متن خبر

اولین قرارداد کسب و کار اینترنتی ماهواره ای استارشیلد با محوریت دفاعی اسپیس ایکس را امضا کرد

اولین قرارداد کسب و کار اینترنتی ماهواره ای استارشیلد با محوریت دفاعی اسپیس ایکس را امضا کرد

شناسهٔ خبر: 438568 -




SpaceX اولین قرارداد خود را برای Starshield، نسخه دفاعی سرویس اینترنت ماهواره ای Starlink خود، از نیروی فضایی ایالات متحده به دست آورد.

یک نماینده نیروی هوایی ایالات متحده به بلومبرگ گفت: قرارداد یک ساله حداکثر ۷۰ میلیون دلار ارزش دارد. این نماینده گفت، این قرارداد «سرویس پایان به پایان استارشیلد را از طریق صورت فلکی استارلینک، پایانه‌های کاربر، تجهیزات جانبی، مدیریت شبکه و سایر خدمات مرتبط ارائه می‌کند». در ۱ سپتامبر اهدا شد.

SpaceX تا پایان این ماه ۱۵ میلیون دلار متعهد خواهد شد و انتظار داریم که این قرارداد از بیش از ۵۰ شریک ماموریتی در تمام شاخه‌های ارتش ایالات متحده پشتیبانی کند.

سیستم‌های ارتباطی مبتنی بر ماهواره – و به‌ویژه استارلینک – در ماه‌های اولیه حمله روسیه به اوکراین، زمانی که اسپیس‌ایکس سرویس را در اوکراین فعال کرد و محموله‌های بزرگی از پایانه‌های استارلینک را برای استفاده غیرنظامیان و ارتش اوکراین فرستاد، در کانون توجه قرار گرفت.

اما نقش استارلینک در دفاع اوکراین، به ویژه توسط خود ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس ایکس مورد اعتراض قرار گرفت. در حالی که به نظر می رسید ماسک در ابتدا از ارسال پایانه های Starlink به ارتش اوکراین حمایت می کرد، اما بعداً مشخص شد که او از فعال کردن این سرویس در زمانی که اوکراین قبل از حمله برنامه ریزی شده به نیروی دریایی روسیه درخواست کرده بود خودداری کرد.

استارشیلد که در دسامبر گذشته معرفی شد، امیدوار است بسیاری از ابهامات مربوط به استفاده از یک سرویس تجاری در عملیات جنگی را برطرف کند. هنگامی که این شرکت Starshield را معرفی کرد، در وب سایت خود اشاره کرد که این سرویس «از فناوری Starlink و قابلیت پرتاب SpaceX برای حمایت از تلاش‌های امنیت ملی استفاده می‌کند»، هرچند جزئیات کمی ارائه می‌دهد.

Starlink باید یک شبکه غیرنظامی باشد، نه یک شرکت کننده برای مبارزه.

استارشیلد متعلق به دولت ایالات متحده خواهد بود و توسط نیروی فضایی وزارت دفاع کنترل می شود.

این ترتیب درست کاره است.

— ایلان ماسک (@elonmusk) 27 سپتامبر ۲۰۲۳

در واقع، در حالی که اسپیس ایکس در مورد قرارداد جدید اظهار نظری نکرد، ماسک در X پست کرد که تقسیم بین Starlink و Starshield به ترتیب به مشتریان غیرنظامی و دفاعی "نظم درستی از کارها" است.

نیروی فضایی ایالات متحده علاقه یکسانی به افزایش ظرفیت اینترنت ماهواره ای خود نشان داده است. استارلینک احتمالاً به ویژه جذاب است زیرا از معماری «تکثیر یافته» (آنچه در نهایت خواهد شد) هزاران ماهواره در مدار پایین زمین استفاده می کند. داشتن تعداد زیادی دارایی در فضا، به جای تعداد انگشت شماری از ماهواره های نفیس، به این معنی است که سیستم کلی در برابر حمله توسط دشمنان انعطاف پذیرتر است.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است