متن خبر

کمبود پردازنده‌های گرافیکی هوش مصنوعی را فراموش کنید: اپراتورهای مراکز داده ممکن است برای دریافت مولفه کلیدی سه سال صبر کنند – و این ممکن است با بیرون راندن اپراتورهای کوچک‌تر رقابت را از بین ببرد.

کمبود پردازنده‌های گرافیکی هوش مصنوعی را فراموش کنید: اپراتورهای مراکز داده ممکن است برای دریافت مولفه کلیدی سه سال صبر کنند – و این ممکن است با بیرون راندن اپراتورهای کوچک‌تر رقابت را از بین ببرد.

شناسهٔ خبر: 449919 -




آمازون
(اعتبار تصویر: آمازون)

کمبود GPU GenAI در حال حاضر باعث افزایش تقاضا، افزایش هزینه ها و کاهش در دسترس بودن شده است. با این حال، یکی دیگر از مسائل مبرم در حال ظهور است: مراکز داده در حال اتمام فضا و قدرت هستند. این امر به ویژه برای شرکت‌های کوچک ارائه‌دهنده خدمات هم‌مکانی محاسباتی با کارایی بالا (HPC) که مراکز داده کنونی را به حداکثر می‌رسانند مشکل‌ساز است.

گزارش اخیر JLL ، یک شرکت سرمایه‌گذاری و مدیریت املاک و مستغلات، نشان می‌دهد که انتظار داریم که رشد مبتنی بر هوش مصنوعی ادامه داشته باشد و پیش‌بینی می‌شود تولید داده طی پنج سال آینده دو برابر شود.

علاوه بر این، پیش بینی می شود که ظرفیت ذخیره سازی مرکز داده از 10.1 زتابایت در حال حاضر به 21.0 زتابایت در سال 2027 افزایش یابد که نیاز به مراکز داده بیشتری دارد. نیازهای برق هوش مصنوعی مولد، که بین 300 تا 500+ مگاوات در هر دانشگاه تخمین زده می‌شود، همچنین به طراحی‌ها و مکان‌های کارآمدتر انرژی نیاز دارد.

شبکه های برق در حال رسیدن به ظرفیت هستند

بر اساس این گزارش، طراحی مراکز داده تخصصی هوش مصنوعی به طور قابل توجهی با امکانات معمولی متفاوت است و اپراتورها را ملزم به برنامه ریزی، طراحی و تخصیص منابع انرژی بر اساس نوع داده های پردازش شده یا مرحله توسعه GenAI می کند. با افزایش عظیم پردازنده‌های گرافیکی، استانداردهای موجود برای حذف گرما پیشی گرفته و باعث تغییر روش‌های خنک‌کننده سنتی مبتنی بر هوا به خنک‌کننده مایع و مبدل‌های حرارتی درب‌های عقب می‌شود.

اندی چنگروس، مدیر عامل بازارهای مرکز داده ایالات متحده برای JLL، در صحبت با HPCwire ، بر اهمیت برنامه ریزی تاکید کرد. او توضیح داد که شبکه های برق در حال رسیدن به ظرفیت هستند و ترانسفورماتورها بیش از سه سال زمان کارکرد دارند که نیاز به نوآوری دارد. فشرده شدن پردازنده گرافیکی بر روی استقرار کولوکیشن‌های کوچک 4 تا 5 رک تأثیر می‌گذارد، که به دلیل نیازهای مقیاس‌کننده‌های بزرگ، ایمن کردن فضای مرکز داده به طور فزاینده‌ای دشوار است.

Cvengros همچنین تأکید کرد که تمام مناطق اصلی مترو اساساً به حداکثر رسیده اند و مناطق ثانویه مانند Reno، NV، یا Columbus، OH را به مکان های اصلی برای ساخت مرکز داده جدید تبدیل می کند. با این حال، پیش بینی می شود که تقاضا ادامه یابد و مراکز داده جدید 3.5 سال است که از راه می رسند.

تقاضای جهانی انرژی GenAI هم فرصت ها و هم چالش ها را ارائه می دهد. یافتن GPU برای HPC تنها نیمی از مشکل است. همانطور که HPCwire اشاره می کند، محل اتصال آنها ممکن است به چالش بزرگتری تبدیل شود. این موضوع به ویژه برای اپراتورهای کوچکتر چالش برانگیز است که ممکن است به دلیل رقابت برای منابع از بازار خارج شوند.

بیشتر از TechRadar Pro

وین ویلیامز یک فریلنسر است که اخبار را برای TechRadar Pro می نویسد. او 30 سال است که درباره کامپیوتر، فناوری و وب می نویسد. در آن زمان او برای اکثر مجلات PC در بریتانیا می نوشت و تعدادی از آنها را نیز راه اندازی، ویرایش و منتشر کرد.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است