متن خبر

استارت‌آپ فضایی استرالیایی اسپر می‌خواهد صندلی‌های ابرطیفی را با قیمت ارزان بسازد

استارت‌آپ فضایی استرالیایی اسپر می‌خواهد صندلی‌های ابرطیفی را با قیمت ارزان بسازد

شناسهٔ خبر: 455628 -




استارت‌آپ سنجش از دور استرالیایی اسپر می‌خواهد تصاویر فراطیفی از فضا را با کسری از قیمت رقبای خود ثبت کند.

این شرکت که اولین ماهواره نمایشی خود را امروز در ماموریت حمل و نقل-10 اسپیس ایکس به فضا پرتاب می کند، وارد عرصه ای پر از رقابت می شود. دلیلی برای آن وجود دارد: فراطیفی یک نوع فوق العاده قدرتمند از فناوری سنجش از دور است که از یک طیف سنج برای شناسایی امضای طیفی اجسام استفاده می کند. این به کاربران امکان می دهد اثر انگشت شیمیایی بسیاری از مواد مختلف از جمله مواد معدنی، مواد شیمیایی، گازها و پوشش گیاهی را تشخیص دهند.

اسپر با تنها یک میلیون دلار بودجه اولیه و کمک از سوی دولت استرالیا در اولین ماموریت خود، قصد شکست دادن دارد.   همتایان آن با سرمایه بهتر با فناوری ارزان تر.

هدف از این اولین ماموریت، به نام Over the Rainbow، اعتبارسنجی فناوری اصلی شرکت در یک فضاپیمای نمایشگر است: یک سیستم طیف‌سنج و نرم‌افزار اختصاصی که تصاویر طیفی را می‌خواند. Esper با استفاده از بسیاری از قطعات تولیدی و لوازم الکترونیکی در سطح مصرف کننده، به جای سیستم های اپتیک گران تر، هزینه ها را پایین نگه می دارد. نرم افزار اطمینان حاصل می کند که داده ها دقیق هستند.

ما بسیار یک حسگر هوشمند هستیم. شعیب اقبال، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران Esper، گفت: این چیزی است که واقعاً ما را از همه طیف‌سنج‌ها و سخت‌افزارهای فراطیفی دیگر که در آنجا قرار می‌گیرند جدا می‌کند. ما یک قطعه واقعاً کم‌هزینه هستیم زیرا از قطعات زیادی در قفسه استفاده می‌کنیم، لوازم الکترونیکی سطح مصرف‌کننده، سپس آن را مهندسی می‌کنیم تا آماده فضا باشد. نرم افزارهای زیادی وجود دارند که واقعاً به کار می آیند تا مطمئن شوند که به این ترتیب کار می کنند. در غیر این صورت، ما در حال گرفتن ابهامات طیفی هستیم و شما واقعاً نمی توانید آن را درک کنید."

اسپر در اوایل سال 2021 توسط اقبال و جوی لورنتزاک تأسیس شد که وقتی در یک کلاس شیمی در دانشگاه موناش در ملبورن در کنار یکدیگر نشستند، یکدیگر را ملاقات کردند. این دو با هم در تعدادی هکاتون شرکت کردند. آنها در نهایت در سال 2019 برنده Unihack، یک هکاتون دانشجویی ملبورن، برای یک ایده متفاوت متمرکز بر فضا شدند، اما پس از گذراندن یک فصل آتش سوزی ویرانگر در همان سال، به رصد زمین پرداختند.

اقبال گفت: «تمام جنوب شرقی استرالیا در حال سوختن بود. ما می‌گفتیم، هی، در حال حاضر در فناوری فضایی کار می‌کنیم، پس چرا روی رصد زمین تمرکز نکنیم تا از وقوع بسیاری از این بلایا در آینده جلوگیری کنیم. اینگونه بود که ما به طور تصادفی به فراطیفی برخورد کردیم.»

این دو مورد توجه مشتریان احتمالی، هم از صنعت معدن و هم از طرف شرکت‌هایی که در واکنش به بلایا کار می‌کنند، جذب شدند. او بيان کرد که این پاسخ اولیه، بنیانگذاران را وادار کرد تا به فراطیفی روی آورند.

این شرکت به گروه شتاب‌دهنده فضایی Techstars در بهار 2023 پیوست. از طریق آن برنامه، آن‌ها با افرادی در سازمان‌های دولتی بزرگ ایالات متحده ملاقات کردند که علاقه‌مند به خرید تصاویر فراطیفی مانند نیروی فضایی و اداره ملی شناسایی بودند. (NRO قبلاً شروع به صدور قراردادهای مطالعاتی برای ارائه دهندگان خصوصی فراطیفی از جمله استارتاپ ها کرده است. )

در طول مسیر، تیم همچنین یک میلیون دلار سرمایه از سرمایه‌گذارانی از جمله Stellar Ventures، Day One Ventures و Dolby Family Ventures را بست، و همچنین کمک‌های مالی را از بنیاد 776 الکسیس اوهانیان و دولت فدرال استرالیا دریافت کرد.

اسپر در حال برنامه ریزی برای پرتاب دومین ماهواره نمایشگر با سخت افزار مشابه در اواخر بهار امسال با ISRO هند است. این استارت آپ قصد دارد تا اواخر سال آینده یا اوایل سال 26 پرتاب محموله های تجاری را آغاز کند و تا سال 2028، 18 ماهواره در مدار داشته باشد که نرخ بازدید مجدد روزانه را فراهم می کند.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است