افزایش اخیر هزینههای ابری در Microsoft Azure، خدمات وب آمازون (AWS) و Google Cloud توجه تیموتی پریکت مورگان از The Next Platform را به خود جلب کرده است و او را وادار به طرح یک سوال جذاب کرده است. او تعجب می کند که چقدر از این رشد به ظاهر چشمگیر در واقع توسط سرمایه گذاری در استارتاپ های هوش مصنوعی مانند OpenAI و Anthropic انجام می شود که توسط این غول های فناوری تامین می شود؟
اخیراً مایکروسافت 13 میلیارد دلار در OpenAI سرمایه گذاری کرده است، آمازون 4 میلیارد دلار به Anthropic و گوگل نیز 2.55 میلیارد دلار به Anthropic کمک کرده است.
این سرمایهگذاریهای اساسی نه تنها ممکن است به نوآوری دامن بزند، بلکه به گفته متخصص فناوری، درآمدهای ابری را نیز افزایش میدهد، زیرا پول به مخارج ابری در زیرساختهای ارائهشده توسط این شرکتها بازمیگردد.
سرمایه گذاری های "پدر قند".
این وضعیت، که در آن نزدیک به 20 میلیارد دلار در OpenAI و Anthropic سرمایهگذاری شده است، که احتمالاً بیشتر آن برای ظرفیت ابری برای آموزش و آزمایش مدلهای هوش مصنوعی مولد استفاده میشود، یک حلقه بازخورد ایجاد میکند. سرمایهگذاری در این استارتآپهای هوش مصنوعی بهعنوان هزینههای ابری برمیگردد، و به طور بالقوه باعث میشود که رشد درآمد ارائهدهندگان ابر بیشتر از آنچه هست، به نظر برسد.
همانطور که ارائه دهندگان ابری همچنان شاهد افزایش تقاضا برای سیستم های شتاب دهنده GPU هستند که ناشی از افزایش هوش مصنوعی است، درآمد عملیاتی آنها افزایش یافته است. به عنوان مثال، AWS شاهد افزایش درآمد عملیاتی خود با 74 درصد افزایش به 9.33 میلیارد دلار در سه ماهه مشابه بود. اما پایداری این رشد نامشخص باقی میماند، بهویژه اگر بخش قابل توجهی از این حلقههای سرمایهمحور تغذیه شود.
افزایش 7.93 میلیارد دلاری درآمدهای اصلی سیستم برای AWS، مایکروسافت و گوگل ممکن است با سرمایه گذاری های هوش مصنوعی آنها مرتبط باشد و آزمون واقعی این خواهد بود که آیا می توان این نرخ های رشد را بدون تکیه بر چنین سرمایه گذاری های "شکر بابا" برای افزایش هزینه های ابری حفظ کرد یا خیر.
تیموتی پریکت مورگان می پرسد: «چه مقدار از آن [7.93 میلیارد دلار] از حدود 20 میلیارد دلار سرمایه گذاری این شرکت ها در OpenAI و Anthropic حاصل شد؟ چه مقدار از تعداد نامعلومی از استارتآپهای هوش مصنوعی حاصل شده است که این شرکتها نیز ممکن است در آن سهام داشته باشند و چه کسانی این سهام را تنها به این دلیل به دست آوردهاند که شرکتها میدانستند که باید بیشتر این پول را برای ظرفیت ابری برای آموزش مدلهای خود خرج کنند؟ این یک سوال عالی است و ما دوست داریم پاسخ آن را بدانیم.
ارسال نظر