متن خبر

ویجیاتو: باارزش‌ترین شرکت‌های بازی‌سازی که مایکروسافت می‌تواند آن‌ها را بخرد

ویجیاتو: باارزش‌ترین شرکت‌های بازی‌سازی که مایکروسافت می‌تواند آن‌ها را بخرد

اخبارویجیاتو: باارزش‌ترین شرکت‌های بازی‌سازی که مایکروسافت می‌تواند آن‌ها را بخرد
شناسهٔ خبر: 189361 -




خبرکاو:

خرید شرکت اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت آن هم با مبلغ ۷۰ میلیون دلار، نشان داد که در دنیای تجارت هر چیزی ممکن است. در سال گذشته شایعات بسیاری وجود داشت حاکی از آن که مایکروسافت تلاش‌هایی برای خرید شرکت Take Two انجام داده است اما مخاطبان این خرید را به علت ارزش بالای تیک تو غیرممکن می‌دانستند.

اما ارزش اکتیویژن بلیزارد بسیار بیشتر از تیک تو است. پس در اینجا متوجه می‌شویم که هرگز نباید مسئله‌ای را غیرممکن بدانیم. در دنیای بازی‌های ویدیویی فقط مایکروسافت می‌تواند معاملاتی به این بزرگی را انجام بدهد. مایکروسافت در حال حاضر ارزشی به اندازه‌ی ۲ تریلیون دلار دارد. البته که سونی هم می‌تواند استودیو‌هایی با ارزش کمتری را خریداری کند. شاید هم روزی شرکت‌های فیسبوک، اپل و یا گوگل وارد دنیای بازی‌ها شوند و معاملات بزرگی را انجام دهند.

مایکروسافت در بازار بازی‌های ویدیویی در حال حاضر در رتبه سوم است و پایین‌تر از شرکت‌های Tencent و سونی قرار دارد. در دو سال گذشته مایکروسافت نشان داده که قصد دارد تا ارزش خود را در بازی‌های ویدیویی بالا ببرد. خرید زنیمکس و اکتیویژن بلیزارد معاملات بسیار بزرگی بود و اگر این شرکت این روند را ادامه دهد قطعا می‌تواند تهدید بزرگی برای دو شرکت ذکر شده باشد.

در این مقاله قصد داریم تا ارزش شرکت‌های فعال در دنیای بازی‌های ویدیویی را بیان کنیم و ارزش آن‌ها را در مقابل خرید اخیر مایکروسافت مقایسه کنیم:

Tencent با ارزش ۵۶۲ میلیارد دلار


تنسنت باارزش‌ترین شرکت در بازی‌های ویدیویی است. این شرکت چینی سرمایه‌گذاری‌های خاصی در بازی‌های ویدیویی انجام می‌دهد. تنسنت با خریداری استودیو‌های کوچک‌تر تلاش می‌کند تا ارزش خود را بالا ببرد. یا سعی می‌کند بخشی از سهام یک استودیو را بخرد. به طور مثال تنسنت در حال حاضر مالک ۴۰ درصد از سهام اپیک گیمز است.

تنسنت تمرکز زیادی در بازار موبایل و بازی‌های ویدیویی دارد. از آن جا که مخاطبان بازی‌های موبایلی بسیار بالا هستند، این مسئله می‌تواند ارزش این شرکت را بالا ببرد. تنسنت یک رقیب جدی برای مایکروسافت در صنعت بازی‌های ویدیویی است.

مطلب پیشنهادی:چگونه می‌توان مرد عنکبوتی تام هالند را به دنیای سونی منتقل کرد؟روش‌های ملحق کردن اسپایدی به دیگر شخصیت‌های عنکبوتی چگونه می‌توان مرد عنکبوتی تام هالند را به دنیای سونی منتقل کرد؟

Sony با ارزش ۱۵۶ میلیارد دلار


درست است که در ابتدای مقاله اشاره کردیم که هر چیزی ممکن است، اما این که روزی مایکروسافت، شرکت سونی را بخرد تقریبا نشدنی است. اما از نظر بازار، این معامله ممکن است. ارزش سونی در بازار فقط ۷ درصد ارزش کلی مایکروسافت در بازار است.

بسیاری معامله اکتیویژن با مبلغ ۷۰ میلیون دلار را آن هم پس از معامله زنیمکس با ارزش ۷ میلیون دلار را غیرممکن می‌دانستند. اما در این خصوص واقعا نمی‌توانیم انتظار این معامله را داشته باشیم.

سونی در سالیان گذشته استودیو‌هایی مستقل و با ارزش کم را خریداری کرده است. یکی از بزرگترین معامله‌های سونی در سالیان اخیر درباره استودیوی Insomniac Games بوده است که ارزش این معامله ۲۲۹ میلیون دلار بوده است. اگرچه که امروز به نظر می‌آید ارزش آینسامنیاک بسیار بیشتر از این عدد است.

NetEase با ارزش ۶۹ میلیارد دلار


شرکت NetEase یکی دیگر از استودیو‌های چینی است که در بازار موبایل گیمینگ تمرکز زیادی دارد. اخیرا هم این شرکت، استودیو‌های مستقل زیادی را تشکیل داده است.

یکی از دلایلی که شرکت‌های آسیایی در بازار بازی‌های ویدیویی ارزش بالایی دارند به علت نوع استراتژی آن‌ها است. این استودیوها با سرمایه‌گذاری‌های کوچک و جزئی، ارزش سهام خودشان را بالا می‌برند. نت‌ایس هم به مانند تنسنت سعی کرده تا درصدی از سهام دیگر شرکت‌ها را بخرد.

Nintendo با ارزش ۵۵ میلیارد دلار


شاید این داستان را شنیده باشید که در سال ۱۹۹۹ مایکروسافت قصد داشته تا نینتندو را خریداری کند. در طی جلسه‌ای سران مایکروسافت این مسئله را با مدیران نینتندو مطرح کردند اما سران نینتندو از پیشنهاد آن‌ها متعجب می‌شوند و به آن‌ها می‌خندند.

اما معامله اکتیویژن شاید دیگر برای سران نینتندو خنده‌دار نباشد. ارزش اکتیویژن بلیزارد از ارزش نینتندو بیشتر بود و این استودیو در حال حاضر تحت نظر مایکروسافت است. البته که نینتندو هم یکی از بزرگترین شرکت‌های بازی‌سازی است و بعید است که روزی، شاهد خریداری شدن این شرکت توسط شرکت دیگری باشیم.

Roblox با ارزش ۴۴ میلیارد دلار


شرکت Roblox به علت پلتفرم آنلاین خود و بازی با همین نام، دارای ارزش بسیار بالایی است. شرکت Roblox آمریکایی است و ۱۲۳۴ کارمند دارد.

این شرکت می‌تواند یک سرمایه‌گذاری هن بيان کرد برای مایکروسافت باشد. آن‌ها پیش‌تر هم با ماینکرفت و استودیوی Mojang چنین کاری انجام دادند. پس این که روزی مایکروسافت به فکر خرید این استودیو بیفتد بعید نیست. البته که ارزش ماینکرفت در آن زمان بسیار کمتر از ارزش روبلاکس بوده است.

Epic Games با ارزش ۴۲ میلیارد دلار


شرکت اپیک گیمز در حال حاضر یک شرکت خصوصی است. ارزش این استودیوها هم به طور قطعی، رقم ذکر شده نیست و طبق ارزیابی‌ها چنین چیزی تخمین زده شده است. همان‌طور هم که اشاره کردیم شرکت تنسنت مالک بخشی از اپیک گیمز است. بعید است که تنسنت در نظر داشته باشد تا اپیک گیمز را برای فروش بگذارد.

اخیرا هم اپیک گیمز سعی در ورود به نشر بازی‌ها داشته است. به طور مثال نسخه‌ی ریمستر بازی آلن ویک توسط اپیک گیمز منتشر شده است. یا قرار است عنوان بعدی استودیو Playdead قرار است توسط اپیک گیمز منتشر شود.

EA با ارزش ۳۹ میلیارد دلار


از سالیان گذشته شایعات زیادی وجود دارد حاکی از آن که مایکروسافت علاقه دارد تا الکترونیک آرتز را بخرد. همکاری‌های بین این دو شرکت هم بسیار زیاد بوده است. به طور مثال در سال گذشته، کاربران سرویس Gamepass Ultimate می‌توانستند از بازی‌های سرویس EA Play استفاده کنند. همکاری‌های مارکتینگی هم درباره بازی‌های Battlefield و FIFA هم در سال‌های گذشته زیاد بوده است.

از طرفی الکترونیک آرتز به نوعی قابل مقایسه با اکتیویژن بلیزارد است. از آن جا که ارزش این شرکت دو برابر کمتر از اکتیویژن است، خرید آنبرای مایکروسافت غیرممکن نخواهد بود. ولی نکته‌ی جالب این است که در طول سال‌های گذشته رقابت‌هایی بین EA و اکتیویژن وجود داشته است. و این که روزی مایکروسافت این شرکت را بخرد و این دو شرکت زیر پرچم یک کمپانی کار کنند، بسیار جذاب است.

Take Two با ارزش ۱۹ میلیارد دلار


در ابتدای مقاله هم اشاره کردیم که بسیاری خرید تیک تو توسط مایکروسافت را بیشتر شبیه به یک شوخی می‌دانستند. تیک تو مالک استودیو‌های راکستار و 2K Games است. اخیرا هم این شرکت بازی‌های موبایلی Zynga را خرید. به نظر می‌آید که تیک تو فعلا قصدی برای فروش ندارد و قصد دارد تا استودیوی خود را گسترش دهد. اما نکته‌ی جالب اینجاست که دیگر خرید تیک تو توسط مایکروسافت، ناممکن نیست.

Ubisoft با ارزش ۷.۵ میلیارد دلار


شاید از ارزشی که استودیوهای جهانی یوبی‌سافت دارد متعجب شده باشید. خیلی‌ها حدس می‌زدند که ارزش یوبی‌سافت در حد ارزش استودیو‌های EA و یا اکتیویژن باشد اما این‌طور نیست.

در روز‌های اخیر شایعاتی وجود داشته که می‌گویند یوبی‌سافت تلاش دارد تا بازی‌هایش را در قالب سرویس Ubisoft Plus به سرویس گیمپس اکس‌باکس وارد کند. حتی بازی Rainbow Six Extraction هم در روز اول در سرویس گیمپس قابل بازی است. این شایعات باعث شده تا بسیاری تصور کنند تا مایکروسافت به فکر خرید یوبی‌سافت باشد. شاید هم نه، فقط همکاری‌های این دو شرکت با یکدیگر بسیار بیشتر از قبل بشود.

Square Enix با ارزش ۶ میلیارد دلار


در رابطه با استودیو‌های ژاپنی استثنا‌هایی وجود دارد که به نظر می‌رسد خرید آن‌ها توسط استودیو‌های خارجی ممکن نباشد. در ژاپن قوانینی وجود دارد که فروش شرکت‌های ژاپنی را به شرکت‌های خارجی را محدود می‌کند. اگر چه که راه‌هایی برای دور زدن این قوانین وجود دارد. در چند ماه اخیر برخی از بازی‌های اسکوئر انیکس به سرویس گیمپس ورود کردند. اما رابطه‌ی این شرکت با سونی بسیار بهتر است.

اتفاقا شایعاتی هم در سالیان گذشته وجود داشته که سونی تلاش داشته تا استودیوی اسکوئرانیکس را بخرد اگرچه که اسکوئر انیکس اعلام کرده که قصد دارد تا مستقل بماند.

Capcom با ارزش ۴.۸ میلیارد دلار


یک استودیوی ژاپنی دیگر پس قوانینی که در بخش اسکوئرانیکس هم مطرح کردیم در اینجا هم صدق می‌کند. از طرفی روابط کپکام و سونی هم در چند سال گذشته بسیار خوب بوده است. مارکتینگ‌های بازی‌های Monster Hunter و Resident Evil هم در چند سال گذشته به عهده سونی بوده است. اما ارزش کپکام در کنار خریدی که مایکروسافت انجام داده، می‌تواند دیگر استودیوها را وسوسه کند تا این استودیو و IPهای ارزشمندش را خریداری کنند.

CD Project Red با ارزش ۴.۴۷ میلیارد دلار


ارزش استودیو CDPR تا قبل از انتشار Cyberpunk 2077 نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار بود. انتشار این بازی و مشکلات فراوانی که داشت باعث شد تا سهام این شرکت با افت بسیار زیادی همراه باشد. شاید در سال ۲۰۲۲ و پس از انتشار آپدیت نسل نهم بازی، اوضاع برای این استودیو بهتر شود.

اما شرایط اکتیویژن هم در سال گذشته اصلا خوب نبود. استودیوی Double Fine هم در وضعیت بسیار بدی به سر می‌برد و پس از خرید این استودیو توسط مایکروسافت، آن‌ها توانستند Psychonauts 2 را بسازند و در نهایت نامزد بهترین بازی سال شوند. شاید مایکروسافت برای CDPR هم چنین برنامه‌ای داشته باشد.

Bungie با ارزش ۳ میلیارد دلار


خالق سری بازی‌های هیلو یعنی بانجی، از استودیوهای مستقلی است که این روزها به واسطه بازی Destiny 2 در وضعیت خوبی به سر می‌برد. آن‌ها پس از انتشار بازی Halo Reach دیگر با مایکروسافت همکاری نکردند و شروع به توسعه‌ی سری بازی‌های دستینی کردند.

هیچ صحبتی تا به الان درباره فروش بانجی وجود ندارد. اما ارزش این کمپانی و توانایی‌هایی که این استودیو دارد می‌تواند مایکروسافت را وسوسه کند. از طرفی سونی نیز رابطه‌ی خوبی با این استودیو داشته است. ولی مایکروسافت در حال حاضر بسیاری از عناوین شوتر اول شخص را زیر چتر خود دارد و جای عناوین بانجی خالی است.

در رابطه با استودیوهایی که ذکر کردیم هیچ صحبت قطعی وجود ندارد. تمامی خبرها پیرامون این استودیوها بیشتر شایعه است. بسیاری تصور می‌کردند که مایکروسافت پس از خرید زنیمکس قصدی برای خرید یک استودیوی دیگر نداشته باشد که با خرید اکتیویژن ثابت شد که چنین چیزی نیست. حتی فیل اسپنسر مدیر برند اکس‌باکس اعلام کرده که آن‌ها قصد دارند تا خانواده‌ی اکس‌باکس را گسترش دهند.

از طرفی سونی هم استودیوهای Housemarque و Bluepoint و Firesprite را خریده و بعید نیست که این شرکت هم یکی از استودیوهای ذکر شده را خریداری بکند. باید دید که در این صنعت شلوغ بازی‌ها چه اتفاقات غیرمنتظره‌ای در انتظار ما است.

مطلب پیشنهادی:ویجی لاگ: قیمت بازی و چالش‌های خرید ایکس باکس سری ایکس در ایرانهر چیزی که باید از خرید ایکس باکس تو ایران بدونید ویجی لاگ: قیمت بازی و چالش‌های خرید ایکس باکس سری ایکس در ایران

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

طراحی و اجرا مهدی نوروزی -کليه حقوق تعلق دارد به سایت خبرکاو