سایت خبرکاو

جستجوگر هوشمند اخبار و مطالب فناوری

واردات بنزین به کشور آغاز شده است

افزایش مصرف بنزین طی ماه‌های اخیر باعث شده است تا اخبار این حوزه بیشتر از گذشته در رسانه‌ها مشاهده شوند. افزایش مصرف و ناتوانی پالایشگاه‌ها در تأمین بنزین داخلی، باعث شده است تا واردات بنزین به کشور صورت گیرد. براساس گفته‌های «کاظم دلخوش اباتری»، نماینده مجلس، روزانه ۳۰ میلیون لیتر بنزین به کشور وارد می‌شود. از آنجایی که مصرف بنزین کشور روزانه بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر است، اکنون حدود یک‌سوم نیاز کشور به بنزین از ...

افزایش مصرف بنزین طی ماه‌های اخیر باعث شده است تا اخبار این حوزه بیشتر از گذشته در رسانه‌ها مشاهده شوند. افزایش مصرف و ناتوانی پالایشگاه‌ها در تأمین بنزین داخلی، باعث شده است تا واردات بنزین به کشور صورت گیرد. براساس گفته‌های «کاظم دلخوش اباتری»، نماینده مجلس، روزانه ۳۰ میلیون لیتر بنزین به کشور وارد می‌شود. از آنجایی که مصرف بنزین کشور روزانه بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر است، اکنون حدود یک‌سوم نیاز کشور به بنزین از طریق واردات تأمین می‌شود.

واردات بنزین برای خودروهای پرمصرف و فرسوده

دلیل اصلی افزایش بنزین کشور در سالیان اخیر، افزایش تعداد خودروها و حجم سفرها بوده است. اکثر خودروهای ایرانی همچنان با فناوری‌های قدیمی متعلق به دو یا سه دهه پیش تولید می‌شوند، ازاین‌رو میانگین مصرف سوخت آن‌ها نسبت به خودروهای استاندارد جهانی بالاتر است. در کنار این مسئله، حجم روبه‌رشد خودروهای فرسوده خطر دیگری برای سیستم توزیع سوخت کشور است. برنامه‌های نوسازی خودروهای فرسوده به‌صورت نامنظم اجرا می‌شود و ازاین‌رو تأثیر چشمگیری بر کاهش میزان مصرف سوخت خودروها نداشته‌اند.

همچنین بخوانید: واردات بنزین یا مدیریت مصرف؛ ۳۵ میلیون لیتر کمبود سوخت چطور جبران می‌شود؟

در سوی دیگر، برنامه‌های دولت‌ها تنها بر مدیریت مصرف بنزین تمرکز کرده‌اند. یکی از برنامه‌های پیشنهادی جدید، تخصیص سهمیه بنزین به افراد است. این طرح با مخالفت نمایندگان مجلس روبه‌رو شده، چرا که در شرایط کمبود سوخت، میزان سهمیه تخصیص‌یافته به افراد را افزایش می‌دهد. این طرح به‌صورت آزمایشی در برخی استان‌ها اجرا شده است اما تاکنون شاهد اجرای نهایی آن نبوده‌ایم. تخصیص سهمیه بنزین به کارت بانکی نیز یکی دیگر از راهکارهای پیشنهادی برای مدیریت مصرف سوخت در کشور است.

مسائل مربوط به حوزه مصرف بنزین در طول شش ماه نخست سال بخش قابل‌توجهی از اخبار رسانه‌ها را به خود اختصاص داده بودند. بااین‌حال، انتظار داریم پس از پایان تابستان و کاهش سفرها، مصرف بنزین نیز کاهش یابد. پس مسائلی از قبیل واردات بنزین یا تغییرات در سیستم سهمیه‌بندی تا ایام نوروز ۱۴۰۳ به فراموشی سپرده خواهند شد تا بار دیگر با افزایش مصرف، مطرح شوند.