متن خبر

اسپیس ایکس می خواهد در اوایل سال آینده سوخت گیری کشتی های ستاره ای را در فضا آزمایش کند

اسپیس ایکس می خواهد در اوایل سال آینده سوخت گیری کشتی های ستاره ای را در فضا آزمایش کند

شناسهٔ خبر: 807273 -




یک مقام ناسا در این هفته بيان کرد که اسپیس ایکس تلاش خواهد کرد تا پیشرانه ای را از یک سفینه فضایی در حال گردش به دیگری در ماه مارس آینده منتقل کند، یک نقطه عطف فنی که راه را برای نمایش فرود بدون خدمه یک سفینه فضایی روی ماه هموار خواهد کرد.

بسیاری از پتانسیل Starship برای تغییر صنعت فضای تجاری استفاده شده است، اما ناسا همچنین امیدوار است که این وسیله نقلیه انسان را تحت برنامه Artemis به ماه بازگرداند. آژانس فضایی قراردادی به ارزش 4.05 میلیارد دلار برای دو وسیله نقلیه استارشیپ با درجه بندی انسانی با این شرکت منعقد کرد که مرحله فوقانی (که استارشیپ نیز نامیده می شود) فضانوردان را برای اولین بار از زمان آپولو روی سطح ماه فرود می آورد. فرود خدمه در حال حاضر برای سپتامبر 2026 برنامه ریزی شده است.

کنت چوجناکی، معاون برنامه سیستم فرود انسانی (HLS) ناسا، در مصاحبه با Spaceflight Now جزئیات بیشتری را در مورد نحوه دقیق همکاری آژانس با این شرکت فضایی ارائه کرد. جای تعجب نخواهد بود که ناسا توجه زیادی به کمپین آزمایشی Starship دارد که تاکنون پنج پرتاب را انجام داده است.

اسپیس ایکس در آخرین آزمایش در 13 اکتبر، زمانی که تقویت کننده موشک Super Heavy را در هوا با استفاده از "چاپستیک" متصل به برج پرتاب برای اولین بار گرفتار کرد، تاریخ ساز شد.

Chojnacki گفت: «هر بار که [یک پرتاب] اتفاق می افتد چیزهای زیادی یاد می گیریم.

سابقه کاری Chojnacki شامل نقش‌های متعددی در برنامه Space Launch System (SLS) است که بر توسعه موشک عظیمی به همین نام که توسط تعداد انگشت شماری از پرتاب‌کننده‌های سنتی هوافضا ساخته می‌شود، نظارت می‌کند. اولین موشک SLS ماموریت Artemis I را در دسامبر 2023 پرتاب کرد و موشک های آینده ماموریت های بعدی را تحت برنامه Artemis پرتاب خواهند کرد. با این حال، هیچ بخشی از موشک قابل استفاده مجدد نیست، پس ناسا بیش از 2 میلیارد دلار برای هر وسیله پرتاب هزینه می کند.

اولین قراردادها برای برنامه SLS بیش از یک دهه پیش تحت آنچه به عنوان مدل "هزینه به اضافه" شناخته می شود، منعقد شد، به این معنی که ناسا مبلغ پایه به اضافه هزینه ها را پرداخت می کند. (این نوع قرارداد به دلیل ایجاد انگیزه برای برنامه‌های زمانی طولانی توسعه و هزینه‌های بالا به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. ) در مقابل، قراردادهای HLS «قیمت ثابت» هستند – پس اسپیس‌ایکس یک‌بار 2.99 میلیارد دلار پرداخت می‌کند، مشروط بر اینکه نقاط عطف خاصی را برآورده کند.

Chojnacki بيان کرد که ناسا رویکردهای بسیار متفاوتی را برای برنامه HLS در مقابل SLS اتخاذ کرده است، حتی فراتر از مدل قراردادی.

SLS یک برنامه بسیار سنتی ناسا بود. ناسا مجموعه ای بسیار سختگیرانه از الزامات تعیین کرد و موجودی پیشرانه را دیکته کرد و همه چیز را به عناصر مختلف دیکته کرد. به پایین سرازیر شدند. آنها برنامه‌های هزینه‌ای بودند که در آن شرکت‌های هوافضا پاسخ می‌دادند و ما به شیوه‌ای بسیار سنتی کار می‌کردیم.» با انتقال به HLS، ما در حال انجام بسیاری از قطعات متحرک در یک زمان هستیم. در قرارداد SpaceX در حال حاضر، برای فرود اولیه آنها، 27 سیستم مورد نیاز وجود دارد. بیست و هفت، و ما آن را تا حد امکان آزاد نگه داشتیم.»

طبق قرارداد اسپیس ایکس، آنها باید تحلیل های طراحی اجباری را انجام دهند، اما اسپیس ایکس همچنین می تواند نقاط عطف اضافی را برای پرداخت پیشنهاد دهد. یکی از الزاماتی که SpaceX درخواست کرد، نمایش انتقال پیشرانه کشتی به کشتی است. Chojnacki گفت، این آزمایش‌ها قرار است حدود مارس 2025 آغاز شوند و آزمایش‌ها در تابستان به پایان برسد.

«این اولین باری است که در این مقیاس نشان داده می‌شود، پس یک بلوک ساختمانی بزرگ است. و هنگامی که این کار را انجام دادید، واقعاً فرصت انتقال حجم عظیمی از محموله و محموله را به خارج از کره زمین باز کرده اید. اگر می‌توانید یک Starship با تجمع پیشران داشته باشید، این گام بعدی برای انجام یک نمایش بدون خدمه خواهد بود.»

بیشتر بخوانید

پخش فیلمی از دوران پرشکوه فرامرز صدیقی

علاوه بر آزمایش، تحلیل اصلی بعدی Starship، تحلیل طراحی انتقادی (CDR) در تابستان 2025 خواهد بود، زمانی که ناسا تأیید می کند که این شرکت تمام 27 مورد نیاز سیستم را برآورده می کند. Chojnacki بيان کرد فضانوردان ناسا همچنین یک بار در ماه با SpaceX ملاقات می کنند تا اطلاعاتی در مورد فضای داخلی استارشیپ ارائه دهند. این شرکت در حال ساخت مدل هایی از کابین خدمه، از جمله اتاق خواب و آزمایشگاه، در بوکا چیکا است. ناسا پیش‌بینی می‌کند در این ماه یک به‌روزرسانی طراحی دریافت کند، قبل از اینکه در CDR سال آینده به آن نگاه کند.

این تنها جایی نیست که ناسا نظرات خود را ارائه کرده است: همچنین در برخی از جنبه‌های طراحی موشک، مانند اجزای برودتی خودرو، و همچنین انجام برخی آزمایش‌ها بر روی کاشی‌های حرارتی که به سرد نگه داشتن سوخت‌های برودتی کمک می‌کند، اطلاعاتی ارائه کرد.

دیگر اخبار

Vana قصد دارد به کاربران اجازه دهد داده های Reddit خود را برای آموزش هوش مصنوعی اجاره کنند

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، اسپیس ایکس در سپتامبر 2026 فضانوردان را روی ماه فرود خواهد آورد.

"این قطعا تاریخی است که ما برای رسیدن به آن کار می کنیم. ما هیچ بلوک راه شناخته شده ای نداریم. ما چیزهایی برای اولین بار داریم که باید نشان داده شوند، و برنامه‌ای داریم تا آن‌ها را نشان دهیم.

خبرکاو

ارسال نظر

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.


تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است