متن خبر

ایلان ماسک می گوید که xAI در این هفته Grok را منبع باز خواهد کرد

ایلان ماسک می گوید که xAI در این هفته Grok را منبع باز خواهد کرد

شناسهٔ خبر: 457213 -




این کارآفرین گفت: چند روز پس از شکایت از OpenAI و شکایت از اینکه استارت‌آپ تحت حمایت مایکروسافت از ریشه‌های منبع باز خود منحرف شده است، استارت‌آپ xAI ایلان ماسک، Grok، ربات چت خود که رقیب ChatGPT است، این هفته منبع باز خواهد بود.

xAI سال گذشته Grok را منتشر کرد و آن را به آپشن های ی از جمله دسترسی به اطلاعات «زمان واقعی» و دیدگاه‌هایی مجهز کرد که با رویکرد «صحیح سیاسی» مقابله می‌کردند. این سرویس در دسترس مشتریانی است که برای اشتراک ماهانه 16 دلاری X پرداخت می کنند.

ماسک تقریباً یک دهه پیش به همراه سام آلتمن به تأسیس OpenAI کمک کرد تا وزنه‌ای بر تسلط گوگل در هوش مصنوعی باشد. اما ماسک در شکایتی که اواخر ماه گذشته ارائه شد، ادعا کرد که OpenAI که باید فناوری خود را به‌طور رایگان در اختیار عموم قرار دهد، به منبع بسته تبدیل شده و تمرکز خود را به حداکثر کردن سود برای مایکروسافت تغییر داده است. (پاسخ OpenAI را اینجا بخوانید.)

"تا به امروز، وب سایت OpenAI همچنان ادعا می کند که اساسنامه آن این است که اطمینان حاصل شود که AGI "به نفع همه بشریت است. " با این حال، در واقعیت، OpenAI به یک زیرمجموعه با منبع بسته از بزرگترین شرکت فناوری در جهان: مایکروسافت تبدیل شده است. » در شکایت ماسک ادعا شده است.

این دعوا بحثی را در میان بسیاری از فناوران و سرمایه گذاران در مورد شایستگی های هوش مصنوعی منبع باز برانگیخته است. Vinod Khosla، که شرکت او یکی از اولین حامیان OpenAI است، اقدام قانونی ماسک را "انحراف بزرگ از اهداف رسیدن به AGI و مزایای آن" خواند.

Marc Andreessen، یکی از بنیانگذاران Andreessen Horowitz، Khosla را به "لابی کردن برای ممنوع کردن تحقیقات منبع باز" در هوش مصنوعی متهم می کند. Andreessen، که شرکت a16z از Mistral که ربات چت او منبع باز است، پشتیبانی می کند، گفت: «هر فناوری جدید مهمی که رفاه انسان را ارتقا می دهد، با یک وحشت اخلاقی ایجاد شده مواجه می شود. "این فقط آخرین مورد است. "

وعده به زودی منبع باز Grok به این معنی است که xAI به فهرست تعدادی از شرکت های در حال رشد، از جمله متا و استارتاپ فرانسوی Mistral که کدهای چت بات های خود را برای عموم منتشر کرده اند، خواهد پیوست.

ماسک مدت‌هاست که طرفدار منبع باز بوده است. تسلا، شرکت دیگری که او رهبری می کند، بسیاری از اختراعات خود را منبع باز کرده است. ماسک در سال 2014 گفت: «تسلا علیه کسی که با حسن نیت می‌خواهد از فناوری ما استفاده کند، شکایتی برای ثبت اختراع به راه نمی‌اندازد.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است