اوبر سرمایهگذاری 100 میلیون دلاری در فینتک Moove در زمینه تحرک آفریقا را رهبری میکند، زیرا ارزش آن به 750 میلیون دلار میرسد.
Moove، یک فینتک متحرک آفریقایی که تامین مالی خودرو را به رانندگان اپلیکیشنهای حمل و نقل و تحویل ارائه میکند، در یک دور سرمایهگذاری 100 میلیون دلاری جمعآوری کرده است زیرا برنامهریزی برای گسترش به بازارهای جدید دارد.
Moove اشاره نکرد که چه کسی این دور را رهبری می کند، اما منابع نزدیک به معامله به TechCrunch تأیید کردند که Uber دور سری B را رهبری کرد و این اولین سرمایه گذاری این شرکت در قاره آفریقا است. به روز رسانی: پس از انتشار این مقاله، Moove سرمایه گذاری Uber در یک پست LinkedIn را تأیید کرد .
این دور همچنین شامل صندوق ثروت دولتی Mubadala و چندین سرمایهگذار دیگر میشود که ارزشگذاری Moove پس از پول را به 750 میلیون دلار رساند. این رقم در مقایسه با 550 میلیون دلاری که در ماه اوت گذشته در دور سهام و بدهی تحت رهبری Mubadala تضمین شده بود، بیشتر است. این خبر گزارش ماه گذشته بلومبرگ را تایید می کند. The Latest Ventures، AfricInvest، Palm Drive Capital، Triatlum Advisors، و Future Africa مستقر در دبی نیز در دور تامین مالی شرکت کردند.
این شرکت تا به امروز 250 میلیون دلار سهام (و 210 میلیون دلار بدهی) جذب کرده است.
این بودجه برای Moove حیاتی است زیرا برای ورود به بازارهای جدید آماده می شود. این شرکت در 13 شهر در شش بازار از جمله نیجریه، آفریقای جنوبی، غنا، بریتانیا، هند و امارات فعالیت می کند. Moove می گوید که قصد دارد تا پایان سال 2025 از سرمایه جدید برای گسترش پلت فرم تامین مالی خودرو مبتنی بر درآمد خود به 16 بازار استفاده کند.
دیگر اخبار
لپتاپ شفاف Project Crystal Lenovo ممکن است جالبترین رایانهای باشد که امسال به سختی میبینید
Moove رویکردی دو جانبه برای تامین مالی خودرو دارد. فینتک متحرک چهار ساله ناوگان وسایل نقلیه را خریداری میکند و سپس آنها را از طریق پلتفرم به رانندگان میفروشد. نرمافزار آن از طریق یک سیستم امتیازدهی اعتباری به رانندگان کمک مالی میکند و رانندگان را قادر میسازد تا وسایل نقلیه جدید برای سواری، تدارکات و تحویل خریداری کنند. وسایل نقلیه ارائه شده به مشتریان Moove از گزینه های سنتی مانند تویوتا و سوزوکی تا خودروهای الکتریکی (EVs) مانند تسلاس متفاوت است.
درصدی از درآمد هفتگی رانندگان کسر می شود و به پرداخت وسایل نقلیه اختصاص می یابد.
چرا Uber از Moove حمایت مالی کرد؟
اوبر در چندین شهر در هشت کشور آفریقایی فعالیت می کند: آفریقای جنوبی، نیجریه، غنا، مصر، کنیا، تانزانیا، اوگاندا و ساحل عاج. خدمات آن عمدتاً در مراکز شهری بزرگ، جایی که تقاضای قابل توجهی برای خدمات سواری وجود دارد، در دسترس است. در سال 2022، اوبر یک میلیارد سواری را در این بازارها انجام داد.
با این وجود، این شرکت در برخی از این بازارها با نهادهای نظارتی با چالش هایی مواجه شده است. این اختلافات شامل موضوعاتی مانند کمیسیون، صدور مجوز و مالیات بوده است. علاوه بر این، اوبر در این مناطق با رقبایی مانند Bolt و inDriver روبرو شده است. اینجاست که Moove وارد می شود.
تصمیم اوبر برای حمایت از Moove، که اولین سرمایهگذاری خود را در یک استارتآپ تأسیس شده در آفریقا نشان میدهد، نشاندهنده تلاشی هماهنگ برای اطمینان از عرضه ثابت رانندگان برای پلتفرم سواری خود است (اوبر بزرگترین شریک تامین مالی و تامین خودرو Moove است؛ Moove همچنین شراکتهایی دارد. با سایر شبکه های گیگ، از جمله SWVL و Kobo). دلانو سرمایه گذاری را اعتبار مدل کسب و کار Moove می داند و بر نقش آن در تقویت روابط استراتژیک بین دو طرف تاکید می کند.
همچنین، سرمایهگذاری اوبر در Moove و دیگر استارتآپهای مدیریت ناوگان، مانند ناوگان اورست هند، با تعهد این شرکت به ناوگان کاملاً بدون آلایندگی تا سال 2040 مطابقت دارد. خودروهای برقی به نوبه خود به بخش بزرگی از استراتژی تجاری Moove از زمان گسترش آن تبدیل شدهاند. فراتر از آفریقا در سال 2021. این استارتاپ تامین مالی خودرو ناوگان بزرگ خودروهای برقی را در امارات متحده عربی و بریتانیا اداره می کند در حال حاضر، در حال آزمایش یک خط تولید در هند است و قصد دارد بیش از 20000 خودروی برقی را در اوبر معرفی کند.
Moove در بیانیهای بيان کرد که بخش قابلتوجهی از گسترش آن به بازارهای جدید بر خودروهای الکتریکی متمرکز خواهد شد، "که زمینه را برای یک اکوسیستم تحرک پایدارتر و در دسترس برای مشتریان خود در سراسر جهان فراهم میکند." با این حال، مشتریان در آفریقا ممکن است در مشارکت با تاخیر مواجه شوند.
Moove در ابتدا نسبت به گسترش خط تولید EV خود در آفریقا خوشبین بود. در مصاحبه ای در سال 2021، لادی دلانو، یکی از مدیران اجرایی، یک استراتژی را ترسیم کرد: Moove اتومبیل های برقی جدید را با تخفیف خریداری می کند و آنها را با قیمت های پایین تر در منطقه می فروشد. چالشهای احتمالی مانند شرایط نامناسب جادهها و نبود زیرساخت شارژ مورد نیاز برای مقیاسبندی در سراسر آفریقا میتواند طرح اولیه Moove را کاهش دهد. در نتیجه، استارتآپ در حال تحلیل یک رویکرد جایگزین است: وسایل نقلیه گاز طبیعی.
ما میخواهیم با عرضه خودروهای برقی بیشتر در جادهها در خط مقدم برقسازی در بریتانیا و امارات باشیم. اما در کشورهایی مانند نیجریه، ما امیدواریم که در خط مقدم انتقال از موتورهای ICE (احتراق داخلی) به خودروهای گاز طبیعی فشرده (CNG) و سپس از CNG به خودروهای الکتریکی باشیم. . ما در حال حاضر در حال انجام کارهای زیادی برای آماده سازی بازار نیجریه برای انتقال CNG هستیم، به این امید که تاثیر افزایش قیمت سوخت بر قیمت نهایی مشتریان ما کاهش یابد.
چالش های راننده
در طول سال گذشته، رانندگان Moove در نیجریه با چالشهای مختلفی از جمله افزایش قابل توجه قیمت سوخت در میان تورم بیش از 30 درصدی مواجه شدهاند. همچنین، نوسانات نرخ ارز بر هزینه تعمیرات خودرو در کشوری که به شدت به واردات وابسته است، تأثیر گذاشته است. اگرچه رانندگان برای یافتن منبع درآمد به Moove میپیوندند، اما این شرایط کلان اقتصادی فشار قابل توجهی بر آنها وارد کرده است، و برخی اعتراض دارند که ترتیبات کاری با پلتفرم تأمین مالی خودرو (به ویژه در مورد حواله هفتگی به پلت فرم) بیشتر استرس را افزایش میدهد تا تسکین.
دلانو توضیح داد که Moove's سعی کرده است محصولات خود را برای مقابله با این چالش ها و در عین حال حفظ سودآوری، طراحی کند. او چندین طرح از جمله برنامههای Moove Care را که در سال گذشته برای حمایت از رانندگان اجرا شده است، برجسته کرد. این طرحها شامل کاهش 33 درصدی حوالههای هفتگی، ارائه طرحهای یارانه سوخت در طول افزایش قیمتها و معرفی گزینههای پرداخت انعطافپذیر است. به عنوان مثال، او بيان کرد که مشتریان اکنون این انعطاف را دارند که دوره بازپرداخت خود را از 48 ماه به 50 تا 60 ماه افزایش دهند و اطمینان حاصل شود که هزینه کلی به صورت هفتگی مقرون به صرفه است.
نیجریه، علاوه بر اینکه بازاری بیسود است، بهدلیل مشتریانی که توسط دلانو در طی تماس فاش شد، دیگر بزرگترین بازار Moove نیست. دلانو وقتی در مورد احتمال خروج Moove از نیجریه به دلیل چالشهای اقتصادی کلان که بر سودآوری آن تأثیر میگذارد سؤال شد، بيان کرد که چنین حرکتی غیرمحتمل است. او این موضع را به ماموریت پشت تأسیس این شرکت با یکی از بنیانگذاران جید اودونسی نسبت داد: ارائه دسترسی به تأمین مالی خودرو و ایجاد فرصت های شغلی و درآمد برای رانندگان در کشور و سراسر آفریقا.
مدیرعامل نیجریه بيان کرد : زمانی که ما کسب و کار را شروع کردیم، نیجریه دارای اقتصاد واحد مثبت بود، اما به دلیل بسیاری از عوامل اقتصاد کلان، این اقتصاد واحد مثبت به وضوح تغییر کرد. اما ما میتوانیم در آیندهای نه چندان دور، با وجود حمایتهایی که از مشتریان خود ارائه میکنیم و شوکهایی که روزانه با آن مواجه میشویم، نقشه راه روشنی برای بازگشت به اقتصاد واحد مثبت در آن بازار ببینیم و باور کنیم.»
استراتژی رشد Moove
Moove از تنوع - بر اساس جغرافیا و دستههای بازار - برای تقویت گسترش خود و در عین حال کاهش ریسک استفاده کرده است. Moove نه تنها در کشورهای مختلف وجود دارد، بلکه این شرکت برای پلتفرمهای حمل و نقل، تدارکات، حملونقل انبوه و تحویل فوری بازاریابی میکند. و به نظر می رسد که به رقبای اوبر نیز روی می آورد.
TechCrunch از چندین منبع جمعآوری کرده است که Moove اخیراً قراردادی را با Bolt، رقیب اصلی Uber در بازارهای نوظهور، امضا کرده است تا گزینههای مربوط به سواری، اصلی ترین دسته آن را گسترش دهد. مشخصات این مشارکت و اجرای آن مشخص نیست، به خصوص با توجه به توافق موجود Moove با اوبر.
دلانو از اظهار نظر خودداری کرد، اما بيان کرد که Moove مشارکت های متعددی را با بازارهای مختلف در سطح جهانی تضمین کرده است تا گزینه های بیشتری را به مشتریان ارائه دهد. وی گفت ، با این حال، عملیاتی کردن این مشارکت ها نیازمند زمان است.
این بودجه اخیر پس از یک سال رشد قابل توجه برای Moove، که توسط Left Lane Capital مستقر در نیویورک و European VC Speedinvest نیز حمایت می شود، به دست می آید. آگوست گذشته، فینتک تحرک 15000 مشتری داشت که بیش از 22 میلیون سفر را انجام دادند. اکنون، بیش از 30 میلیون سفر را برای بیش از 20000 مشتری در شش بازار خود تسهیل می کند.
درآمد مکرر سالانه Moove نیز در این دوره از 90 میلیون دلار به 115 میلیون دلار افزایش یافت. این شرکت می گوید که در مسیر رسیدن به سودآوری در سال مالی آینده است.
پس از این قرارداد، Moove به دلیل مشارکت خود با Mubadala، مقر خود را به امارات متحده عربی منتقل کرد. امارات متحده عربی برای Moove اهمیت دارد، زیرا راه حل شارژ کاملا یکپارچه خود را در آنجا معرفی کرد و بیشترین تعداد سفرهای برقی را در پلتفرم اوبر در سال 2023 به ثبت رساند. دلانو از برنامه هایی برای تشدید سرمایه گذاری در امارات و سایر بازارها در سراسر آفریقا، اروپا و آسیا خبر داد. در حالی که در ماه های آینده به آسیای جنوب شرقی و آمریکای لاتین گسترش خواهد یافت.
او گفت: "ما به پتانسیل بازار آفریقا و تجارت خود در آن اعتقاد داریم، پس به سرمایه گذاری بر این اساس ادامه خواهیم داد." با این حال، سودآور بودن این سرمایه گذاری ها بسیار مهم است. علاوه بر این، ما به ارزیابی فرصتها در سطح جهانی ادامه میدهیم و به بازارهایی گسترش میدهیم که مسیر روشنی برای دستیابی به سودآوری یا اقتصاد مثبت واحد را میبینیم.»
ارسال نظر