متن خبر

انویدیا و مدیاتک می‌توانند یک CPU قدرتمند لپ‌تاپ بسازند تا اسنپدراگون X Elite یا حتی M4 اپل را از بین ببرند.

انویدیا و مدیاتک می‌توانند یک CPU قدرتمند لپ‌تاپ بسازند تا اسنپدراگون X Elite یا حتی M4 اپل را از بین ببرند.

شناسهٔ خبر: 471553 -




مردی <a href= که جلوی لپ‌تاپ نشسته و شادی در چهره‌اش دیده می‌شود" class=" block-image-ads hero-image" srcset="https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/QLuQNmbVJcm5yYSxhMpK94-320-80.jpg 320w, https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/QLuQNmbVJcm5yYSxhMpK94-480-80.jpg 480w, https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/QLuQNmbVJcm5yYSxhMpK94-650-80.jpg 650w, https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/QLuQNmbVJcm5yYSxhMpK94-970-80.jpg 970w, https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/QLuQNmbVJcm5yYSxhMpK94-1024-80.jpg 1024w, https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/QLuQNmbVJcm5yYSxhMpK94-1200-80.jpg 1200w, https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/QLuQNmbVJcm5yYSxhMpK94-1920-80.jpg 1920w" sizes="(min-width: 1000px) 600px, calc(100vw - 40px)" data-pin-media="https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/QLuQNmbVJcm5yYSxhMpK94.jpg">
(اعتبار تصویر: Shutterstock / G-Stock Studio)

پردازنده‌های Snapdragon X Elite و Plus قریب‌الوقوع کوالکام هیجان زیادی ایجاد می‌کنند ، اما در خلأ وجود ندارند – البته رقبایی در دنیای پردازنده‌های لپ‌تاپ وجود دارد و شاید یکی دیگر از بازیکنان بزرگ در دست ساخت است.

همانطور که در X (توئیتر سابق) توسط تحلیلگر Dan Nystedt (از طریق Wccftech ) مشخص شده است، گزارشی از Economic News Daily وجود دارد که ادعا می کند مدیاتک و انویدیا در یک سرمایه گذاری مشترک برای ساخت تراشه ای که با استفاده از فرآیند 3 نانومتری TSMC ساخته می شود، همکاری می کنند.

شایعه: MediaTek در حال همکاری با Nvidia برای توسعه یک پردازنده هوش مصنوعی مبتنی بر Arm برای رایانه‌های شخصی است. قیمت تراشه تا 300 دلار آمریکا خواهد بود… 13 مه 2024

فکر کنید، این فقط یک شایعه است، پس در حین تحلیل جزئیات کلاه شکاک خود را به سر بگذارید - اما مطمئناً این احتمال وجود دارد که این شرکت ها بخواهند با انفجار پیش بینی شده در رایانه های شخصی هوش مصنوعی که به زودی آغاز می شود، بخشی از اقدام را دریافت کنند.

از آنجایی که ظاهراً طراحی این تراشه قرار است در سه ماهه سوم نهایی شود - پس تا پایان سپتامبر 2024 - به دنبال آزمایش در سه ماهه چهارم، به ما گفته می شود که ساخت آن در نیمه اول سال 2025 انجام می شود.

ظاهراً SoC می‌تواند با قیمتی در حدود 300 دلار در هر واحد فروخته شود، پس این یک قطعه سیلیکونی ممتاز است که با فرآیند پیشرفته (TSMC) ساخته شده است، به این معنی که احتمالاً قصد دارد به طور جدی رایانه‌های شخصی هوش مصنوعی پیشرفته را تقویت کند.

ما می‌توانیم به زودی اطلاعات بیشتری را دریابیم، زیرا شایعه‌ای منتشر می‌شود که مدیاتک ظاهراً آماده رونمایی اولیه از این CPU موبایل جدید در Computex در ماه ژوئن است. ادعا می شود که این قطعه سیلیکونی یک راه اندازی بزرگ برای مدیاتک و همچنین انویدیا خواهد بود، البته، با تیم گرین که در سمت گرافیکی معادله غرغر می کند.


تجزیه و تحلیل: تماس با ARMs

در حال حاضر اینها نکات نسبتاً حیله‌ای از شایعات هستند، اما بدیهی است که مدیاتک و انویدیا بازیکنان بزرگی هستند که قبلاً (در دنیای خودرو) با هم کار کرده‌اند – پس مطمئناً این امکان وجود دارد که این SoC پیشنهادی در حال کار باشد، شاید از همان فرآیند اپل استفاده کند. سیلیکون M4. ( TSMC 3nm، یا به طور خاص، فرآیند نسل دوم آن ، با M3 ساخته شده با استفاده از فرآیند اصلی 3nm).

مطمئنا ARM تنها بازی موجود در شهر برای رایانه های شخصی هوش مصنوعی نیست. از دیگر رقبای اسنپدراگون X جدید کوالکام (و این تراشه مدیاتک ادعایی) می‌توان به پردازنده‌های سنتی (x86) AMD و اینتل اشاره کرد که دارای NPU‌های قدرتمندی هستند که برای رایانه‌های شخصی هوش مصنوعی نیز ایده‌آل هستند. ما به طور خاص به Strix Point AMD و Lunar Lake اینتل فکر می کنیم که ظاهراً قرار است اواخر امسال ارائه شوند.

رقابت بیشتر همیشه برای مصرف کننده خوب است، و گزینه های بیشتر مبتنی بر ARM باید به توجه مهم لپ تاپ ها نیز کمک کند - عمر باتری بهتر. همانطور که اوایل امروز با افشای اطلاعات دیگری دیدیم ، این چیزی است که اسنپدراگون ایکس الیت به آن علاقه دارد – و دلیلی وجود ندارد که رقیب مدیاتک پلاس انویدیا نیز این کار را نکند.

شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید ...

دارن یک فریلنسر است که اخبار و آپشن های TechRadar (و گاهی اوقات T3) را در طیف گسترده‌ای از موضوعات محاسباتی از جمله پردازنده‌ها، پردازنده‌های گرافیکی، سخت‌افزارهای مختلف دیگر، VPN، آنتی‌ویروس و غیره می‌نویسد. او در بهترین بخش از سه دهه در مورد فناوری نوشته است و در اوقات فراغت خود کتاب می نویسد (اولین رمان او - "می دانم شام آخر چه کردید" - توسط Hachette UK در سال 2013 منتشر شد).

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است