متن خبر

ارزش Carta در فروش ثانویه آتی میلیاردها دلار کاهش خواهد یافت

ارزش Carta در فروش ثانویه آتی میلیاردها دلار کاهش خواهد یافت

شناسهٔ خبر: 520685 -




TechCrunch دریافته است که Carta، یک استارت‌آپ دره سیلیکون که زمانی پرطرفدار بود و با صدای بلند از یکی از مشاغل خود در اوایل امسال عقب نشینی کرد، در حال کار بر روی یک فروش ثانویه است که ارزش شرکت را 2 میلیارد دلار می‌کند.

Carta در حال همکاری با بانک سرمایه گذاری Jeffries برای فروش است و در ابتدا امیدوار بود که تقاضایی برای عرضه با ارزش 4 میلیارد دلار پیدا کند، اما طبق منابع ما، حتی 2 میلیارد دلار نیز ممکن است جاه طلبانه باشد.

اگر نگوییم کاملاً غیرمنتظره، افت شدیدی در ارزش گذاری Carta است، که در ابتدا بر روی نرم افزار مدیریت جدول تمرکز داشت اما با گذشت زمان شروع به تبدیل شدن به یک "بازار سهام خصوصی برای شرکت ها" کرد. هدف آن بهره‌برداری از شبکه‌ای از شرکت‌ها و سرمایه‌گذارانی بود که از پلتفرم آن استفاده می‌کردند و بینش‌هایی نسبت به آنها داشت. ایده بزرگ تبدیل شدن به عامل انتقال، کارگزاری و تهاتر برای تمام معاملات سهام خصوصی در جهان بود.

به عنوان بخشی از این روایت، Carta بورسی را راه‌اندازی کرد که هدف آن یافتن خریداران سهام با استفاده از یک سیستم حراجی بود و بعداً از همین سیستم برای تقویت ارزش خود در چشم سرمایه‌گذاران استفاده کرد. در واقع، پس از جهش های بزرگ در ارزش گذاری، از 1.7 میلیارد دلار در سال 2019 به 3.1 میلیارد دلار در سال 2020، Carta در تابستان 2021 پس از فروش 100 میلیون دلاری سهام خود به ارزش 6.9 میلیارد دلار در تابستان 2021 اعلام کرد که ارزش آن 7.4 میلیارد دلار است. پلت فرم خود

تقریباً 15 ماه بعد، در اواخر سال 2022، مدیر عامل شرکت، هنری وارد، به Axios بيان کرد که ارزش Carta پس از فروش ثانویه جداگانه، حتی بیشتر - 8.5 میلیارد دلار - است. (او فاش نکرد که در این ارزیابی چند سهم فروخته شده یا چه کسی آنها را خریده است. )

این اعداد و ارقام در حال حاضر برای برخی از خودی‌های صنعت که مدت‌ها است متعجب می‌کردند که Carta صرفاً بسیاری از کسب‌وکارهای متفاوت و نسبتاً سودآور را با هم ترکیب کرده است تا خود را به‌عنوان شرکت پلت‌فرم بزرگ بعدی قرار دهد.

اما به نظر می رسید که ارزش 8.5 میلیارد دلاری پس از یک ناهنجاری در اوایل سال جاری با یک مشتری استارت آپی که شکایت او از این شرکت در بسیاری از دیگر کشورهای جهان استارتاپ طنین انداز شده بود، بیشتر کاهش یابد.

همه چیز در اوایل ژانویه شروع شد، زمانی که مدیر عامل فنلاند، کری سارینن، به طور علنی شکایت کرد که Carta از اطلاعات مربوط به پایگاه سرمایه گذاران شرکتش برای فروش سهام خود به خریداران خارجی بدون اطلاع یا رضایت شرکت استفاده می کند.

وارد در ابتدا یک کارمند سرکش Carta را مقصر دانست، اما بنیانگذاران استارت آپ شروع به مقایسه یادداشت ها - و به اشتراک گذاری تجربیات مشابه کردند - و ظرف 72 ساعت پس از متهم شدن به سوء استفاده از اطلاعات مشتری، Carta بيان کرد که در حال خارج شدن از خط کسب و کار است که آن را با مشکلات زیادی مواجه کرده است. .

وارد در آن زمان در Medium اعلام کرد: «از آنجایی که ما داده‌ها را داریم، اگر ما در حال معامله ثانویه هستیم، مردم همیشه نگران این هستند که ما از داده‌ها استفاده می‌کنیم، حتی اگر نباشیم». پس ما تصمیم گرفتیم اعتماد را در اولویت قرار دهیم و از تجارت ثانویه خارج شویم.

یک فاجعه روابط عمومی برای Carta، به سختی اولین باری بود که Carta به دلایل اشتباه وارد مطبوعات شد. این شرکت سابقه طولانی در شکایت و شکایت از کارکنان سابق دارد که ادعا می‌کردند شرکت دارای فرهنگ سمی است، از جمله فرهنگی که زنان را به زیان می‌آورد.

اکنون، Carta ظاهراً در حال بازگشت به ریشه های خود است - و یک ارزیابی قبلی که احتمالاً برای تجارت مناسب تر است. در حالی که تجارت میز کلاه Carta هنوز در حال رشد است - یک منبع آشنا بيان کرد که Carta در سال گذشته 380 میلیون دلار درآمد داشت - همچنین در سال 2023 65 میلیون دلار از دست داد و "مکان های زیادی برای رشد آن وجود ندارد." شخص

یکی دیگر از چالش های مرتبط این است که Carta راهی برای سودآوری کسب و کار مدیریت صندوق خود بر اساس حاشیه سود ناخالص پیدا نکرده است. تا حدودی، ممکن است این شرکت چگونه آن کسب و کار را قیمت گذاری کرده باشد، اما این کمکی نمی کند که بسیاری از مشتریان Carta به دلیل ناتوانی در جمع آوری وجوه خطرپذیر بعدی، برنگردند. در همین حال، مجموعه ای از مشتریان قبلی Carta اکنون آنقدر بزرگ هستند که برای برخی از خدمات مشابهی که زمانی از Carta دریافت می کردند، به بانک های بزرگتری مانند مورگان استنلی نقل مکان کرده اند.

Carta بلافاصله به درخواست TechCrunch برای اظهار نظر پاسخ نداد.

به گفته ردیاب استارت آپ Tracxn، Carta در طول سال ها تقریباً 1.2 میلیارد دلار از سرمایه گذاران جذب کرده است.

برخی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری که در این شرکت رهبری می‌کنند عبارتند از Union Square Ventures، Andreessen Horowitz، Spark Capital و Tribe Capital.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است