متن خبر

اینترنت در ایران یکی از بدترین های جهان برای اتصال است

اینترنت در ایران یکی از بدترین های جهان برای اتصال است

شناسهٔ خبر: 443847 -




ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در کاخ کرملین در مسکو روسیه در تاریخ 7 دسامبر 2023.
گفته می شود سانسور اینترنت در دوران مدیریت رئیس جمهور ایران، ابراهیم رئیسی، که از سال 2021 رهبری کشور را بر عهده دارد، تشدید شده است .

اینترنت در ایران یکی از بدترین ها در سراسر جهان است و دلیل آن ممکن است افزایش سانسور دولت باشد.

وب سایت های مسدود شده، اختلالات روزانه، سرعت پایین تر، فیلتر اشباع آدرس های IP. این همان سناریوی تلخی است که توسط انجمن تجارت الکترونیک تهران به تصویر کشیده شده است.

در گزارشی از انجمن تجارت الکترونیک تهران (منبع فارسی)، کارشناسان عدم آگاهی رئیس جمهور و مقامات ایرانی را عامل این وضعیت «خودساخته» می دانند. ایران پیشتاز اختلالات اینترنت در سراسر جهان است، در واقع، شهروندان را مجبور می کند تا به طور انبوه از خدمات VPN و سایر ابزارهای دور زدن برای ادامه دسترسی به اطلاعات مهم آنلاین استفاده کنند.

پیشرو در محدودیت های اینترنت

اعظم جنگروی، تحلیلگر امنیت اطلاعات در Citizen Lab در اظهار نظر درباره یافته‌ها به من گفت: «ایران یکی از محدودترین محیط‌های اینترنتی در جهان را دارد که دسترسی به بسیاری از وب‌سایت‌ها و پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی محبوب را مسدود می‌کند و همچنین محتوای آنلاین را نظارت و فیلتر می‌کند. "

همانطور که تحقیقات انجام شده توسط انجمن تجارت الکترونیک تهران - یک نهاد مستقل که وضعیت اینترنت در ایران را رصد و ارزیابی می کند - نشان می دهد، تقریباً نیمی از وب سایت ها در ایران در 9 ماه گذشته به نوعی با وقفه مواجه شده اند.

کارشناسان همچنین قطعی روزانه اینترنت را به ویژه «از ساعت 5 بعد از ظهر تا 11 شب» ثبت کردند. به نظر می رسد اینها محصول جانبی تجهیزات فیلترینگ جدید در شبکه داخلی هستند که باعث اختلالات عملکردی و اشباع پردازنده می شود.

آیا می دانستید؟

نقشه جهان با داده های دیجیتال نشان دهنده رکود اقتصادی است

(اعتبار تصویر: گتی ایماژ)

بر اساس محاسبات NetLoss، اقتصاد ایران بیش از 1.7 میلیارد دلار از تولید ناخالص داخلی (تولید ناخالص داخلی) را به دلیل قطع اینترنت و بیش از 470 میلیون دلار از مسدود شدن خدمات در سال 2023 متحمل شده است.

همه اینها ایران را در کنار برخی از فقیرترین و توسعه نیافته ترین کشورها در میان 50 کشور بد کیفیت اینترنت قرار می دهد. با این حال، به گفته کارشناسان، در مورد ایران، دولت مقصر است، زیرا "این شرایط به خودی خود تحمیل شده است. "

در این گزارش ادعا شده است که به دلیل عدم درک فنی، مقامات ایرانی ممکن است بدون ارائه دلایل روشن، سانسور بی رویه را در سطح IP اعمال کنند.

نه فقط مسدود کردن وب‌سایت و محدود کردن پهنای باند، بلکه مقامات ایران به طور فزاینده‌ای مشغول خاموش کردن دوشاخه اینترنت نیز بوده‌اند، به‌ویژه در زمان‌های آشفتگی سیاسی مانند اعتراضی که در سال‌های 2019 و 2022 رخ داد.

بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط ارائه‌دهنده VPN ، Surfshark، در نیمه اول سال ۲۰۲۳، ایران به عنوان بزرگ‌ترین عامل قطع اینترنت شناخته شد. قطعی هفتگی اینترنت در نماز جمعه منطقه زاهدان نیز از اواخر سال 2022 اعمال شده است.

به گفته جنگروی، این سابقه نشان می‌دهد که «تمایل دولت به قطع کامل اینترنت در مواقع بحرانی و رها کردن شهروندان در تاریکی و آسیب‌پذیری».

شهروندان مجبور شده‌اند برای حرکت در این محیط محدود آنلاین، از فناوری آگاه شوند. استفاده از ابزارهایی مانند شبکه های خصوصی مجازی در سال های اخیر به طور تصاعدی افزایش یافته است. دلیل این امر این است که VPN یک نرم افزار امنیتی است که آدرس IP شما را جعل می کند تا به شما در دور زدن محدودیت های جغرافیایی کمک کند در حالی که اتصالات اینترنتی را رمزگذاری می کند تا ناشناس بودن آنلاین را تقویت کند.

با این حال، در همان زمان، مقامات کاربران VPN را نیز دوبرابر کرده‌اند و ایران نیز در سال گذشته مدال نقره سانسور VPN را به دست آورد. جنگروی بيان کرد : این بدان معناست که شهروندان "هنوز در معرض خطر شناسایی و مجازات توسط مقامات هستند."

او همچنین بيان کرد که چگونه گزارش دیگری از سوی اتاق شفافیت اقتصادی ایران، نگاهی اجمالی به برنامه‌های دولت برای راه‌اندازی یک شبکه داخلی ملی نشان می‌دهد - مشابه آنچه چین در تلاش است با فایروال بزرگ خود انجام دهد. او توضیح داد که این امر باعث انزوای بیشتر مردم ایران از اینترنت جهانی و بدتر شدن دسترسی آنها به اطلاعات، ارتباطات و فرصت‌های اقتصادی می‌شود.

جامعه جهانی سانسور اینترنت ایران را محکوم کرده و خواستار بازگرداندن دسترسی به اینترنت و حمایت از حقوق دیجیتال شده است. پلتفرم‌ها و زیرساخت‌های داخلی خود را دارید." او به من گفت.

وضعیت نامطمئن اینترنت در ایران از آنجایی که پیش بینی می شود شهروندان در سال 2024 به دنبال افزایش قیمت جدید تا 34 درصد بیشتر برای اینترنت بپردازند، بدتر می شود - اقدامی که به نظر می رسد راه دیگری برای محدود کردن فعالیت های آنلاین مردم باشد.

جنگروی گفت: آینده اینترنت در ایران نامشخص است، اما واضح است که مردم ایران با چالش جدی آزادی و کرامت دیجیتال خود مواجه هستند.

نویسنده ارشد ستاد

کیارا یک روزنامه‌نگار چندرسانه‌ای است که متعهد به پوشش داستان‌ها برای کمک به ترویج حقوق و محکوم کردن سوء استفاده از جنبه دیجیتالی زندگی است - هر جا که امنیت سایبری، بازارها و سیاست در هم پیچیده باشند.   او عمدتاً اخبار، مصاحبه‌ها و تحلیل‌هایی را درباره حریم خصوصی داده‌ها، سانسور آنلاین، حقوق دیجیتال، جرایم سایبری و نرم‌افزار امنیتی، با تمرکز ویژه بر VPN‌ها، برای TechRadar Pro، TechRadar و Tom's Guide می‌نویسد. داستان، نکته یا چیز جالب فنی برای گفتن دارید؟ با chiara.castro@futurenet.com تماس بگیرید

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است