گوگل به دلیل «ترجیح دادن خود» مبادلات تبلیغاتی خود با اتهامات ضدتراست موقت در بریتانیا مواجه است


مشکلات ضد تراست بیشتر برای گوگل. سازمان ناظر رقابت بریتانیا روز جمعه بيان کرد که این شرکت به سوء استفاده از انحصار انحصار ادتک مشکوک است. این غول فناوری اکنون این فرصت را خواهد داشت تا قبل از اینکه تنظیم کننده به تصمیم نهایی برسد، به یافته های موقت پاسخ دهد.
نقض تایید شده قانون رقابت بریتانیا می تواند منجر به احکام اصلاحی و جریمه تا 10٪ از گردش مالی سالانه گروه در سراسر جهان شود. پس احتمالاً نتیجه این پرونده به دقت مورد تحلیل قرار می گیرد.
سازمان رقابت و بازار بریتانیا (CMA) از ماه مه 2022 در حال تحلیل نقش Google در پشته فناوری تبلیغاتی در مورد سوء استفاده های مشکوک از تسلط است. توسعه جدید ارسال یک بیانیه رسمی اعتراض به Google است که یافته های موقتی را ارائه می کند که غول adtech را متهم می کند. ترجیح دادن خود مبادله تبلیغاتی به هزینه مشتریان و رقبا.
CMA بيان کرد که معتقد است اقدامات گوگل می تواند به "هزاران" ناشر و تبلیغ کننده بریتانیایی آسیب برساند که برای پیشنهاد و فروش فضای تبلیغاتی به فناوری تبلیغاتی آن متکی هستند.
فضای adtech برای مصرف کنندگان کمی درک شده است، اما به طور جدایی ناپذیری با جریان اصلی وب در هم آمیخته است. همانطور که کاربران وب در اینترنت مرور می کنند، با استفاده از فناوری های ردیابی مانند کوکی ها پروفایل می شوند. دادههای مربوط به آنها بین انواع مختلف پلتفرمهای adtech مبادله میشود تا تجارت با سرعت بالا و زمان واقعی فضای تبلیغاتی را در تلاشی برای تطبیق تبلیغات با چشمها انجام دهد. گوگل نقش اصلی را در این کسب و کار سودآور تبلیغات برنامه ای دارد. اما CMA مشکوک است که عرشه را به نفع خود منحرف کرده است.
در یک بیانیه مطبوعاتی نوشت: "CMA نگران است که گوگل به طور فعال از تسلط خود در این بخش برای ترجیح دادن خدمات خود استفاده می کند." گوگل به رقبا آسیب وارد می کند و از رقابت آنها در یک زمین بازی برای ارائه خدمات بهتر و رقابتی تر به ناشران و تبلیغ کنندگان جلوگیری می کند که از رشد کسب و کار آنها حمایت می کند.
Google بر پشته adtech تسلط دارد - نقش واسطه ای قدرتمند در "سه بخش کلیدی" زنجیره، طبق CMA، از جمله ارائه ابزارهای خرید تبلیغات برای تبلیغ کنندگان (Google Ads و DV360) را ایفا می کند. یک سرور تبلیغات ناشر (DoubleClick For Publishers یا DFP)؛ و تبادل تبلیغات (AdX).
CMA اشاره کرد که AdX جایی است که Google بالاترین هزینه های خود را در پشته adtech دریافت می کند ("تقریباً 20٪ از مبلغ پیشنهادی"). این نگرانی وجود دارد که گوگل توانسته است با اعمال تاکتیکهای ترجیحی خود در پیوندهای مختلف زنجیره، مزیتی ناعادلانه به AdX بدهد.
"CMA به طور موقت دریافته است که حداقل از سال 2015، گوگل از موقعیت های غالب خود از طریق عملکرد ابزارهای خرید و سرور تبلیغات ناشر خود برای تقویت موقعیت AdX در بازار و محافظت از AdX در برابر رقابت سایر صرافی ها سوء استفاده کرده است. " نوشت. علاوه بر این، به دلیل ماهیت بسیار یکپارچه کسب و کار فناوری تبلیغات گوگل، CMA به طور موقت دریافته است که رفتار گوگل همچنین مانع از آن شده است که سرورهای تبلیغاتی ناشر رقیب نتوانند به طور موثر با DFP رقابت کنند و به رقابت در این بازار آسیب وارد کند.
از نظر شیوه های خاص گوگل که به آنها اعتراض دارد، CMA بيان کرد که اینها متفاوت هستند و در طول زمان تکامل یافته اند - اما نمونه هایی که ذکر می کند عبارتند از:
ارائه AdX با دسترسی انحصاری یا ترجیحی به تبلیغکنندگانی که از پلتفرم Google Ads استفاده میکنند.
دستکاری پیشنهادهای تبلیغکننده بهگونهای که هنگام ارسال به مزایده AdX نسبت به زمانی که در حراج صرافیهای رقیب ارسال میشوند، ارزش بیشتری داشته باشند. و
اجازه دادن به AdX برای اولین پیشنهاد در مزایدههایی که توسط DFP برای فضای تبلیغات آنلاین برگزار میشود، و عملاً به آن «حق اولین امتناع» میدهد – در حالی که رقبا به طور بالقوه هیچ شانسی برای ارائه پیشنهاد ندارند.
رگولاتور همچنین به طور موقت رفتار توهین آمیز Google را ادامه دارد. وی گفت : « پس CMA در حال تحلیل مواردی است که ممکن است برای اطمینان از اینکه Google اقدامات ضدرقابتی را متوقف میکند و اینکه Google در اقدامات مشابه در آینده شرکت نمیکند، مورد نیاز است. »
ما از CMA پرسیدهایم که آیا راهحلهای ساختاری بخشی از این ملاحظات هستند - مانند الزام Google به فروش واحدهای تکتک خاص - و این گزارش را با هر پاسخی بهروزرسانی میکنیم.
اتحادیه اروپا - که تحقیقات ضد انحصار خود را در مورد adtech گوگل دارد (از سال 2021 در حال انجام است) - سال گذشته هشدار داد که اگر به این نتیجه برسد که این شرکت قوانین رقابت اتحادیه را زیر پا گذاشته است، تنها راه حل قابل دوام این است که تجارت adtech خود را از بین ببرد.
جولیت انسر، مدیر اجرایی موقت در CMA، در بیانیهای اظهار داشت: «ما به طور موقت دریافتیم که گوگل از قدرت بازار خود برای جلوگیری از رقابت در تبلیغاتی که مردم در وبسایتها میبینند استفاده میکند.»
بسیاری از کسبوکارها میتوانند با استفاده از تبلیغات آنلاین برای درآمدزایی، محتوای دیجیتال خود را رایگان یا ارزانتر نگه دارند. تبلیغات در این وبسایتها و برنامهها به میلیونها نفر در سراسر بریتانیا دسترسی پیدا میکند - به خرید و فروش کالا و خدمات کمک میکنند. به همین دلیل بسیار مهم است که ناشران و تبلیغکنندگان - که این محتوای رایگان را فعال میکنند - بتوانند از رقابت مؤثر بهره ببرند و هنگام خرید یا فروش فضای تبلیغات دیجیتال، معامله عادلانهای به دست آورند.»
برای اظهار نظر، یکی از نمایندگان گوگل بیانیه ای را ارسال کرد که به دن تیلور، معاون تبلیغات جهانی آن نسبت داده شد و او یافته های CMA را رد کرد.
تیلور نوشت: «ابزارهای فناوری تبلیغات ما به وبسایتها و برنامهها کمک میکنند تا محتوایشان را تأمین مالی کنند و کسبوکارها در هر اندازهای را قادر میسازند تا به طور مؤثر به مشتریان جدید دسترسی پیدا کنند». «Google همچنان متعهد به ایجاد ارزش برای شرکای ناشر و تبلیغکننده ما در این بخش بسیار رقابتی است. هسته اصلی این مورد بر تفسیرهای ناقص از بخش فناوری تبلیغات استوار است. ما با دیدگاه CMA مخالفیم و بر این اساس پاسخ خواهیم داد."
امپراتوری adtech این شرکت نیز در خاک خانگی تحت تحلیل است. وزارت دادگستری ایالات متحده در ژانویه سال گذشته علیه آن شکایت کرد و گوگل را به اجرای یک انحصار فناوری غیرقانونی، ضدرقابتی و انحصاری متهم کرد.
این غول فناوری قبلاً در تابستان امسال یک پرونده ضد تراست جداگانه در ایالات متحده را از دست داده است. در ماه اوت، یک قاضی دادگاه منطقه ای ایالات متحده دریافت که برای حفظ انحصار در جستجوی آنلاین غیرقانونی عمل کرده است. گوگل گفته است که درخواست تجدید نظر خواهد کرد.
ارسال نظر