متن خبر

یادداشت: از تغییرات روابط‌عمومی برای سال 2023 نباید غافل شد

یادداشت: از تغییرات روابط‌عمومی برای سال 2023 نباید غافل شد

اخباریادداشت: از تغییرات روابط‌عمومی برای سال 2023 نباید غافل شد
شناسهٔ خبر: 271870 -




خبرکاو:

نویسنده این یادداشت، «پیمان گل وردی» مسئول ارتباطات و روابط‌عمومی همراه‌کارت است.

از زمان اتفاقات عجیب و غریب و جدید در سال 2020، پیمان‌های روابط‌عمومی و مدل‌های ارتباطی شرکت‌ها با مخاطبان و مشتریان‌شان تغییر کرده است. این اتفاق به آن مفهوم بوده که صنعت و کار روابط‌عمومی در حال تغییر و نوآوری در راه‌های پاسخگویی به بحران‌ها، چالش‌ها و شرایط ویژه است.

در ادامه نگاهی به اتفاقات محتمل برای کار روابط عمومی در سال 2023 می‌اندازیم.

بازگشت نشست‌ها و مصاحبه‌های حضوری

رسانه‌ها و خبرنگاران در حال برنامه‌ریزی برای انجام بیشتر مصاحبه‌های خود به‌صورت حضوری در سال 2023 هستند. گفتگوهای رودررو بینش عمیق‌تری به افراد می‌دهد و این تغییر در فعالیت های روابط عمومی به‌ویژه برای نقد و گفتگو درباره موضوعات حساس یا چالشی مفیدتر خواهد بود.

اگرچه همچنان از پلتفرم های تماس تصویری یا مکالمه تلفنی نیز برای انجام مصاحبه استفاده خواهد شد، اما شرکت‌ها و فعالان روابط عمومی باید منتظر افزایش تقاضای رسانه‌ها برای یک گفت‌وگوی حضوری باشند و هماهنگی لازم جهت حضور مدیران ارشد سازمان خود را انجام دهند.

خبری از انتشار گسترده اخبار نخواهد بود

تا پیش از سال 2023، متخصصان روابط‌عمومی در جهان از استراتژی‌ انتشار گسترش اخبار و محتواها مانند ارسال ایمیل‌های انبوه خبری به نشریات و رسانه‌ها برای ارتباط‌گیری و معرفی برند خود به این رسانه‌ها استفاده می‌کردند. 

انتظار داریم که این فرایند در سال 2023 از بین رفته یا کمرنگ شود و جای خود را به انتقال پیام‌های اختصاصی از موفقیت‌ها و دستاوردهای شرکت دهد. با این رویکرد کیفیت پیام بر کمیت آن قالب شده و جایگاه برند به‌طرز فزاینده‌ای اهمیت خواهد یافت.

ترند روابط‌عمومی

رویکردها به سمت عدالت اجتماعی تغییر می‌کند

برندهایی که هنوز باید تعهد خود را در رواج عدالت اجتماعی به‌درستی انجام دهند، باید در سال 2023 به سرعت دست به‌کار شوند. براساس نظرسنجی‌های انجام شده، مشتریان B2C و B2B سازمان‌ها موافق این هستند که برندها نقش و مسیر خودشان را در توسعه عدالت اجتماعی و فعالیت‌های CSR مشخص کرده و حتی آن را اطلاع‌رسانی کنند. بیشتر مصرف‌کنندگان احتمالاً از شرکتی خرید می‌کنند که در خصوص موضوعات اجتماعی، همدلی نشان دهد.

اندازه‌گیری ROI روابط‌عمومی می‌تواند آسان‌تر شود

تعیین میزان نرخ بازگشت سرمایه (ROI) فعالیت‌های روابط‌عمومی در مدل B2B دشوار است.

وقتی صحبت از یک فعالیت روابط‌عمومی به میان می‌آید، شرکت‌ها و مدیران دوست دارند بدانند که تلاش‌های‌شان چگونه بر نگرش‌ها و رفتارهای مصرف‌کنندگان تأثیر می‌گذارد. البته ظهور ابزارهای تحلیل روابط‌عمومی، سنجش چنین عواملی را ساده‌تر کرده است. استفاده از ابزارهای روابط‌عمومی دیجیتال به عنوان یک استراتژی بازاریابی می‌تواند به برندها کمک کند تا تصویر برند خود در بازار را بهتر تحلیل کنند.

در چشم‌انداز فعلی روابط‌عمومی، بحث‌های زیادی در مورد چگونگی اندازه‌گیری بازگشت سرمایه وجود دارد. اگرچه ابزارهای پایش و رصد رسانه‌ها به میزان دیده شدن اخبار یا شنیدن صدای کاربران در شبکه‌های اجتماعی کمک می‌کند، اما اگر در راستای استراتژی‌های سازمان تاثیرگذار نباشد، معنی نخواهد داد.

مشارکت و حضور افراد شناخته شده تأثیرگذار خواهد بود

پیش‌بینی می‌شود در سال 2023 اینفلوئنسر مارکتینگ کسب‌وکارها بیشتر مورد توجه قرار گیرد. البته یافتن فردی شناخته‌شده و اینفلوئنسر که با پرسونای برند هماهنگ باشد و براساس اهداف سازمانی حرف بزند به دیده شدن آن کسب‌وکار کمک زیادی می‌کند.

مزیت دیگر این کار افزایش اعتبار برند است که در فضای B2B بسیار اهمیت دارد. پس یک فهرست از بهترین اینفلوئنسرهای مرتبط با صنعت و کسب‌وکار خود تهیه کرده و با آن‌ها یک ارتباط سازنده و مداوم ایجاد کنید تا از مزیت‌های کسب‌وکار شما در رویدادها و صفحات خود صحبت کرده و اخبار شما را نیز منتشر کنند.

تغییرات روابط‌عمومی

کسب‌وکارهای کوچک و خرد بیشتر از توییتر و لینکدین استفاده کنند 

توییتر بستر مناسبی برای اطلاع‌رسانی و انتشار خبر سازمان است. اگرچه ممکن است کاربران و مشتریان ناراضی و عصبانی نیز در آن وجود داشته باشند اما هنوز هم یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای رساندن پیام‌های برند به عموم مردم است.

یک پله بالاتر از توییتر، شبکه اجتماعی لینکدین است که توسط کسب‌وکارهای شناخته شده استفاده می‌شود. از لینکدین برای بیان تخصص، دانش، دستاوردها و موفقیت‌های شرکت و مدیران استفاده می‌شود. همچنین می توان از لینکدین برای ایجاد ارتباط با اینفلوئنسرهای صنعت و دیگر متخصصان در حوزه خود استفاده کرد.

از طرفی فرصت‌های شبکه‌سازی بین متخصصان روابط‌عمومی در شبکه‌های اجتماعی به خصوص توییتر وجود دارد که ارزشمند است.

برندها باید به رسانه‌های تحت مالکیت خود تمرکز کنند

بزرگترین تفاوت روابط‌عمومی با مارکتینگ در بحث تبلیغات است که باید پیام‌های سازمان رایگان اطلاع‌رسانی شود. پس یکی از راه‌حل‌ها برای انتقال رایگان پیام‌ها ایجاد وبلاگ، پایگاه ایمیلی و شبکه‌های اجتماعی است. به این ترتیب، یک کسب‌وکار می‌تواند بدون استفاده از تبلیغات گران قیمت به مخاطبان مورد نظر خود دست یابد.

علاوه بر این، ترکیب روابط‌عمومی با سایر اشکال بازاریابی در فضای B2B در سال 2023 بیش از هر زمان دیگری مهم خواهد بود. فراموش کردن این کار مانع از استفاده کامل از همه فرصت‌های موجود می‌شود.

شرایط کاری خبرنگاران در حال تغییر است

کار از راه دور هنجارهای ثابت در مورد زمان و مکان ارائه خدمت را تغییر داده است. در این میان خبرنگاران و روزنامه‌نگاران نیز برنامه‌های کاری خود را طوری تنظیم کرده بودند که انعطاف‌پذیری کار از خانه را داشته باشند.

پس برای ارتباط‌‌گیری با رسانه‌ها و به‌ویژه خبرنگاران ابتدا بهتر است طی یک تماس ساده از شرایط الان آن‌ها مطلع شده و در صورت نیاز فهرست خبرنگاران خود را به‌روزرسانی کنید.

اگرچه موارد گفته تمام تغییرات احتمالی در فعالیت‌های روابط‌عمومی 2023 نیست، اما حداقل می‌توان با تمرکز روی این موارد به بهبود شرایط کسب‌وکار خود کمک کنید.

برچسب‌ها

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است