متن خبر

افزایش شاخص فلاکت ایران طی 7 سال؛‌ بیکاری و تورم در وضعیت قرمز/ این استان رکورددار شد+ نمودار

افزایش شاخص فلاکت ایران طی 7 سال؛‌ بیکاری و تورم در وضعیت قرمز/ این استان رکورددار شد+ نمودار

شناسهٔ خبر: 601970 -




عکس: اکوایران/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، شاخص فلاکت یکی از مهمترین متغیرهای اقتصاد ایران است که از مجموع نرخ بیکاری و تورم سالانه تشکیل شده است. به زمانیکه این شاخص افزایش پیدا کند نشان می‌دهد بیکاری و تورم که دو عامل کلیدی در ایجاد رفاه برای خانوارهاست وضعیت مناسبی را به خود نمی‌بیند. از سوی دیگر کاهش شاخص فلاکت می‌تواند نشانگر بهبود وضعیت رفاه مردم و ارتقای کیفیت زندگی در جامعه باشد.

اقتصاد ایران در سال ۱۳۹۵ بهترین شاخص فلاکت را در ۱۲ سال گذشته ثبت کرده است. از سال ۱۳۹۵ به بعد به مرور شاخص فلاکت در کشور افزایش یافت تا جاییکه این شاخص در سال ۱۴۰۲ به بیش از دو برابر سال ۹۵ رسید.

بررسی میزان افزایش شاخص فلاکت در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۳۹۵ کشور نشان می‌دهد شاخص در این مدت به اندازه ۲۹.۵ واحد افزایش پیدا کرده است. بعلاوه این شاخص در استان‌های مختلف وضعیت‌های متفاوتی را تجربه کرده است.

برای مثال استان همدان بیشترین میزان افزایش شاخص فلاکت را در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۳۹۵ داشته است. استان سیستان و بلوچستان نیز در سمت دیگر قرار گرفته و کمترین میزان افزایش در شاخص فلاکت را تجربه کرده است.

030403

تجربه کمترین رشد شاخص فلاکت در سیستان و بلوچستان

به گزارش اکوایران،‌ تحلیل آمارهای شاخص فلاکت در کشور نشان می‌دهد این شاخص در سال ۱۳۹۵ سطحی معادل ۱۹.۳ داشته که در سال ۱۴۰۲ این سطح به ۴۸.۸ افزایش پیدا کرده است. به عبارتی شاخص فلاکت در سال گذشته شاهد افزایش ۲۹.۵ واحدی بوده است.

این تحلیل تنها به کل کشور خلاصه نمی‌شود. تحلیل شاخص فلاکت در استان‌های مختلف حاکی از آن است که سه استان «همدان»، «خراسان جنوبی» و «کردستان» بیشترین میزان افزایش را در شاخص فلاکت نسبت به سال ۹۵ داشته‌اند. استان همدان که بیشترین میزان افزایش در شاخص فلاکت را تجربه کرده در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۹۵ افزایش ۳۶.۸ واحدی را به خود دیده است. لذا می‌توان بيان کرد وضعیت رفاهی در استان همدان نسبت به تمام استان‌های کشور بیشتر نامساعد شده است. پس از استان همدان، استان‌های خراسان جنوبی و کردستان به ترتیب با ۳۶.۶ و ۳۶.۴ افزایش بیشترین رشد شاخص فلاکت را به ثبت رسانده‌اند.

در سمت دیگر نیز سه استان «سیستان و بلوچستان»، «بوشهر» و «مازندران» قرار گرفته‌اند که در این مدت کمترین میزان افزایش را در شاخص فلاکت را تجربه کرده‌اند. در میان این استان‌ها، استان سیستان و بلوچستان با تجربه افزایش ۲۲.۳ واحدی در شاخص فلاکت کمترین رشد شاخص را داشته است. پس از آن استان‌های بوشهر و مازندران قرار دارند که به ترتیب ۲۶ و ۲۶.۶ واحد افزایش در شاخص فلاکت را به ثبت رسانده‌اند. به عبارتی وضعیت رفاهی این سه استان در فاصله سال‌های ۹۵ تا ۱۴۰۲ کمتر از سایرین نامناسب شده است.

خبرکاو

برچسب‌ها

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است