متن خبر

آیا شما یک ربات می خورید؟ دانشمندان سوئیسی می‌خواهند وسایل الکترونیکی کاملاً خوراکی بسازند – اما مطمئن نیستم که بخواهم به زودی R2D2 را گاز بگیرم.

آیا شما یک ربات می خورید؟ دانشمندان سوئیسی می‌خواهند وسایل الکترونیکی کاملاً خوراکی بسازند – اما مطمئن نیستم که بخواهم به زودی R2D2 را گاز بگیرم.

شناسهٔ خبر: 586771 -




ربات خوراکی
(اعتبار تصویر: EPFL)

دانشمندان سوئیسی در EPFL (École Spéciale de Lausanne)، همراه با محققانی از دانشگاه‌های دیگر، در حال کار بر روی ساخت ربات‌هایی هستند که نه تنها کاربردی هستند، بلکه زیست تخریب‌پذیر و بی خطر برای خوردن هستند.

این ربات‌ها به طور بالقوه می‌توانند ضایعات الکترونیکی را کاهش دهند، مواد غذایی و دارو را ارائه دهند، سلامت را کنترل کنند و تجربیات آشپزی جدیدی را ارائه دهند.

پروژه RoboFood استفاده از مواد خوراکی را برای جایگزینی اجزای سنتی غیر خوراکی مورد تحلیل قرار می دهد. به عنوان مثال، ژلاتین را می توان به جای لاستیک، کلوچه برنجی که برای فوم استفاده می شود و فیلم های شکلاتی می توانند از روبات ها در محیط های مرطوب محافظت کنند. سایر مواد نوآورانه شامل جوهر رسانا ساخته شده از کربن فعال و خرس صمغی است.

چالش های پیش رو

پیشرفت در ربات های خوراکی آهسته، اما ثابت بوده است. در سال 2017، دانشمندان یک گیره خوراکی ساختند. در سال 2022، یک پهپاد با بال های شیرینی برنج و چسب ژلاتین و همچنین یک ربات غلتشی با پایه های ژلاتینی و یک سنسور شیب خوراکی طراحی شد. در سال 2023، آنها اولین باتری خوراکی قابل شارژ ساخته شده از ریبوفلاوین و کورستین را تولید کردند که می تواند دستگاه های کوچک را با خیال راحت تامین کند.

داریو فلورئانو، مدیر آزمایشگاه سیستم‌های هوشمند در EPFL و اولین نویسنده دیدگاه جدید RoboFood که در Nature Review Materials منتشر شده است، او میگوید : «هم‌آمیزی روبات‌ها و غذا یک چالش جذاب است.

در سال 2021، فلورانو با رمکو بوم از دانشگاه واگنینگن، جاناتان روسیتر از دانشگاه بریستول و ماریو کایرونی از موسسه فناوری ایتالیا برای راه‌اندازی RoboFood به نیروهای خود پیوست.

با وجود پیشرفت، چالش‌هایی مانند درک چگونگی درک انسان‌ها و حیوانات از ربات‌های خوراکی و واکنش‌پذیر و ادغام یکپارچه قطعات الکتریکی و مکانیکی باقی مانده است. محققان در ترکیب اجزایی که از الکتریسیته برای عملکرد استفاده می کنند با اجزایی که از مایعات و فشار برای حرکت استفاده می کنند، با موانعی روبرو هستند.

مشکلات دیگر در تلاش برای تولید ربات‌های کاملاً خوراکی شامل کار کردن با نحوه کوچک‌سازی اجزا و افزایش ماندگاری مواد غذایی رباتیک، و همچنین مرحله نسبتاً مهمی است - چگونگی ایجاد طعم خوب در ربات‌ها.

بیشتر از TechRadar Pro

وین ویلیامز یک فریلنسر است که اخبار را برای TechRadar Pro می نویسد. او 30 سال است که درباره کامپیوتر، فناوری و وب می نویسد. در آن زمان او برای اکثر مجلات PC در بریتانیا می نوشت و تعدادی از آنها را نیز راه اندازی، ویرایش و منتشر کرد.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است