متن خبر

آیا تجارت سریع می تواند تجارت الکترونیک را در هند جهش کند؟

آیا تجارت سریع می تواند تجارت الکترونیک را در هند جهش کند؟

شناسهٔ خبر: 567150 -




حتی با وجود عقب نشینی، تثبیت یا تعطیلی استارت آپ های تجاری سریع در بسیاری از نقاط جهان، این مدل نشانه های دلگرم کننده ای را در هند نشان می دهد. مصرف کنندگان در شهرهای شهری از راحتی تحویل مواد غذایی به درب منزل خود در عرض 10 دقیقه استقبال می کنند. شرکت‌هایی که این تحویل‌ها را انجام می‌دهند - Blinkit، Zepto و Swiggy's Instamart - در حال ترسیم مسیری برای سودآوری هستند.

تحلیلگران شیفته پتانسیل تحویل 10 دقیقه ای برای ایجاد اختلال در تجارت الکترونیک هستند. گلدمن ساکس اخیراً تخمین زده است که Blinkit که زوماتو در سال 2022 با قیمت کمتر از 600 میلیون دلار خریداری کرد، در حال حاضر ارزشمندتر از شرکت مادر تحویل غذای دکاکورن خود است.

بر اساس گزارش HSBC، در اوایل سال جاری، Blinkit سهم 40 درصدی از بازار تجارت سریع را در اختیار داشت، در حالی که Instamart و Zepto Swiggy نزدیک به عقب هستند. Flipkart که متعلق به Walmart است، قصد دارد تا ماه آینده وارد فضای تجارت سریع شود و پتانسیل این صنعت را بیشتر تایید کند.

سرمایه گذاران نیز علاقه زیادی به این بخش نشان می دهند. Zomato با وجود حداقل سودآوری، ارزش گذاری 19.7 میلیارد دلاری دارد و روزانه حدود 3 میلیون سفارش را پردازش می کند. در مقایسه، غول چینی Meituan که بیش از 25 برابر تعداد سفارشات روزانه را پردازش می کند، ارزش بازار 93 میلیارد دلاری دارد. به گفته افراد آشنا، زپتو که کمتر از یک سال پیش به وضعیت تک شاخ دست یافت، در حال نهایی کردن بودجه جدید با ارزش بیش از 3 میلیارد دلار است.

مصرف کنندگان نیز در حال خرید آسان تجارت سریع هستند. بر اساس نظرسنجی اخیر برنشتاین، این پذیرش در میان هزاره های 18 تا 35 ساله بیشترین میزان را داشت، به طوری که 60 درصد از افراد در گروه سنی 18 تا 25 سال پلتفرم های تجارت سریع را به کانال های دیگر ترجیح می دهند. حتی گروه سنی 36+ نیز کانال‌های دیجیتال را اتخاذ می‌کنند و بیش از 30 درصد تجارت سریع را ترجیح می‌دهند.

برآورد UBS برای بازار هند.
اعتبار تصویر: UBS (اسکرین شات)

در حالی که شهرنشینی سریع هند آن را به یک هدف اصلی برای تجارت سریع تبدیل می کند، مدل عملیاتی منحصر به فرد و نیازهای زیرساختی این صنعت می تواند رشد و سودآوری بلندمدت آن را محدود کند. با تشدید رقابت، تأثیر تجارت سریع احتمالاً توسط غول های تجارت الکترونیک هند به شدت احساس می شود. اما چه چیزی بازار خرده فروشی هند را برای فعالان تجارت سریع جذاب می کند و چه چالش هایی در پیش است؟

فرصتی برای تجارت سریع در هند

بر اساس برآوردهای صنعت، فروش تجارت الکترونیک هند در سال گذشته بین 60 تا 65 میلیارد دلار بود. این کمتر از نیمی از فروش تولید شده توسط شرکت های تجارت الکترونیک در آخرین روز مجردی چین است و کمتر از 7 درصد از کل بازار خرده فروشی هند با بیش از 1 تریلیون دلار را نشان می دهد.

Reliance Retail، بزرگترین زنجیره خرده فروشی هند، در سال مالی منتهی به مارس حدود 36.7 میلیارد دلار درآمد داشت و ارزش آن 100 میلیارد دلار بود. بخش خرده‌فروشی سازمان‌یافته - فروشگاه‌های محله (معروف به کیرانا) که در هزاران شهر، شهر و روستای هند پراکنده است - همچنان بر بازار تسلط دارند.

«بازار بزرگ است و روی کاغذ، آماده اختلال است. تاکنون هیچ کاری انجام نشده است که باعث کاهش مواد در صنعت شده است. به همین دلیل است که هر زمان که یک مدل جدید نشانه‌هایی از کارکرد را نشان می‌دهد، همه ذینفعان آن‌ها را با عشق همراه می‌کنند.

به عبارت دیگر، هیچ کمبودی برای رشد وجود ندارد.

سهم خرده‌فروشی مدرن از کل هزینه‌های خواربار در هند بسیار پایین‌تر از سایر کشورهای بزرگ است و HSBC معتقد است که با مهاجرت مستقیم مشتریان از تجارت غیرسازمان‌نشده به تجارت سریع (HSBC) احتمالاً این سهم باقی خواهد ماند.
اعتبار تصویر: HSBC (اسکرین شات)

شرکت‌های تجاری سریع، آپشن های بسیاری را از فروشگاه‌های kirana قرض می‌گیرند تا خودشان را به مصرف‌کنندگان هندی مرتبط کنند. آنها یک سیستم زنجیره تامین جدید ابداع کرده‌اند و صدها انبار ساده یا «فروشگاه‌های تاریک» را راه‌اندازی کرده‌اند که به صورت استراتژیک در فاصله کیلومتری مناطق مسکونی و تجاری واقع شده‌اند که تعداد زیادی سفارش از آنجا ثبت می‌شود. این به شرکت‌ها امکان می‌دهد ظرف چند دقیقه پس از خرید سفارش، تحویل بگیرند.

این رویکرد با بازیگران تجارت الکترونیکی مانند آمازون و فلیپ کارت که انبارهای کمتر اما بسیار بزرگ‌تری در یک شهر دارند، معمولاً در مناطقی واقع شده‌اند که اجاره بها ارزان‌تر و دورتر از مناطق مسکونی واقع شده‌اند، متفاوت است.

ویژگی های منحصر به فرد خانواده های هندی به جذابیت تجارت سریع کمک می کند. آشپزخانه‌های هندی معمولاً دارای تعداد بیشتری SKU در مقایسه با همتایان غربی خود هستند، که نیاز به خریدهای مکرر شارژی دارد که به‌جای خرده‌فروشی مدرن، توسط فروشگاه‌های محلی و تجارت سریع خدمات بهتری ارائه می‌دهند. علاوه بر این، فضای ذخیره‌سازی محدود در اکثر خانه‌های هندی باعث می‌شود خرید ماهیانه مواد غذایی انبوه کمتر عملی شود و مشتریان تمایل به خرید مواد غذایی تازه دارند، که تجارت سریع می‌تواند به راحتی آن را بپذیرد.

به گفته برنشتاین، پلتفرم‌های تجارت سریع می‌توانند محصولات را 10 تا 15 درصد ارزان‌تر از فروشگاه‌های مام و پاپ قیمت‌گذاری کنند، در حالی که به دلیل حذف واسطه‌ها، حدود 15 درصد سود ناخالص را حفظ می‌کنند. فروشگاه‌های تاریک تجارت سریع تعداد SKU خود را از 2000 به 6000 افزایش داده‌اند و برنامه‌هایی برای افزایش بیشتر آن به 10000 تا 12000 دارند. به گفته مدیران فروشگاه‌ها، این فروشگاه‌ها روزانه دو تا سه بار در حال تکمیل موجودی خود هستند.

مبارزه با تجارت الکترونیک

Zepto، Blinkit و Swiggy's Instamart به طور فزاینده ای در حال گسترش فراتر از رده خواربارفروشی هستند و اقلام مختلفی از جمله لباس، اسباب بازی، جواهرات، محصولات مراقبت از پوست و لوازم الکترونیکی را می فروشند. تجزیه و تحلیل TechCrunch نشان می دهد که اکثر موارد فهرست شده توسط آمازون هند در فهرست پرفروش های آن در پلت فرم های تجارت سریع در دسترس هستند.

تجارت سریع همچنین به یک کانال توزیع مهم برای برندهای اصلی مواد غذایی در هند تبدیل شده است. غول کالاهای مصرفی Dabur هند انتظار دارد تجارت سریع 25 تا 30 درصد از فروش شرکت را افزایش دهد. هندوستان یونیلور، بازوی هندی یونیلور بریتانیا، تجارت سریع را به عنوان "فرصتی که ما رها نمی کنیم" معرفی کرده است. و برای Nestle هند، "Blinkit به اندازه آمازون مهم می شود."

در حالی که تجارت سریع نیازی به گسترش فراتر از مقوله خواربار فروشی ندارد، که خود بیش از یک بازار نیم تریلیون دلاری در هند است، گسترش آنها در الکترونیک و مد احتمالا محدود خواهد بود. بر اساس برآوردهای تحلیلگران، لوازم الکترونیکی 40 تا 50 درصد از کل فروش را در آمازون و فلیپ کارت انجام می دهند. اگر تجارت سریع بتواند این بازار را شکست دهد، چالشی مهم و مستقیم برای غول‌های تجارت الکترونیک خواهد بود. گلدمن ساکس تخمین می زند که کل بازار آدرس پذیر در خواربار فروشی و غیر خواربار فروشی برای شرکت های تجارت سریع در 40 تا 50 شهر برتر حدود 150 میلیارد دلار است.

با این حال، به گفته یک کارآفرین تجارت الکترونیک، فروش گوشی‌های هوشمند و سایر اقلام با قیمت بالا بیشتر یک حقه است و چیزی نیست که بتوان آن را در مقیاس بزرگ انجام داد.

Blinkit در حال فروش گوشی های هوشمند رده بالا و پلی استیشن 5 است که توسط بنیانگذار و مدیر اجرایی آن در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است.

«این هیچ معنایی ندارد. آنچه تجارت سریع در آن خوب است، تجارت آتی است. اما اسمارت‌فون‌ها و سایر اقلام گران‌قیمت معمولاً دارای نرخ بازگشتی نه چندان ناچیز هستند. آنها زیرساخت لازم برای تدارکات معکوس را ندارند. شرکت تجارت سریع

زیرساخت فعلی تجارت سریع نیز اجازه فروش لوازم بزرگ را نمی دهد. این بدان معناست که شما نمی توانید یخچال، کولر یا تلویزیون را از فروشگاه سریع خریداری کنید. این سرمایه گذار گفت: "اما این چیزی است که برخی از این شرکت ها پیشنهاد می کنند و تحلیلگران در حال تحلیل آن هستند."

فالگونی نایار، بنیانگذار پلتفرم مراقبت از پوست Nykaa، در کنفرانس اخیر تاکید کرد که تجارت سریع عمدتاً از فروشگاه‌های kirana سهم می‌گیرد و نمی‌تواند به اندازه پلتفرم‌های تخصصی که به مشتریان آموزش می‌دهند، موجودی و مجموعه‌ای را نگه دارد.

داستان تجارت سریع در هند همچنان یک پدیده شهری است که در 25 تا 30 شهر برتر متمرکز شده است. گلدمن ساکس در تحلیلی اخیر نوشت که تقاضا در شهرهای کوچکتر احتمالاً کار کردن اقتصاد خواربار تازه را دشوار می کند.

غول تجارت الکترونیک Flipkart خدمات تجارت سریع خود را در ماه آینده در شهرهای محدود راه اندازی خواهد کرد و فرصتی را برای جذب مشتریان آمازون هند می بیند. اکثر مشتریان Flipkart در شهرها و شهرهای کوچکتر هند هستند.

آمازون - که به طور فزاینده ای سرمایه گذاری های خود را در تجارت الکترونیک در هند کاهش می دهد - تاکنون هیچ علاقه ای به تجارت سریع در این کشور نشان نداده است. این شرکت که تحویل یک روزه برخی از اقلام را به اعضای Prime ارائه می‌کند، در برخی از کمپین‌های بازاریابی خود کیفیت محصولات شرکت‌هایی را که تحویل «سریع» انجام می‌دهند، زیر سوال برده است.

نظرسنجی اخیر مصرف کنندگان هند توسط بانک آمریکا (BofA)
اعتبار تصویر: BofA Global Research (نمایش)

از آنجایی که برندها به طور فزاینده بر تجارت سریع به عنوان کانالی که سریع‌ترین رشد را در خود دارند تمرکز می‌کنند و مصرف‌کنندگان بیشتری از راحتی و ارزش پیشنهادی تحویل 10 دقیقه‌ای استقبال می‌کنند، صحنه برای نبرد شدید بین تجارت سریع و غول‌های تجارت الکترونیک در هند آماده شده است.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است