متن خبر

از هیاهو تا خواب زمستانی – شور و شوق هنر رمزنگاری NFT چه شد؟

از هیاهو تا خواب زمستانی – شور و شوق هنر رمزنگاری NFT چه شد؟

شناسهٔ خبر: 436395 -




سه سال بعد، و دهه ۲۰۲۰ در حال شکل گیری یک دهه برای به یاد ماندن است، و بسیاری از مدها مانند پدیده ارزهای دیجیتال و NFT ها را تولید می کند.

NFT مخفف "non-fungible token" است که کمکی به شفاف سازی کلی نمی کند. اما، چه اتفاقی برای آنها افتاد؟

NFT ها در واقع موجودیت های دیجیتال منحصر به فردی هستند که در طول گردش یک بلاک چین وجود دارند. بلاک چین یک دفتر کل در حال انجام است که حاوی فهرست ی از سوابق موجودیت های دیجیتالی قابل شناسایی منحصر به فرد مانند سکه های کریپتو و NFT است. این بخش "غیرقابل تعویض" این اصطلاح است، به این معنی که نمی توان آن را تکرار کرد (که خود برای ما که از عملکرد اسکرین شات قدردانی می کنیم قابل بحث است).

آنها مورد توجه عموم قرار گرفتند و در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ از محبوبیت زیادی برخوردار شدند. حتی ممکن است نام Bored Ape NFTs را شنیده باشید، مجموعه‌ای از تصاویر دیجیتال که، حدس زدید، میمون‌هایی را در انواع لباس‌های به ظاهر تصادفی به تصویر می‌کشند. برای راه‌اندازی مجموعه‌های ضروری بعدی، به‌ویژه پس از انفجار Bored Ape NFT‌ها، نوعی عجله طلای کوچک وجود داشت.

این نقاشی‌های دیجیتال واقعاً می‌توانستند قیمت بالایی داشته باشند، و کلکسیونرها سعی کردند آنها را به عنوان تکامل بعدی هنر معرفی کنند. به گفته دکسترو، The Everydays: First 5000 Days by Beeple به قیمت ۶۹.۳ میلیون دلار به یک مالک و The Merge by Pak به قیمت ۹۱.۸ میلیون دلار به ۳۰۰۰۰ کلکسیونر فروخته شد که سرمایه خود را با هم جمع کردند.

NFT های اقتصادی ایجاد شده باعث ایجاد بحث های زیادی در مورد شایستگی های اجتماعی، اجتماعی و هنری این صحنه شده است.

مرورگر Opera Crypto NFT <a href= را نشان می دهد" class="lazy-image-van" onerror="if(this.src && this.src.indexOf('missing-image.svg') !== -1){return true;};this.parentNode.replaceChild(window.missingImage(),this)" data-normal="https://vanilla.futurecdn.net/techradar/media/img/missing-image.svg" srcset="https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/KbSX8mKq3bcPHjPqaiXmo7-320-80.png 320w, https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/KbSX8mKq3bcPHjPqaiXmo7-480-80.png 480w, https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/KbSX8mKq3bcPHjPqaiXmo7-650-80.png 650w, https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/KbSX8mKq3bcPHjPqaiXmo7-970-80.png 970w, https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/KbSX8mKq3bcPHjPqaiXmo7-1024-80.png 1024w, https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/KbSX8mKq3bcPHjPqaiXmo7-1200-80.png 1200w" data-sizes="(min-width: 1000px) 970px, calc(100vw - 40px)" src="https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/KbSX8mKq3bcPHjPqaiXmo7.png" data-pin-media="https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/KbSX8mKq3bcPHjPqaiXmo7.png">

(اعتبار تصویر: Opera)

بیداری بی ادبانه پس از رویاپردازی

متأسفانه (خوب، برای افرادی که برای آن‌ها هزینه زیادی کرده‌اند)، به نظر می‌رسد NFT‌ها به جنبش هنری بزرگ بعدی تبدیل نشده‌اند، و حتی افراد مشهور و دیگر سرمایه‌گذارانی که از NFT‌ها حمایت می‌کنند، میلیون‌ها دلار را پس از خرید آن از دست داده‌اند.

اکنون، مطالعه‌ای توسط dappGambl، جامعه‌ای از علاقه‌مندان به بلاک چین که در مورد جنبه‌های بازار کریپتو مانند قمار کریپتو بحث می‌کند، گزارش گسترده‌ای ارائه کرده است که ادعا می‌کند بازار NFT سقوط کرده است. به گفته dappGambl، "اکثریت قریب به اتفاق" NFT ها اکنون بی ارزش هستند.

این مطالعه بیش از ۷۳۰۰۰ مجموعه NFT را مورد تحلیل قرار داد و نتایج نشان داد که نزدیک به ۷۰۰۰۰ مورد از آن ها (تقریباً ۹۶٪) با ETH 0 ارزش گذاری شده اند. اتریوم مخفف اتریوم، دومین ارز دیجیتال بزرگ پس از بیت کوین است. با این حال، صفر برابر هر چیزی هنوز هم صفر است.

به گفته dappGambl، "اکثریت قریب به اتفاق" NFT ها اکنون بی ارزش هستند.

فراتر از آن، این مطالعه ادعا می‌کند که بیش از ۷۹ درصد از مجموعه‌های NFT در وهله اول هرگز فروخته نشدند. عبارت بازاری که دکسترو (و سایر فروشگاه‌ها) از آن استفاده می‌کنند، «تقاضا از عرضه پیشی می‌گیرد» است که روشی ساده برای گفتن این است که اکثر NFT‌ها اصلاً ارزش زیادی ندارند، که باعث ناراحتی سازندگان آنها می‌شود.

دکسترو سعی می‌کند با ارائه مخالفت با ادعای این مطالعه، به سازندگان NFT دست بزند، و او میگوید که تحلیل dappGambl ممکن است دچار انحراف باشد زیرا هر کسی می‌تواند یک NFT یا کلکسیونی از NFT را برش دهد.

به نظر می رسد آنها به این نکته اشاره می کنند که نمونه ۷۳۰۰۰ نفری می تواند شامل تعداد زیادی از این NFT های ساخته شده روزانه باشد که برای خریداران چندان جذاب نیستند.

آنا ترازویچ | Pexels; Bei der Wahl der idealen Krypto-Börse sind so einige Faktoren von großer Bedeutung.

(اعتبار تصویر: Anna Tarazevich | Pexels)

اما اگر به NFT های "برترین" نگاه کنید چه؟ dappGambl همچنین ۸۸۵۰ مجموعه برتر NFT را بر اساس CoinMarketCap، یک برنامه برتر ردیابی قیمت ارزهای دیجیتال، تجزیه و تحلیل کرد. مشخص شد که ۱۸ درصد از این مجموعه ها به قیمت کف ۰ دلار ارزش گذاری شده اند.

در همین حال، ۴۱٪ دارای "قیمت متوسط" در محدوده ۵ تا ۱۰۰ دلار هستند. کمتر از ۱٪ از NFT های تجزیه و تحلیل شده دارای قیمت بیش از ۶۰۰۰ دلار هستند. اگر آن را با برخی از فروش های چشمگیر فروش بلیط های بزرگ در دوران اوج NFT مقایسه کنید، کاملاً یک سقوط است.

دکسترو گزارش می دهد که در طول سال های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲، بازار NFT بیش از ۲ میلیارد دلار در ماه معامله می شد. این به ۸۰ میلیون دلار کاهش یافته است، که با توجه به توزیع ارزش‌هایی که dappGambl پیشنهاد می‌کند، همچنان به معنای حجم بسیار زیادی از NFT‌های در حال معامله است. فقط اینکه آنها به صورت جداگانه ارزش زیادی ندارند.

بعد چه اتفاقی می افتد؟ (چه کسی می داند؟)

تلاش برای پیش‌بینی این که آیا این آواز قو NFT است یا نه، سخت است، اما در حال حاضر اوضاع چندان داغ به نظر نمی‌رسد و مشخص نیست که آیا آنها دوباره بخار خواهند شد یا خیر. بیت کوین افزایش و افت بسیار زیادی در قیمت داشته است و NFT ها نیز ممکن است الگوی بالا و پایینی مشابهی داشته باشند.

در هر صورت، اگر روی هر NFT سرمایه‌گذاری کرده‌اید، شاید عاقلانه باشد که تحلیل کنید چگونه از نظر قیمتی کار می‌کنند و آیا ارزشی دارند یا خیر، و شاید آن‌ها را بفروشید در حالی که هنوز می‌توانید مقداری پول برای آن‌ها دریافت کنید.

شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است