متن خبر

اریک لیاو از IVP درباره جنجال های Klarna، جانشینی های چسبنده و اینکه چرا بازنشانی عالی ارزش گذاری واقعا مهم نیست صحبت می کند.

اریک لیاو از IVP درباره جنجال های Klarna، جانشینی های چسبنده و اینکه چرا بازنشانی عالی ارزش گذاری واقعا مهم نیست صحبت می کند.

شناسهٔ خبر: 462555 -




هنگامی که IVP اخیراً بسته شدن هجدهمین صندوق خود را اعلام کرد، من با اریک لیاو، شریک عمومی قدیمی این شرکت در مرحله رشد تماس گرفتم تا چند سوال بپرسم. برای شروع، گرفتن 1.6 میلیارد دلار تعهدات سرمایه از سوی سرمایه گذاران خود در حال حاضر بسیار چالش برانگیزتر از به دست آوردن تعهدات در روزهای پرپشت سال 2021 به نظر می رسد، زمانی که IVP یک وسیله نقلیه 1.8 میلیارد دلاری را اعلام کرد.

من همچنین در مورد جانشینی در IVP که بسیاری از شرط‌بندی‌ها شامل Figma و Robinhood هستند و بنیان‌گذاران و سرمایه‌گذاران اولیه آن هنوز هم در شرکت بزرگ هستند - هم به صورت مجازی و هم به معنای واقعی کلمه، تعجب کردم. یکی از داستان‌های اخیر Fortune اشاره می‌کند که تصاویر موسس شرکت رید دنیس «در همه مکان‌ها در سراسر دفتر IVP در سانفرانسیسکو» پراکنده است. در همین حال، تصاویر تاد چافی، نورم فوگل سونگ و سندی میلر - شرکای عمومی سابق که اکنون "شریک مشاور" هستند - با شرکای عمومی شرکت در وب سایت شرکت مخلوط شده است، که حداقل از نظر بصری، فضای کمتری را برای نسل فعلی ایجاد می کند. .

نه آخرین، من می خواستم با Liaw در مورد Klarna صحبت کنم، یک شرکت پرتفوی که ماه گذشته زمانی که اختلاف نظر در پشت صحنه در مورد اینکه چه کسی باید در هیئت مدیره آن بنشیند در معرض دید عموم قرار گرفت، تیتر خبرها شد. در زیر بخش‌هایی از چت ما است که برای طولانی‌تر شدن و وضوح ویرایش شده‌اند. می توانید مکالمه طولانی تر را به عنوان پادکست در اینجا گوش دهید.

بابت صندوق جدید شما تبریک می گویم. حالا می توانید چند ماه استراحت کنید! آیا این بار با توجه به بازار، فرآیند جذب سرمایه کم و بیش دشوار بود؟

این واقعاً یک دوره متلاطم بود. اگر واقعاً ساعت را به عقب برگردانید، در سال 2018، زمانی که ما صندوق شانزدهم خود را جمع آوری کردیم، یک محیط "عادی" بود. ما در سال 2021 یک فضای کمی بزرگتر تولید کردیم که یک محیط عادی نبود. یکی از چیزهایی که ما خوشحالیم که انجام ندادیم این بود که مقدار زیادی سرمایه نسبت به استراتژی خود جذب کردیم و سپس همه آن را خیلی سریع به کار گرفتیم، کاری که سایر افراد در صنعت ما انجام دادند. پس [ما] بسیار سازگار بوده ایم.

از عربستان پول گرفتی؟ انجام این کار قابل قبول تر و گسترده تر شده است. من نمی دانم که آیا [صندوق سرمایه گذاری عمومی] یک LP جدید است یا موجود.

ما معمولاً در مورد پایگاه LP خود اظهار نظر نمی کنیم، اما سرمایه ای از آن منطقه نداریم.

وقتی صحبت از مناطق شد، شما سال ها در منطقه خلیج بودید. شما دو مدرک از استنفورد دارید. شما الان در لندن هستید. چه زمانی و چرا این حرکت را انجام دادید؟

حدود هشت ماه پیش نقل مکان کردیم. من در واقع از 18 سالگی، زمانی که برای کارشناسی به استنفورد آمدم، در منطقه خلیج بودم. این سال‌ها بیشتر از آن چیزی است که در این مرحله اعتراف کنم. اما برای ما، گسترش به اروپا گسترش ارگانیک استراتژی بود که ما دنبال می‌کردیم. ما اولین سرمایه گذاری خود را در اروپا در سال 2006، در هلسینکی، فنلاند، در شرکتی به نام MySQL انجام دادیم که متعاقباً توسط Sun [Microsystems] به مبلغ یک میلیارد دلار خریداری شد. سپس، در سال 2013، ما در سوپرسل، که همچنین در فنلاند مستقر است، سرمایه گذاری کردیم. در سال 2014، ما در Klarna سرمایه گذار شدیم. و [در این مرحله]، سبد اروپایی ما امروز حدود 20 شرکت یا بیشتر است. این حدود 20 درصد از مجموعه فعال ما است که در 10 کشور مختلف پراکنده شده است. ما احساس می کردیم که گذاشتن چند پا روی زمین حرکت درستی است.

درام های زیادی در اطراف Klarna وجود داشته است. درباره گزارش‌های The Information درباره [سرمایه‌گذار سابق سکویا] مایکل موریتز در مقابل [مت میلر]، شریک سکویا که اخیراً نماینده شرکت بود و از آن زمان توسط یکی دیگر از شرکای سکویا، اندرو رید، جایگزین شده است، چه نظری دارید؟

ما سرمایه گذاران کوچکتری در Klarna هستیم. ما در بحث های هیئت مدیره فعال نیستیم. ما در مورد عملکرد تجاری آنها هیجان زده هستیم. از بسیاری جهات، آنها بدترین هر دو دنیا را داشته اند. آنها به صورت عمومی تشکیل پرونده می دهند. آنها در معرض تحلیل های زیادی هستند. همه اعدادشان را می بینند، اما ارز [یعنی یک شرکت سهامی عام از آن برخوردار است] ندارند. من فکر می کنم [مدیر عامل و یکی از بنیانگذاران] سباستین [Siemiatkowski] اکنون در مورد این واقعیت که آنها در آینده ای نه چندان دور یک نهاد عمومی خواهند بود، بسیار بازتر است، که ما در مورد آن هیجان زده هستیم. حدس می‌زنم گزارش‌دهی اگر دقیق باشد، نمی‌توانم از انگیزه‌ها عقب نشینی کنم. من دقیقا نمی دانم چه اتفاقی افتاده است. من فقط خوشحالم که او این کار را پشت سر گذاشته و می تواند روی تجارت تمرکز کند.

من و شما در مورد کشورهای مختلف و برخی از نقاط قوت آنها صحبت کرده ایم. ما در مورد استارتاپ های مصرف کننده صحبت کرده ایم. این شبکه اجتماعی BeReal در فرانسه را به یاد می آورد که ظاهراً در حال حاضر به دنبال بودجه سری C است وگرنه ممکن است بفروشد. آیا IVP به لاستیک های آن شرکت ضربه زده است؟

ما در گذشته درباره آنها تحقیق کرده‌ایم و با آنها صحبت کرده‌ایم و در حال حاضر سرمایه‌گذار نیستیم، پس نمی‌دانم استراتژی فعلی آنها چیست. فکر می کنم اجتماعی سخت است. جایزه بزرگ است، اما مسیر رسیدن به آن بسیار سخت است. من فکر می‌کنم هر چند سال یک‌بار، شرکت‌ها می‌توانند حتی با قدرت فیس‌بوک-اسلش-متا، جای پای خود را ایجاد کنند. اسنپ ​​همچنان کشش قوی دارد. ما خیلی زود در اسنپ سرمایه گذاری کردیم. Discord فضایی در بازار برای خود ایجاد کرده است. بدیهی است که TikTok در سرتاسر جهان کاری بسیار تحول‌آفرین انجام داده است. پس جایزه بزرگ است اما رسیدن به آن سخت است. این بخشی از چالش صندوق است، سرمایه‌گذاری در برنامه‌های مصرف‌کننده، که ما انجام داده‌ایم، [پیش‌بینی می‌کنیم] که کدام یک از این کشتی‌های موشکی سوخت کافی برای عبور از جو دارند و کدام یک به زمین بازمی‌گردند.

در مورد صندوق جدید شما، آن داستان فورچون اشاره کرد که این شرکت به نام رید دنیس بنیانگذار نامگذاری نشده است تا دلیلی بر این باشد که این شرکت برای زنده ماندن او ساخته شده است. با این حال همچنین اشاره شد که تصاویری از دنیس در همه جا وجود دارد، و دیگران از شرکای گذشته شرکت، و اکنون مشاوران، بسیار برجسته در سایت IVP هستند. IVP در مورد ایجاد فضا برای شرکای جوانتر صحبت می کند. من تعجب می کنم که آیا واقعاً این اتفاق می افتد.

من بدون سوال می گویم، این اتفاق می افتد. ما یک فرهنگ و سنت قوی داریم که به افراد در حرفه خود فرصتی برای ارتقاء در سازمان به بالاترین رده های مشارکت عمومی می دهیم. من خوش شانس هستم که نمونه ای از آن هستم. بسیاری از شرکای من نیز همینطور هستند. این مسیر منحصراً در شرکت نیست، اما یک فرصت واقعی است که مردم دارند.

ما شریک مدیریت نداریم و مدیرعامل نداریم. ما افرادی را داشته‌ایم که وارد شرکت شده‌اند، به شرکت و LP‌های ما خدمات می‌دهند، و همچنین با رسیدن به نقطه‌ای متفاوت در زندگی و حرفه‌شان، یک قدم به عقب برمی‌دارند و به چیزهای مختلف می‌روند، که طبق تعریف، فضای بیشتری ایجاد می‌کند و مسئولیت افرادی که جوان‌تر هستند و اکنون در حال رسیدن به آن سن برتر در حرفه خود هستند تا به پیشبرد موسسه کمک کنند.

آیا می توانم بپرسم: آیا آن مشاوران هنوز هم حمل می کنند؟

می‌توانید بپرسید، اما من نمی‌خواهم وارد مسائل اقتصادی یا مسائلی در این بعد شوم. پس من بی سر و صدا [این سوال] را رد می کنم. اما ما به ورودی‌ها و توصیه‌های آن‌ها و کمک‌هایشان به شرکت در طول سالیان متمادی ارزش می‌گذاریم.

بدیهی است که برای هر شرکتی که به نظر می رسد یک شرکت بزرگ مدل زبان نیست، یک بازنشانی ارزش گذاری انجام می شود، که بسیاری از شرکت ها هستند. من حدس می‌زنم که این امکان دسترسی آسان‌تر به شرکت‌های برتر را به شما می‌دهد، اما همچنین به برخی از شرکت‌های نمونه کار موجود شما آسیب می‌زند. این شرکت چگونه در همه اینها پیمایش می کند؟

من فکر می‌کنم از نظر شرکت‌هایی که پول جمع‌آوری می‌کنند، آنهایی که امیدوارتر هستند همیشه حق انتخاب خواهند داشت، و همیشه رقابت برای آن دوره‌ها وجود خواهد داشت و پس آن دورها و ارزش‌گذاری‌های مرتبط با آنها همیشه گران به نظر می‌رسند. فکر نمی‌کنم کسی تا به حال به یک نتیجه سرمایه‌گذاری عالی دست یافته باشد، این احساس را داشته باشد که «مرد، من در آن معامله دزدی کردم». شما همیشه کمی احساس ناراحتی می کنید. اما باور به آنچه شرکت می تواند تبدیل شود، این احساس ناراحتی را خنثی می کند. این بخشی از لذت کار است.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است