دسترسی کلمه ای است که اغلب در زمینه طراحی پرتاب می شود. به عنوان یک طراح UI/UX/Web، ممکن است این کلمه را چند بار شنیده باشید و ممکن است تعجب کنید که چرا مهم است.
در این مقاله یاد خواهید گرفت:
دسترسی به چه معناست
برخی از افسانه ها در مورد دسترسی
چگونه کار خود را در دسترس تر کنید
چند مثال کاربردی در دسترس بودن
بیا شروع کنیم!
قابلیت دسترسی چیست؟
تعاریف زیادی از دسترسی در وب وجود دارد. اما برای من، دسترسی در طراحی دیجیتال/وب به سادگی به معنای طراحی برای قابل استفاده کردن محتوا برای افراد دارای معلولیت است.
کار با در نظر گرفتن قابلیت دسترسی شامل طراحی وب سایت ها، برنامه ها و رابط های دیجیتالی است که می تواند توسط افراد دارای اختلالات بینایی، شنوایی، حرکتی یا شناختی هدایت شود.
برخی از افسانه های پیرامون دسترسی
مانند هر موضوع زیر نور خورشید، بسیاری از مردم نظرات متفاوتی در مورد دسترسی دارند. برخی ممکن است درست باشند، برخی ممکن است نادرست باشند.
در زیر، برخی از تصورات غلط رایج در مورد دسترسی را به اشتراک خواهم گذاشت.
افسانه: افراد دارای معلولیت از پلت فرم من استفاده نمی کنند
ممکن است در حال طراحی برای یک پلتفرم دولتی یا شرکتی باشید و فکر کنید که افراد دارای معلولیت از پلتفرم شما استفاده نخواهند کرد.
این تصور نادرستی است. انواع مختلفی از معلولیت وجود دارد، از جمله معلولیت موقت و دائم. شما هیچ کنترلی روی اینکه چه کسی ممکن است در هر زمان از پلتفرم شما استفاده کند یا چه چیزی ممکن است نیاز داشته باشد ندارید.
افسانه: دسترسی فقط برای افراد دارای معلولیت است
در حالی که اقدامات دسترسی برای افراد دارای معلولیت بسیار مهم است، آنها همچنین برای طیف گسترده ای از افراد از جمله سالمندان، افراد دارای معلولیت موقت، افراد دارای محدودیت های موقعیتی و حتی افراد بدون معلولیت ظاهری مفید هستند.
بهترین شیوههای دسترسپذیری استفاده از وبسایتها و برنامهها را برای همه به روشهای مختلف آسانتر میکند.
افسانه: دسترسی به اضافه کردن متن ALT است
متن جایگزین (جایگزین) یک فناوری کمکی است که ابزار ارزشمندی است. اما شما نباید تنها از متن جایگزین به عنوان جایگزینی برای بهترین روشهای دسترسی عمومی/گسترده استفاده کنید.
فنآوریهای کمکی زمانی بهترین عملکرد را دارند که در کنار طرحها و محتوای قابل دسترس استفاده شوند.
افسانه: شما باید سایت های قابل دسترسی بسازید تا با قانون دچار مشکل نشوید
اگرچه دسترسی یک الزام قانونی و اخلاقی است، شما نباید آن را در طرح های خود صرفاً به این دلیل بگنجانید.
شما باید وبسایتها و برنامههای قابل دسترس بسازید زیرا دسترسی به هر کسی که به پلتفرم شما میآید کمک میکند تا به خوبی با آن تعامل داشته باشد.
چرا قابلیت دسترسی مهم است؟
دسترسی به چند دلیل مهم است. آنها عبارتند از:
قابلیت استفاده بهبود یافته: قابلیت دسترسی، قابلیت استفاده یک وب سایت یا برنامه را بهبود می بخشد. ویژگی هایی مانند ناوبری واضح، طراحی بصری و غیره برای همه کاربران مفید است. آنها همچنین به رضایت کاربر، قابلیت استفاده و تعامل کلی با محصولات و خدمات کمک می کنند.
پایگاه کاربر گسترده: وقتی پلتفرم شما در دسترس باشد، پایگاه کاربری شما را افزایش می دهد، زیرا افراد با زمینه ها و موقعیت های مختلف می توانند از پلت فرم شما استفاده کنند. این باعث افزایش دسترسی و پایگاه مشتری محصول شما می شود.
تجربه کاربری پیشرفته: گنجاندن قابلیت دسترسی در طرحهای شما، تجربه کاربران شما (غیرفعال یا غیرفعال) را افزایش میدهد و تعامل با پلتفرم شما را آسانتر میکند.
حقوق برابر و شمول: در دسترس بودن، فراگیری را ترویج می کند و از تبعیض بر اساس معلولیت جلوگیری می کند. همه سزاوار دسترسی برابر به فرصت ها، اطلاعات و خدمات اجتماعی هستند.
الزامات قانونی و اخلاقی: از نظر قانونی و اخلاقی، دسترسی یک الزام برای حوزه ها و پلتفرم های مختلف است. رعایت این الزامات قانونی، انطباق را تضمین می کند و به مشتری شما کمک می کند تا از مشکلات قانونی احتمالی اجتناب کند.
چگونه طرح های خود را در دسترس تر کنیم
درک دستورالعمل های دسترسی
با استانداردهای دسترسپذیری مانند دستورالعملهای دسترسی به محتوای وب (WCAG) آشنا شوید. این دستورالعمل ها توصیه های جامعی را برای طراحی محتوای دیجیتالی قابل دسترس ارائه می دهد.
از کنتراست رنگ کافی استفاده کنید
ترکیبات رنگی را انتخاب کنید که برای افراد مبتلا به کوررنگی یا کم بینایی قابل دسترسی باشد. از ابزارهایی برای تحلیل نسبت کنتراست رنگ استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید که متن به راحتی از پس زمینه قابل تشخیص است.
در اینجا یک مثال از ایجاد کنتراست رنگ کافی آورده شده است:

در مثال بالا، در جمله اول، کلمه برجسته شده (پیوند) با بقیه جمله تضاد خوبی ندارد. با جمله دوم که در آن "پیوند" کاملا متضاد است و زیر خط دارد مقایسه کنید تا تاکید بیشتری ایجاد کنید.
به احتمال زیاد جمله دوم برای افراد مبتلا به کوررنگی یا کم بینایی قابل دسترسی است.
ایجاد فرم های فراگیر
فرم هایی را طراحی کنید که کاربر پسند باشند. شامل برچسب های واضح، دستورالعمل ها و پیام های خطا باشد. مطمئن شوید که کاربران را قادر میسازید بدون اتکا به ماوس، فرم را پیمایش و تکمیل کنند.
در اینجا نمونه ای از ایجاد یک فرم فراگیر آورده شده است:

فرم اول چند مشکل دارد:
هیچ عنوانی ندارد (برای نشان دادن اینکه فرم برای چه چیزی است).
یک فیلد خطا را بدون توضیح آنچه نشان می دهد نشان می دهد.
فرم تعداد کاراکترهایی را که رمز عبور باید داشته باشد مشخص نمی کند، که همه آنها برای کاربر یا کاربران بسیار مفید هستند.
همه اینها در شکل دوم تصحیح شد، جایی که:
یک هدر اضافه شد که نشان می دهد فرم مربوط به " ثبت نام دوره " است.
فیلد خطا به طور خاص توضیح می دهد که چه چیزی اشتباه است - کاربر یک آدرس ایمیل نامعتبر وارد کرده است.
تعداد کاراکترهای رمز عبور طبق نیاز پلتفرم بیان شد.
پیاده سازی طراحی واکنشگرا
برخی از طراحان فقط برای نسخه های دسکتاپ طراحی می کنند، بدون در نظر گرفتن قابلیت دسترسی. اما بسیار مفیدتر است که طراحی خود را پاسخگو نشان دهید.
اطمینان از سازگاری طرحهای شما با اندازهها و وضوحهای مختلف صفحه نمایش، افرادی را که از دستگاههای مختلف استفاده میکنند، در خود جای میدهد. این یک راه عالی برای دسترسی بیشتر به طرح های شما است.
در اینجا نمونه ای از پیاده سازی طراحی واکنش گرا آورده شده است:

در بالا نمونه ای از صفحه توضیحات محصول یک وب سایت است. اولین تصویر سمت چپ فقط نسخه دسکتاپ را نشان می دهد. در تصویر دوم، طراحی در دسترستر شده است – میتوانید نسخه واکنشگرای موبایل را نیز مشاهده کنید.
طراحی برای اندازه های مختلف صفحه نمایش نشان می دهد که طراحی شما افرادی را در خود جای می دهد که از دستگاه های مختلفی استفاده می کنند، همانطور که قبلاً گفته شد.
ارائه بازخورد و رسیدگی به خطا
اطمینان از اینکه طرح های شما بازخورد کافی همراه با گام بعدی را ارائه می دهند، یک تجربه کاربری عالی به ارمغان می آورد. اعلانهای خطا میتوانند به طور کامل کاربر را دلسرد کنند، اگر به درستی مورد تحلیل قرار نگیرند. به این ترتیب، بازخورد کافی برای دسترسی به طرح شما ضروری است.
اینها چند راه برای در دسترس ساختن طرح های شما هستند. شما می توانید یک چک فهرست دسترسی تهیه کنید تا در هنگام طراحی، قابلیت دسترسی را به خود یادآوری کنید. برای کمک بیشتر، به accessibilitychecklist.org مراجعه کنید تا متوجه شوید.
در اینجا مثالی از نحوه ارائه بازخورد و رسیدگی به خطاها آورده شده است:

در مثال بالا، صفحه اول ۴۰۴ به کاربر او میگوید چه خطایی رخ داده است و چه چیزی ممکن است علت آن باشد – اما راهی برای رفع خطا پیشنهاد نمیکند. در همین حال، صفحه دوم ۴۰۴ خطای رخ داده را توضیح می دهد و راهی برای رفع آن ارائه می دهد - " برو به صفحه اصلی ".
نتیجه
دسترسی برای حفظ مشتری و رشد یک تجارت مهم است. به عنوان یک طراح UI/UX/وب، این مسئولیت شماست که قابلیت دسترسی را در محصول خود بگنجانید و به کاربران خود تجربه ای عالی بدهید. به یاد داشته باشید، کاربر شما در اولویت است.