متن خبر

اولین دوره‌ی بوت‌کمپ مدیریت محصول کوئرا

اولین دوره‌ی بوت‌کمپ مدیریت محصول کوئرا

شناسهٔ خبر: 809934 -




سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

قصه‌مون از یک روز سرد زمستونی (نیمه بهمن 1402) شروع شد که تصمیم گرفتیم برای اولین بار، بوت‌کمپی رو برگزار کنیم که اگرچه برای برنامه‌نویس‌ها نبود، اما میتونست در آینده به بهبود جامعه‌ی آن‌ها کمک کند.

اولین بوت‌کمپ غیر برنامه‌نویسی، برامون چالش‌های زیادی رو به وجود می‌آورد ولی قبولشون کردیم و وارد بازی شدیم.

در اولین قدم به کاربرهای کوئرا ایمیل فرستادیم و ازشون در مورد ایده‌امون پرسیدیم. حدود 2 هزار نفر ایمیل رو دیدند و 334 نفرشون پاسخ دادند.

نتایج نظرسنجی جالب بود، 45 درصد از برنامه‌نویس‌های کوئرا دوست داشتند که مدیر محصول بشن! و حوزه‌ی عمومی رو انتخاب کرده بودند.

پس دست به کار شدیم و وارد دوی ماراتن استقامت شدیم! از تحلیل ایده با استراتژی سازمان و نوشتن سناریو اعتبارسنجی گرفته تا قانع کردن ذی‌نفعان، برنامه‌ریزی و هماهنگی با اساتید و تشکیل جامعه علمی! مسیر سختی بود اما برامون پر از درس، یادگیری و رشد بود. یه چیزی که از همون اول برامون مهم بود، کاربردی بودن و عملی بودن دوره بود. برای همین پروژه رو با تعامل با تیم محصول کوئرا، روی یکی از محصولات قدیمیش تعریف کردیم و با تعاملی که با تیم محصول و مدیر عامل داشتیم، قول دعوت به مصاحبه رو برای پروژه‌های برتر ازشون گرفتیم. 

در نهایت 10 تیر 1403 دوره رو منتشر کردیم و ثبت‌نام‌ها شروع شد، با توجه به این که این بوت‌کمپ برای اولین بار در کوئرا برگزار می‌شد، استقبال متقاضی‌ها بی‌نظیر بود! 242 نفر برای ما رزومه فرستادند! این موضوع بار مسئولیت ما رو سنگین‌تر کرد!
بعد از تحلیل همه‌ی رزومه‌ها از 158 نفرشون دعوت کردیم که یک فرم رغبت‌سنجی رو پر کنند تا بیشتر باهاشون آشنا بشیم، از دغدغه‌ها، نیازها و انتظاراتشون باخبر بشیم و متوجه شیم که آیا دوره‌ی ما براشون مفید خواهد بود یا نه. انتخاب خیلی سختی بود چون دوست داشتیم که بتونیم به همه فرصت بدیم، اما برای حفظ کیفیت دوره به ناچار تصمیم گرفتیم که 63 نفر رو انتخاب کنیم.

مصاحبه‌ها شروع شد و ما شاهد تلاش متقاضی‌ها برای گرفتن این فرصت طلایی بودیم. رقابت تنگاتنگ بود. ما سعی‌مون رو کردیم که در کنار گوش دادن به انتظاراتشون، شرایط رو براشون شفاف کنیم تا در آینده شرمنده‌ی اونا نشیم و در نهایت 32 نفر رو انتخاب کردیم و اونا هم ما رو!

بعد از جمع‌بندی صحبت‌های دانشجوهای انتخاب شده، شروع به بهبود دوره کردیم و تغییراتی رو ایجاد کردیم، به عنوان مثال ابتدا قرار بود که دوره فقط به صورت نیمه‌حضوری باشه ولی کمی بعد تصمیم گرفتیم به کلاس‌های حضوری، تور بازدید شرکت‌ها رو هم اضافه کنیم. چون معتقد بودیم یک مدیر محصول نیاز به ایجاد تعامل با دیگران و تجربه نزدیک به صنعت داره. پس تلاشمون رو کردیم تا این فضا رو براشون ایجاد کنیم.

بالاخره در یک روز گرم تابستونی ( 18 مرداد 1403) بعد از حدود 5 ماه برنامه‌ریزی و تلاش بی‌وقفه، دوره به صورت رسمی در سالن امیدینو شروع شد. در این روز به‌یاد‌ماندنی، اول قصه‌مون رو تعریف کردیم و بعد برای شرکت کننده‌ها توضیح دادیم که قراره در طول دوره چیکار کنیم.

بعد از ما، خانم صفری دنیای مدیریت محصول و آقای شکری داستان ایده‌شون و نقطه شروع کوئرا  رو برامون تعریف کردند. بعد به حیاط رفتیم و شبکه‌سازی رو شروع کردیم، با مهارت‌جوها بیشتر آشنا شدیم و با هم بازی‌های گروهی رو انجام دادیم و شور و شوق آن‌ها به ما هم سرایت کرد و امیدوار شدیم که میتونیم با همدیگه اولین دوره‌ی بوت‌کمپ مدیریت محصول رو به خوبی جلو ببریم و با موفقیت تمومش کنیم.

در نهایت 12 هفته‌ی آموزشی و 110 ساعت آموزشی (حضوری و آموزشی) رو با وجود چالش‌های مختلف با همراهی و همدلی مهارت‌جوها پشت سر گذاشتیم و قدم به دنیای گسترده و پر از ابهام مدیریت محصول گذاشتیم و با 9 شرکت فعال در حوزه‌ی محصول از نزدیک آشنا شدیم که به ما کمک کرد تا از زاویه‌های مختلفی با مدیریت محصول آشنا بشیم، فرهنگ شرکت‌ها رو بشناسیم و داستان چالش‌های واقعیشون در محیط کار و مدیریت محصول رو بشنویم و متوجه شدیم که در دنیای واقعی مدیریت محصول چه میگذرد.

خوشبختانه ما شانس این رو داشتیم که با استفاده از شبکه‌ی ارتباطی‌مون، فرصت حضور در شرکت‌هایی مثل کوئرا، علی بابا، کافه بازار، پارادایس هاب، دیجی کالا، سرآمد، همراه اول، ایزایران و ایرانسل رو داشته باشیم و چند نفر به نمایندگی از شرکت‌ها، برای ما از روایت‌هاشون گفتند:

  • کوئرا: آقای مهدی شکری از تیم محصول کوئرا و محصولاتی که در این شرکت ساخته شدند و در حال حاضر وجود دارند، صحبت کرد و از خاطرات ایده‌های ال‌ام‌اس، نقطه شروع کوئرا، ایده‌های کالج و مسابقه تعریف کرد. همچنین از مسیری که با اعضای تیم خود شروع کردند و چطور تا الان پیش رفتند هم تعریف کرد.
  • علی بابا: اچ‌آر شرکت علی‌ بابا، آقای علی یوسفی‌فر فرهنگ سازمانی علی بابا را توضیح داد و سپس آقای یوسف محمدجانی، دایرکتور پروداکت علی بابا، درباره‌ی چالش‌ها و موارد مهمی که یک مدیر محصول نیاز دارد، صحبت کرد.
  • کافه بازار: آقای سجاد حیات‌بخش اچ‌آر بازارپی در مورد لیدرشیپ و آقای تکللو هد پروداکت بازار هم در مورد جلسات تیمی و ساختار تیم محصول در کافه بازار صحبت کردند.
  • پارادایس هاب: تیم دنج در مورد محصولش و چالش‌های آن صحبت کرد و کارگاهی را به صورت مسابقه برگزار کرد و در نهایت یک تیم برنده شد و جایزه گرفتند.
  • دیجی کالا: آقای عرفان گیتی‌پسند در مورد نقشه راه شغلی و تیم پروداکت دیجی کالا در مورد محصول ایکامرس و چالش‌های پیش رو صحبت کردند.
  • سرآمد: آقای عابدی از رسیدن ایده به محصول و نقش شتاب‌دهنده‌ها در این فرایند صحبت کرد.
  • همراه اول: آقای افضل‌القوم درباره‌ی محصول اوانو توضیح دادند و در مورد چالش‌های این محصول صحبت کردند.
  • ایزایران: آقای پرهام‌نیا درباره‌ی ذی‌نفعان و راه‌های متقاعد کردنشون صحبت کردند. 

با وجود طولانی بودن هفته‌های آموزشی و سخت بودن مفاهیم مدیریت محصول، مهارت‌جوها همچنان پا به پای ما جلو آمدند، از بحث‌ها و چالش‌ها استقبال کردند، به ما فیدبک‌های موثری دادند، از دغدغه‌هاشون گفتند و ما تلاش کردیم که دغدغه‌هاشون رو حل کنیم، فیدبک‌هاشون رو گوش بدیم و روندمون رو بهبود بدیم.

و حالا با کوله باری از خاطره‌ها و تجربه‌ها، آماده‌ی شروع دوره بعدی هستیم و باور داریم که می‌تونیم تجربه‌ی بی‌نظیری رو با تمرکز بر نیازهای مهارت‌جوها، محتوای به روز شده و برنامه‌های متنوع فراهم کنیم.

الان آبان‌ماهه، ثبت‌نام دوره‌های بعدی ما شروع شده و کلاس‌های مدیریت محصول و طراحی محصول کوئرا، از نیمه آذر برگزار می‌شن. به راهمون ایمان داریم و از ته دلمون کار می‌کنیم. چون می‌دونیم کاری که از دل بیاد، به دل هم می‌شینه!

خبرکاو

ارسال نظر

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.


تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است