متن خبر

یک ابرکامپیوتر ایالات متحده با 8000 پردازنده Xeon اینتل و 300 ترابایت رم به حراج گذاشته می‌شود – صد و شصتمین رایانه قدرتمند جهان با این وجود مشکلات تعمیر و نگهداری دارد و هزاران نفر در روز برای اجرا هزینه دارد.

یک ابرکامپیوتر ایالات متحده با 8000 پردازنده Xeon اینتل و 300 ترابایت رم به حراج گذاشته می‌شود – صد و شصتمین رایانه قدرتمند جهان با این وجود مشکلات تعمیر و نگهداری دارد و هزاران نفر در روز برای اجرا هزینه دارد.

شناسهٔ خبر: 469396 -




ابر کامپیوتر شاین
(اعتبار تصویر: US GSA)

ابررایانه Cheyenne، مستقر در NCAR-Wyoming Supercomputing Center (NWSC) در شاین، وایومینگ، در سال 2016 به عنوان بیستمین رایانه قدرتمند جهان در رتبه بندی قرار گرفت - اما اکنون از طریق اداره خدمات عمومی ایالات متحده (GSA) به فروش می رسد.

تا نوامبر 2023، رتبه سیستم 5.34 پتافلاپ به 160 ام در جهان کاهش یافت، اما همچنان یک هیولا است که می تواند 5.34 کوادریلیون محاسبات در ثانیه انجام دهد. در گذشته برای اهداف قابل توجهی از جمله مطالعه پدیده های آب و هوا و پیش بینی بلایای طبیعی قرار گرفته است.

ابررایانه Cheyenne یک نصب هیولایی است که از ماژول های SGI ICE XA تشکیل شده است که از 14 سلول E با وزن هر کدام 1500 پوند و 28 E-Rack با آب خنک می شود. 8064 پردازنده Xeon "Broadwell" اینتل (18 هسته ای 2.3 گیگاهرتزی E5-2697v4) با تعداد کل 145،152 هسته وجود دارد. از نظر حافظه، 313344 گیگابایت حافظه تک رتبه ای DDR4-2400 ECC و 224 سوئیچ IB دارد. این ابر رایانه همچنین دارای دو رک مدیریت هوا خنک است که هر کدام دارای 26 سرور 1U هستند.

"قابل تعمیر"

با این حال، خریداران بالقوه باید از چند موضوع آگاه باشند. اولاً، این دستگاه دارای کابل فیبر نوری و CAT5/6 نیست، اگرچه کابل‌های DAC داخلی در هر سلول ارائه شده است و به دقت برچسب‌گذاری شده و در جعبه بسته‌بندی می‌شود، و با مایع خنک‌کننده PGW که قبلاً استفاده شده بود (حدود 10) ارائه می‌شود. گالن در هر سلول E). باید توسط یک شرکت حمل‌ونقل حرفه‌ای جمع‌آوری شود و خریدار «مسئولیت انتقال قفسه‌ها را از تأسیسات به کامیون‌ها با استفاده از تجهیزات خود به عهده می‌گیرد».

یک پرچم قرمز مهم این است که این ابررایانه به طور نگران کننده ای به عنوان "قابل تعمیر" فهرست شده است. در صفحه حراج آمده است: «سیستم در حال حاضر با محدودیت‌های تعمیر و نگهداری به دلیل قطع‌های سریع معیوب که باعث پاشش آب می‌شود، مواجه است. با توجه به هزینه و زمان خرابی مربوط به اصلاح این مشکل در شش ماه گذشته عملیات، مضرتر از نرخ شکست پیش‌بینی‌شده گره‌های محاسباتی تلقی می‌شود.

تقریباً 1٪ از گره ها در طول این دوره دچار خرابی شدند که عمدتاً به DIMM با خطاهای ECC نسبت داده می شود که تعمیر نشده باقی می مانند. علاوه بر این، سیستم تحت تخلیه مایع خنک کننده قرار خواهد گرفت.

چند روز مانده به پایان حراج، قیمت پیشنهادی در حال حاضر 50,085 دلار است و ذخیره هنوز برآورده نشده است. اگر می‌خواهید قطعه‌ای از تاریخچه ابررایانه بخرید، و جیب‌های عمیق لازم برای راه‌اندازی و راه‌اندازی آن، و فضایی برای نگهداری آن دارید، می‌توانید در اینجا پیشنهاد بدهید.

بیشتر از TechRadar Pro

وین ویلیامز یک فریلنسر است که اخبار را برای TechRadar Pro می نویسد. او 30 سال است که در مورد کامپیوتر، فناوری و وب می نویسد. در آن زمان او برای اکثر مجلات PC در بریتانیا می نوشت و تعدادی از آنها را نیز راه اندازی، ویرایش و منتشر کرد.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است