسط Hachette UK در سال 2013 منتشر شد).

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است