متن خبر

اپرا: قوانین جدید DMA فرصتی برای “فشار آوردن” به اپل برای باز کردن همه چیز است

اپرا: قوانین جدید DMA فرصتی برای “فشار آوردن” به اپل برای باز کردن همه چیز است

شناسهٔ خبر: 449530 -




در <a href= این تصویر، لوگوی مرورگر اپرا روی گوشی هوشمند نمایش داده شده است. " class=" block-image-ads hero-image" onerror="if(this.src && this.src.indexOf('missing-image.svg') !== -1){return true;};this.parentNode.replaceChild(window.missingImage(),this)" srcset="https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/EuPQnMz43XBezUBxqrqi9e-320-80.jpg 320w, https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/EuPQnMz43XBezUBxqrqi9e-480-80.jpg 480w, https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/EuPQnMz43XBezUBxqrqi9e-650-80.jpg 650w, https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/EuPQnMz43XBezUBxqrqi9e-970-80.jpg 970w, https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/EuPQnMz43XBezUBxqrqi9e-1024-80.jpg 1024w, https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/EuPQnMz43XBezUBxqrqi9e-1200-80.jpg 1200w, https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/EuPQnMz43XBezUBxqrqi9e-1920-80.jpg 1920w" sizes="(min-width: 1000px) 600px, calc(100vw - 40px)" data-pin-media="https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/EuPQnMz43XBezUBxqrqi9e.jpg">
(اعتبار تصویر: تصویرسازی عکس توسط Mateusz Slodkowski/SOPA Images/LightRocket از طریق Getty Images)

به نظر می رسد اکوسیستم محصور اپل کم کم در حال باز شدن است – حداقل در اتحادیه اروپا. در 25 ژانویه 2024، غول فناوری بزرگ تغییراتی را در اپ استور و مدل کسب‌وکار خود با توجه به الزامات جدید تحت قانون بازار دیجیتال (DMA) که در ماه مارس اجرایی می‌شود، فاش کرد.

با این حال، اعلامیه اپل با جنجال‌هایی همراه بود. بسیاری از مفسران، از جمله مارک زاکربرگ، بنیانگذار متا و غول پیکر برنامه موسیقی Spotify، آن را یک مسخره می‌دانستند. طبق گفته ارائه دهنده خدمات VPN Proton VPN، "اپل در تلاش است تا از DMA سود ببرد." مرورگر وب موزیلا، با تکرار چنین نگرانی‌هایی، این را «نمونه دیگری از ایجاد موانع اپل برای جلوگیری از رقابت واقعی مرورگرها در iOS» می‌داند.

توسعه‌دهندگان اپرا نسبت به قوانین جدید مرورگر iOS اپل خوش‌بین‌تر هستند و تصمیم گرفتند راه‌اندازی جایگزینی برای سافاری مبتنی بر هوش مصنوعی را جشن بگیرند. من با Jona Bolin، مدیر محصول در مرورگر Opera برای iOS صحبت کردم تا بفهمم همه اینها برای کاربران داخل و خارج از اروپا چه معنایی دارد.

فرصتی برای کنترل بیشتر

بولین به من گفت: "فکر می کنم خیلی خوب است که آنها مقررات را تغییر می دهند." برای ما، این فرصتی است که کنترل بالایی داشته باشیم.»

او در ادامه توضیح داد که در حالی که توزیع عامل اصلی برای توسعه دهندگان دیگر است، این واقعیت که مرورگر اپرا یک سرویس رایگان است به این معنی است که هزینه ها و الزامات پرداخت جدید بر آن تأثیر نمی گذارد.

بولین به من گفت: «اگرچه، ما باید دو برنامه متفاوت توسعه دهیم،» و گفت که چالش تشویق کاربران به مهاجرت از یک برنامه به برنامه دیگر خواهد بود.

به این دلیل که اپل برای اولین بار موتورهای مرورگر وب شخص ثالث را باز می کند - تا کنون فقط موتور WebKit Safari برای iOS مجاز بود - ارائه دهنده این کار را فقط برای برنامه های اتحادیه اروپا انجام داده است. این در نهایت به معنای کار دو برابر بیشتر برای توسعه دهندگان مرورگرها است.

علی‌رغم این بار، Bolin انتظار دارد که تغییرات اپل، پیاده‌سازی آپشن های یکسان در طیف وسیعی از برنامه‌های اپرا را برای تیم آسان‌تر کند. او گفت : "از جعبه، ما امنیت بالا و فرآیند بهتری را از جایی که می‌توانیم در بالای آن بسازیم، دریافت خواهیم کرد. "

مرورگر جدید برای iOS ورودی! مرورگر جدید ما با محوریت هوش مصنوعی Opera One بر روی موتور خود ساخته خواهد شد و افتتاح iOS را برای موتورهای مرورگر جایگزین جشن می گیرد. pic.twitter.com/GQdohWmp5W 26 ژانویه 2024

مرورگر نروژی قبلاً اعلام کرده بود که قصد دارد مرورگر مبتنی بر هوش مصنوعی خود یعنی Opera One را به iOS بیاورد تا جایگزین بهتری برای Safari مجهز به هوش مصنوعی در اختیار کاربران قرار دهد. پیش بینی می شود این در چند ماه آینده منتشر شود.

خارج از اتحادیه اروپا، هم بریتانیا و هم ایالات متحده به قانونی رأی می دهند که بازتاب تلاش DMA برای تضمین رقابت منصفانه در بازار فناوری و محافظت از حقوق دیجیتالی مردم است.

بولین امیدوار است که الزامات جدید DMA در اتحادیه اروپا تنها اولین قدم برای "فشار آوردن" بر غول بزرگ فناوری باشد تا اکوسیستم خود را برای همه باز کند.

او گفت: "من فکر می کنم کشورهای بیشتری باید به جلو حرکت کنند و پس از آن شاید اپل نیز تغییر کند. ما همچنین معتقدیم که [DMA] می تواند آزمایش خوبی باشد، پس شاید اپل متوجه شود که در کنار آنها نیز کار می کند. ما امیدواریم که که در آینده آن را به بازارهای دیگر خواهند آورد - ما معتقدیم که در نهایت این اتفاق خواهد افتاد."

نویسنده ارشد ستاد

کیارا یک روزنامه‌نگار چندرسانه‌ای است که متعهد به پوشش داستان‌ها برای کمک به ترویج حقوق و محکوم کردن سوء استفاده از جنبه دیجیتالی زندگی است - هر جا که امنیت سایبری، بازارها و سیاست در هم پیچیده باشند.   او عمدتاً اخبار، مصاحبه‌ها و تحلیل‌هایی را درباره حریم خصوصی داده‌ها، سانسور آنلاین، حقوق دیجیتال، جرایم سایبری و نرم‌افزار امنیتی، با تمرکز ویژه بر VPN‌ها، برای TechRadar Pro، TechRadar و Tom's Guide می‌نویسد. داستان، نکته یا چیز جالب فنی برای گفتن دارید؟ با chiara.castro@futurenet.com تماس بگیرید

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است