متن خبر

گزارش تحقیقاتی موزیلا نشان می‌دهد که ابزار شفاف‌سازی تبلیغات Big Tech هنوز هم تاسف‌آور هستند

گزارش تحقیقاتی موزیلا نشان می‌دهد که ابزار شفاف‌سازی تبلیغات Big Tech هنوز هم تاسف‌آور هستند

شناسهٔ خبر: 464697 -




بر اساس گزارشی که به تحلیل ابزارهای شفاف سازی تبلیغات می پردازد، تلاش غول های فناوری برای شفافیت بیشتر در مورد تبلیغاتی که اجرا می کنند - در بهترین حالت - هنوز در حال انجام است. این گزارش حدود نیم سال از زمانی که قوانین خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا (DSA) برای پلتفرم‌های بزرگتر اجرایی شد، ارائه می‌شود که شرکت‌ها را موظف می‌کند یک کتابخانه تبلیغات عمومی قابل جستجو ارائه دهند. شرکت ها عبارتند از: اپل، گوگل، متا، تیک تاک و ایکس.

در برخی موارد، به ویژه (اما نه منحصراً) X، سطح شفافیت تبلیغات ارائه شده توسط پلتفرم از همه جنبه ها نزدیک به صفر است، با ابزارهای موجود فاقد داده های حیاتی و عملکرد بر اساس ارزیابی خارجی، که توسط سازنده نرم افزار رایگان موزیلا انجام شده است. همکاری با CheckFirst، یک شرکت تحقیقاتی اطلاعات نادرست مستقر در فنلاند.

نتیجه گیری اصلی این گزارش این است که ابزارهای نظارت بر تبلیغات پلتفرم ها در ارائه شفافیت مورد نظر و پاسخگویی دموکراتیک در یک سال حساس برای انتخابات در سطح جهانی کوتاهی می کنند.

ما تنوع زیادی در بین پلتفرم‌ها پیدا می‌کنیم، اما یک چیز در همه آنها صادق است: هیچ یک مخزن آگهی کاملاً کاربردی نیست و هیچ‌کدام ابزارها و داده‌هایی را که برای نظارت مؤثر بر تأثیر آن‌ها نیاز دارند در اختیار محققان و گروه‌های جامعه مدنی قرار نمی‌دهد. نویسندگان گزارش می‌نویسند، VLOها [پلت‌فرم‌های آنلاین و موتورهای جستجوی آنلاین بسیار بزرگ] در انتخابات آتی اروپا. در خطی که با ستایش خفیف لعنت می‌کند، اضافه می‌کند: «[W] تلاش می‌کنم به شما بگویم کدام یک بهترین است».

فقدان داده‌های حیاتی و ابزارهای مؤثر برای مطالعه پلتفرم‌ها به این معنی است که محققان مستقل هنوز با موانع بزرگی در تولید بینش‌های مبتنی بر داده در مورد تأثیرات فناوری بزرگ روبرو هستند. بدون تحقیقات قوی در مورد منافع عمومی، چگونه می توان ثروتمندترین شرکت های جهان را به حساب مدل های تجاری که اغلب به افزایش تعامل کاربر برای کاهش بازدیدهای تبلیغاتی بیشتر متکی هستند، وادار کرد؟

فقط به بحث پیرامون استفاده از رسانه های اجتماعی و سلامت روان نوجوانان به عنوان یک مثال فکر کنید. ابزارهای شفافیت تبلیغات که محققان خارجی را قادر می‌سازد تا انواع پیام‌های پولی را که جوانان را در پلتفرم‌های مختلف هدف قرار می‌دهند مطالعه کنند، می‌تواند به روشن کردن هر گونه پویایی مشکل‌ساز و انگیزه‌های پلتفرم کمک کند. اما آشکارا غول‌های Adtech این نوع تحقیق را آسان نمی‌کنند.

با این حال، واقعیت طاس 11 تا از بزرگترین شرکت‌های فناوری جهان که مخزن‌های تبلیغاتی را ارائه می‌کنند - که بیشتر آنها نتیجه مستقیم مقررات اتحادیه اروپا هستند - همانطور که نویسندگان تحقیق آن را می‌بینند، "به خودی خود" شکلی اساسی از پیشرفت است. حتی با وجود اینکه هیچ یک از ابزارهایی که آنها ارائه می دهند هنوز به درستی محققان را قادر نمی سازد.

DSA پان اتحادیه اروپا جریمه هایی تا 6 درصد از گردش مالی سالانه جهانی را برای شکست های انطباق در نظر می گیرد. پس اجرای عملکرد ضعیف می تواند منجر به جریمه های سنگین شود. اما علیرغم این خطر نظارتی شماره‌گیری شده، این گزارش نشان می‌دهد که غول‌های فناوری دقیقاً از خود غافل نمی‌شوند تا یک پیام هدفمند را که درآمد را به خزانه آنها هدایت می‌کند، روشن کنند.

تئاتر انطباق

در واقع، هیچ پلتفرمی ارزیابی چراغ سبز "آماده برای اقدام" را از Mozilla و CheckFirst دریافت ن کرد. طبق این گزارش، متا، که برای طولانی‌ترین مدت از یک کتابخانه تبلیغاتی بهره می‌برد، یکی از بالغ‌ترین پیشنهادها را دارد، اما کتابخانه تبلیغاتی آن همچنان «شکاف‌های زیادی در داده‌ها و عملکرد» دارد. به همین ترتیب، Apple، LinkedIn و TikTok همگی نقص های مشابهی دارند. آلفابت (گوگل)، Booking.com و Pinterest به عنوان تلاش‌های «حداقلی» بدتر ارزیابی می‌شوند.

در کنار «ناامیدی مطلق» فوق الذکر از AliExpress و X، این گزارش به Bing، SnapChat و Zalando امتیاز قرمز کلی یکسانی می دهد و می گوید ابزار شفافیت آنها نیز فاقد داده های حیاتی و عملکرد هستند.

تئاتر انطباق مفهومی برای ناظران حریم خصوصی اتحادیه اروپا است که در مورد طراحی جریان‌های رضایت برای جمع‌آوری مجوز از کاربران وب برای ردیابی و نمایه‌سازی فعالیت آنلاین آنها برای تبلیغات هدفمند کوچک به میان می‌آید. با قضاوت بر اساس یافته‌های گزارش، چیزی مشابه ممکن است در پاسخ‌های اولیه پلتفرم‌ها به تقاضاهای DSA برای شفافیت تبلیغات رخ دهد. به نظر می رسد بسیاری می بینند که چقدر می توانند از دستشان برآیند، شاید با این هدف که تحلیل کنند که کمیسیون، که بر رعایت مقررات نظارت می کند، چگونه واکنش نشان می دهد. یا فقط به این دلیل که ترجیح می دهند بیشتر از منابع خود را به سمت تولید درآمد اختصاص دهند تا رعایت قوانین.

حدود دوازده غول فناوری که پلتفرم‌های بسیار بزرگ و/یا موتورهای جستجو را ارائه می‌کنند، که در گزارش از آنها به عنوان VLO یاد می‌شود، با سخت‌ترین سطح مقررات DSA - از جمله الزام به انتشار یک کتابخانه تبلیغاتی - روبرو هستند. کتابخانه های تبلیغاتی تست استرس موزیلا و CheckFirst مرتبط با تجارت الکترونیک، شبکه های اجتماعی و پلتفرم های بازار زیر بین دسامبر 2023 تا ژانویه 2024: AliExpress، Alphabet (Google Search و YouTube)، Apple App Store، Bing، Booking.com، LinkedIn، متا (فیس بوک و اینستاگرام)، پینترست، اسنپ چت، تیک تاک، ایکس و زالاندو – انجام آزمایش‌های مستقل با هدف ارزیابی مسائل کلیدی مانند عملکرد و قابلیت اطمینان ابزارها.

ما عواملی مانند عمق اطلاعات ارائه شده در مورد آگهی و تبلیغ کننده آن، معیارهای هدف به کار گرفته شده، و دامنه دسترسی آگهی را تحلیل می کنیم. علاوه بر این، ما کامل بودن مخزن تبلیغات، در دسترس بودن داده‌های تاریخی، و دسترسی، سازگاری و مستندات ابزارهای ارائه شده را ارزیابی می‌کنیم. مخزن تبلیغات مبتنی بر و یک API - از این رو آنها این پیاده سازی های گسسته را به صورت جداگانه ارزیابی کردند.

"شکاف های بزرگ"

آنها خاطرنشان می کنند که از زمانی که آزمایش های ابزار شفافیت خود را انجام داده اند، پیشرفت هایی صورت گرفته است. پس ، این مطالعه تنها تصویری است از وضعیت وضعیت موجود در حدود نیم سال پس از پایان مهلت انطباق در اواخر اوت برای VLOها.

آنها همچنین برخی از عناصر عمیق تر، مانند دقت پلتفرم های اطلاعاتی ارائه شده، یعنی در مورد اینکه چه کسی برای تبلیغات پرداخت می کند، ارزیابی نکرده اند. محتوای اینفلوئنسر یا برند نیز ارزیابی نمی شود. اما این آزمایش‌ها امکان تجزیه و تحلیل سرعت پیشرفت از روز انطباق را فراهم می‌کند و همچنین امکان مقایسه اساسی بین پیشنهادات پلتفرم و کاستی‌ها را فراهم می‌کند.

در میان چندین یافته کلیدی در این گزارش، نگرانی‌های مربوط به مسائل مربوط به دقت و داده‌های از دست رفته است. آنها خاطرنشان می کنند: "آزمایش دقت موارد بسیاری را پیدا کرد که تبلیغات در رابط کاربری در مخزن تبلیغات یافت نشد."

نویسندگان گزارش در پایان بيان کرد ند: «ما احساس می‌کنیم شکاف‌های عمده‌ای بین روح مقررات اتحادیه اروپا و این مخازن در عمل وجود دارد، که قرار است نظارت و تحقیق در مورد خطرات نوظهور ناشی از توزیع تبلیغات آنلاین را تسهیل کنند». به عنوان مثال، در مورد X، فقط یک فایل CSV را برای دانلود فراهم می کند، که آنها همچنین دریافتند که "به طرز عجیبی کند" است. (آنها استدلال می کنند که این نوع دسترسی تاریخی «فقط در صورتی مفید است که از قبل همه چیز را در مورد آگهی مورد جستجوی خود بدانید»، و این نشان می دهد که X، تحت مدیریت ایلان ماسک، مالک میلیاردر، اساساً تلاش می کند تا تحقیقات مستقل را به زانو درآورد، حتی اگر او مدعی احترام به قانون است. )

شبکه اجتماعی که قبلاً با نام توییتر شناخته می شد، اولین پلتفرمی بود که اتحادیه اروپا به دلیل نقض مشکوک DSA، از جمله در زمینه دسترسی به داده ها برای محققان، به طور رسمی مورد تحلیل قرار گرفت. این کاوشگر که در ماه دسامبر افتتاح شد، همچنان ادامه دارد. اما اگر نقض DSA تایید شود، X در ردیف اول قرار می گیرد تا جریمه سنگینی دریافت کند.

همچنین با تأکید بر اینکه چگونه پلتفرم‌ها علیه دستور شفافیت اتحادیه اروپا مخالفت می‌کنند، در زمان تدوین گزارش، آمازون به هیچ وجه یک کتابخانه تبلیغاتی ارائه نمی‌کرد – پس از معافیت موقت از تعهد توسط دادگاه اتحادیه اروپا در پاییز گذشته.

دادگاه بالاتر متعاقباً در اواخر ماه گذشته این تصمیم را لغو کرد، پس غول تجارت الکترونیک مجبور است لباس‌های تبلیغاتی خود را برای تحلیل خارجی در خط تولید قرار دهد. اما، همانطور که این گزارش نشان می‌دهد، برای پلتفرم‌ها بسیار آسان است که اصطکاک عمدی را به ابزارهای شفافیت وارد کنند، چه با طراحی محدود یا اجرای نامرتب یا هر دو. این توانایی محققان را برای بازجویی از تأثیرات فنی اجتماعی و مدل‌های کسب‌وکار مبتنی بر آگهی، از طریق یافتن، مرتب‌سازی و فیلتر کردن داده‌های مربوط به آگهی‌هایی که از آن‌ها کسب درآمد کرده‌اند، بسیار سخت‌تر از آنچه باید باشد، تضعیف می‌کند.

این گزارش حاوی مجموعه‌ای از توصیه‌ها برای ایجاد شفافیت در پلتفرم‌ها است، از جمله تغییرات طراحی که غول‌های فناوری می‌توانند اجرا کنند، مانند عمومی کردن کتابخانه‌های تبلیغاتی بدون نیاز به ورود. اجازه دادن به مرور نامحدود؛ و ارائه قابلیت‌های جستجوی پیشرفته مانند پشتیبانی از جستجو بر اساس کلمات کلیدی، تبلیغ‌کننده، کشور و محدوده تاریخ و امکان فیلتر کردن و مرتب‌سازی نتایج، به نام چند مورد از تغییرات پیشنهادی.

آنها همچنین گام هایی را برای مجریان پیشنهاد می کنند، مانند تدوین دستورالعمل هایی برای شفافیت تبلیغات که حداقل استانداردهایی را برای پلتفرم هایی که باید در مخازن وب و API ارائه کنند، تعیین می کند. و نیاز به استفاده از APIهای استاندارد شده برای دسترسی تحقیقاتی برای افزایش قابلیت استفاده و فعال کردن تحقیقات بین پلتفرمی.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است