اپل با ادعای غرامت 3.8 میلیارد دلاری «انحصار iCloud» بریتانیا مواجه است
گروه حقوق مصرف کننده در بریتانیا "کدام؟" بر اساس قانون رقابت به نمایندگی از حدود 40 میلیون کاربر iCloud، سرویس ذخیره سازی ابری آن، علیه اپل شکایت حقوقی ارائه می کند.
دعوی دادرسی جمعی، که به دنبال غرامت 3 میلیارد پوندی (حدود 3.8 میلیارد دلار با نرخ ارز فعلی) است، ادعا می کند که اپل با ارائه خدمات ترجیحی سرویس ذخیره سازی ابری خود قوانین رقابت را زیر پا گذاشته است و به طور موثر مردم را در پرداخت برای iCloud قفل کرده است. ریپ آف” قیمت ها
«iOS انحصار دارد و کنترل سیستمعاملهای اپل را در دست دارد و اپل موظف است از این تسلط برای کسب مزیت ناعادلانه در بازارهای مرتبط، مانند بازار ذخیرهسازی ابری، استفاده نکند. اما این دقیقا همان چیزی است که اتفاق افتاده است.
این شکایت اپل را متهم میکند که کاربران دستگاههایش را تشویق میکند تا برای ذخیرهسازی عکس و سایر نیازهای ذخیرهسازی داده، در iCloud ثبت نام کنند، در حالی که همزمان استفاده از ارائهدهندگان ذخیرهسازی جایگزین را برای مصرفکنندگان دشوار میکند - از جمله با اجازه ندادن به آنها برای ذخیره یا پشتیبانگیری از همه موارد. داده های تلفن آنها با یک ارائه دهنده شخص ثالث.
کاربران iOS پس از اینکه عکسها، یادداشتها، پیامها و سایر دادهها از محدودیت 5 گیگابایتی رایگان فراتر رفتند، باید هزینه این سرویس را بپردازند.
این شکایت همچنین اپل را متهم می کند که به دلیل فقدان رقابت، هزینه بیش از حد از مصرف کنندگان بریتانیایی برای اشتراک iCloud دریافت می کند. اپل در سال 2023 قیمت iCloud را برای مصرف کنندگان بریتانیایی بین 20 تا 29 درصد در سطوح ذخیره سازی خود افزایش داد. 70 (حدود 90 دلار)، بسته به مدت زمانی که آنها برای خدمات iCloud به اپل پرداخت کرده اند.
شکایت مشابهی - با این استدلال که اپل به طور غیرقانونی بازار را برای ذخیره سازی ابری در انحصار خود درآورده است - در ماه مارس در ایالات متحده تشکیل شد و پس از اینکه شرکت نتوانست آن را پرتاب کند، همچنان در حال تحلیل است.
مصرف کنندگان مستقر در بریتانیا شرکت کردند
ادعای بریتانیا بر اساس انصراف برای مصرفکنندگان مستقر در بریتانیا که واجد شرایط ورود هستند مطرح میشود. مصرفکنندگانی که در خارج از بریتانیا زندگی میکنند و معتقدند که واجد شرایط شرکت هستند، باید فعالانه برای پیوستن به این اقدام شرکت کنند.
سخنگوی تامی هندلی به ما بيان کرد که مشتریان واجد شرایط اپل عبارتند از: «هرکسی که خدمات iCloud، از جمله کاربرانی که پرداخت نمیکنند، در بازه زمانی 9 ساله از زمان اجرایی شدن قانون حقوق مصرفکننده در 1 اکتبر 2015 دریافت کردهاند.
هندلی همچنین تأیید کرد که رقم غرامت 3 میلیارد پوندی مربوط به امکان انصراف، موارد تکراری و مرگ و میر است.
که غیرانتفاعی است، اما این دعوا توسط مدیریت سرمایه دعوی (LCM) تامین مالی می شود، یک سرمایه گذار عمده دعوی حقوقی جهانی، که می گوید متعهد شده است که این اقدام را تا انتها ببیند.
در همان زمان، که اپل را ترغیب می کند تا این ادعا را بدون نیاز به طرح دعوی قضایی حل و فصل کند - با بازگرداندن پول به مصرف کنندگان و باز کردن iOS برای اینکه به کاربران امکان "انتخاب واقعی" برای خدمات ابری را بدهد.
آنابل هولت، مدیر اجرایی What's در بیانیه ای اظهار داشت: «با ارائه این ادعا، کدام؟ به شرکتهای بزرگی مانند اپل نشان میدهد که نمیتوانند بدون مواجهه با عواقب، مصرفکنندگان بریتانیایی را از بین ببرند. انجام این اقدام قانونی به این معنی است که ما میتوانیم به مصرفکنندگان کمک کنیم تا جبران خسارتی که به آنها بدهکار است را دریافت کنند، از رفتار مشابه در آینده جلوگیری کرده و بازار رقابتی بهتر و بهتری ایجاد کنیم.»
با فرض اینکه اپل به دنبال حل و فصل خارج از دادگاه نیست، مرحله بعدی دعوا به این بستگی دارد که آیا CAT به What به عنوان نماینده کلاس برای مصرفکنندگان اجازه میدهد یا خیر و اجازه میدهد که این ادعا به صورت جمعی ادامه یابد یا خیر.
در سالهای اخیر به دنبال موجی از قوانین ضدتراست در هر دو سوی اقیانوس اطلس که از نظر نتایج کامل و تأثیر تجاری همچنان ادامه دارد، لباسهای رقابتی سبک اکشن کلاسی علیه Big Tech افزایش یافته است.
در بریتانیا، اپل در رابطه با هزینههای اپ استور نیز در یک کت و شلوار ضد انحصار کلاسیک که از طرف توسعهدهندگان در سال گذشته آورده شده است، مورد هدف قرار گرفته است.
همچنین سال گذشته، یک شکایت جداگانه در بریتانیا اپل و آمازون را به اتهام تبانی قیمتی هدف قرار داد.
ارسال نظر