متن خبر

آزمایش ادعا می‌کند که هوش مصنوعی در زمینه خلاقیت بهتر از انسان‌ها است – اما در حالی که یافته‌ها هشدارهایی دارند، این که آیا این یک تهدید محسوب می‌شود یا خیر، یک سوال بی‌پاسخ باقی می‌ماند.

آزمایش ادعا می‌کند که هوش مصنوعی در زمینه خلاقیت بهتر از انسان‌ها است – اما در حالی که یافته‌ها هشدارهایی دارند، این که آیا این یک تهدید محسوب می‌شود یا خیر، یک سوال بی‌پاسخ باقی می‌ماند.

شناسهٔ خبر: 456525 -




انتزاعی نماینده هوش مصنوعی
(اعتبار تصویر: Shutterstock / vs148)

یک مطالعه اخیر نشان داده است که مدل‌های زبان هوش مصنوعی، به‌ویژه GPT-4 OpenAI ، در کارهایی که نیاز به تفکر واگرا دارند - که شامل تولید راه‌حل‌های منحصربه‌فرد برای سؤالات باز، یکی از جنبه‌های کلیدی خلاقیت، می‌شود، بهتر عمل می‌کنند.

این مطالعه توسط Kent F. Hubert و Kim N. Awa، Ph.D. دانشجویان دانشگاه آرکانزاس و دریا ال. زابلینا، استادیار همان موسسه، 151 شرکت کننده انسانی را درگیر کردند. آنها در برابر مدل هوش مصنوعی در وظایف استفاده های جایگزین، وظایف پیامدها و وظایف انجمن های واگرا آزمایش شدند. و در خبر بد برای انسان‌ها، مدل هوش مصنوعی اصالت و جزئیات بیشتری را در پاسخ‌های خود نشان داد، پس پتانسیل خلاقیت بالاتری را نشان داد.

البته این یافته ها دلیل قطعی بر خلاقیت برتر هوش مصنوعی نیست. نویسندگان این مطالعه هشدار می‌دهند که اگرچه مدل‌های هوش مصنوعی اصیل‌تر بودند، اما لزوماً در ایده‌هایشان مناسب‌تر یا کاربردی‌تر نیستند. پتانسیل خلاقانه هوش مصنوعی به ورودی انسان نیز وابسته است که استقلال آن را محدود می کند.

تحقیقات بیشتری مورد نیاز است

علاوه بر این، این مطالعه نشان داد که هوش مصنوعی در مقایسه با پاسخ‌دهندگان انسانی از تعداد کلمات تکراری بیشتری استفاده می‌کند. در حالی که انسان ها طیف وسیع تری از پاسخ ها را ایجاد کردند، این لزوما منجر به افزایش اصالت نمی شد.

یافته ها این فرض را که خلاقیت یک ویژگی منحصر به فرد انسانی است به چالش می کشد. با این حال، این سوال باقی می ماند که آیا عملکرد برتر هوش مصنوعی در کارهای خلاقانه تهدیدی برای انسان ها در حال حاضر یا در آینده است؟ در حالی که نتایج بدون شک چشمگیر بود، نویسندگان تاکید می کنند که این مطالعه تنها یک جنبه از تفکر واگرا را ارزیابی می کند. این لزوماً نشان نمی‌دهد که هوش مصنوعی در کل خلاقیت بیشتری دارد.

نویسندگان نتیجه می گیرند که تحقیقات آینده باید مفید بودن و مناسب بودن ایده ها و همچنین کاربردهای خلاقیت هوش مصنوعی در دنیای واقعی را در نظر بگیرند.

این مطالعه با عنوان «وضعیت فعلی مدل‌های زبان مولد هوش مصنوعی خلاق‌تر از انسان‌ها در کارهای تفکر واگرا است» در Scientific Reports منتشر شد.

بیشتر از TechRadar Pro

وین ویلیامز یک فریلنسر است که اخبار را برای TechRadar Pro می نویسد. او 30 سال است که درباره کامپیوتر، فناوری و وب می نویسد. در آن زمان او برای اکثر مجلات PC در بریتانیا می نوشت و تعدادی از آنها را نیز راه اندازی، ویرایش و منتشر کرد.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است