ایران خودرو ساعتی ۳ میلیارد ضرر می دهد!
![](https://khabarkaav.ir/wp-content/uploads/2024/01/D8A7DB8CD8B1D8A7D986D8AED988D8AFD8B1D988D88CD8B3D8A7DB8CD9BED8A7D988D9BED8A7D8B1D8B3D8AED988D8AFD8B1D9882BD988D8B1D8B4DAA9D8B3D8AADAAFDB8C.jpg)
![](https://cdn.rokna.net/thumbnail/wtQ47VIbK6pc/4AWGqs3C3zj1VoMP2nMyyYaJhBmE6YiWGA6feRzhrZzWwe7TWcuHJK-1-4nX83BW/%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86+%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%8C+%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D9%BE%D8%A7+%D9%88+%D9%BE%D8%A7%D8%B1%D8%B3+%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88+%2B+%D9%88%D8%B1%D8%B4%DA%A9%D8%B3%D8%AA%DA%AF%DB%8C.jpg)
به گزارش رکنا، امیر حسین کاکایی کارشناس صنعت خودرو در برنامه تهران بیست در خصوص ارائه خودرو در سامانه پکپارچه گفت: موافق عرضه خودرو در سامانه یکپارچه نیستیم. این سامانه با آمدن فاطمی امین وزیر صمت راه اندازی شد و چون نتوانستند قرعه کشی را جمع کنند بر اساس قولی که به رئیس جمهور داده بودند، سامانه پکپارچه را ایجاد کردند و 90 همت شب عیدی پول از مردم به این شیوه جمع کردند.
وی ادامه داد: بعد هم به مردم گفتند قرعه کشی را انجام دادیم و برای برای ۱ و نیم سال آینده به مردم نوبت دادند و اسمش را اولویت بندی گذاشتند در حالی که اصلا قرعه کشی در کار نبود.
کاکایی گفت : حدود ۲ سال ایران خودرو سایپا مجبور شدند پیش فروش خود را انجام دهند و پول این پیش فروش هم دست وزارت خانه و در حساب بانک ها بود نه خودرو ساز.
بیشتر بخوانید
استارشیپ با انجام آزمایش احتراق ایستا، به دومین پرواز مداری خود نزدیکتر شد [تماشا کنید]
وی با بیان اینکه مردم فکر می کنند در خرید خودرو ها با خودرو ساز رو به رو هستند گفت: با این شرایطی که امروز به وجود آمده لاتاری خودرو به هم خورده و وضعیت بلبشویی هست و مردم خیلی ها وجه خود را تکمیل نکردند. به عبارتی در سامانه یکپارچه عرضه خودرو مردم را سر کار گذاشتند.
کاکایی ادامه داد: سال ۹۹ خودرو سازان کم کم شروع به رشد کردند و از سال ۱۴۰۱ کم کم شرایط بهتر شد ولی با سامانه کلیه شرایط خودرو سازان را به هم ریختند.
این کارشناس حوزه خودرو ادامه داد: سال گذشته خودرو کالای سرمایه ای بود به این دلیل که قیمت ارز خودرو را در بازار آزاد جا به جا کرد. نباید تمام کاسه و کوزه ها را سر شورای رقابت برای بالا رفتن قیمت خودرو بشکنیم و باید به سیاست های دولت هم توجه کنیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر خودرو سازان خصوصی روی هوا قراداد می بندند و سود می کنند و خودروسازان خصولتی هم فقط زیانشان گفت ه می شود گفت : اینکه می گویند ایران خودرو روزی ۳ میلیارد ضرر می دهد درست نیست و در واقع ایران خودرو ساعتی ۳ میلیارد ضرر می دهد و رقم روزانه آن خیلی بالا است. دولتی بودن باعث شده که پایان سال مدیران آن پاداش بگیرند. همین الان هم ارز بالا برود باز هم قیمت خودرو بالا می رود و این سامانه های همگی کشک است.
کاکایی گفت: دلیل بالا بودن قیمت خودرو و سایر کالاهای تولید داخل در کشور ما به نظام تجاری مالیاتی و تعرفه ای دولت برمی گردد که اشکال دارد. خودروساز بخش خصوصی بالای ۴۰ درصد بازار را گرفته است. الان قیمت ارز کنترل شده و همین الان وقت آن است که قیمت ها را آزاد و واردات را هم آزاد کنند.
ارسال نظر