بزرگترین غولهای فناوری جهان بیش از یک تریلیون دلار ارزشگذاری کردهاند که بخشی از آن به لطف سرمایهگذاریها و پیشرفتها در هوش مصنوعی مولد - مجموعا بیش از 10 تریلیون دلار ارزش گذاری شده است.
اما این خبر خوبی برای همه نیست، زیرا متا، که به تازگی پس از اجرای نادرست شرط بندی متاورس خود، به هوش مصنوعی روی آورده است، هنوز به 1 تریلیون دلار - به طور خاص، 937.85 میلیارد دلار در زمان نگارش مقاله، نرسیده است.
بر اساس آخرین ارقام ارزش بازار در Google Finance، ارزش این شرکت ها از جمله مایکروسافت ، اپل ، گوگل ، آمازون و انویدیا بیش از 1 تریلیون دلار است که قبل از تبدیل شدن اپل به اولین غول سیلیکون ولی که این آستانه را شکسته بود، بسیار نادر بود. در سال 2018 .
رونق هوش مصنوعی
اپل همچنین اولین شرکت آمریکایی 2 تریلیون دلاری جهان و اولین شرکت 3 تریلیون دلاری کشور شد، اما اکنون ارزش آن به 2.81 تریلیون دلار می رسد - فقط از مایکروسافت خجالتی است. در حالی که هنوز ادغام های هوش مصنوعی مشخصی را اعلام نکرده است، مدت ها شایعه شده بود که اپل در حال کار بر روی طعم هوش مصنوعی مولد خود قبل از ادغام در محصولات خود در اواخر سال جاری است.
با ارزش ترین غول فناوری در حال حاضر مایکروسافت است که ارزش آن 2.88 تریلیون دلار است که بخشی از آن به دلیل سرمایه گذاری هنگفت در OpenAI و ادغام مدل های زبان بزرگ (LLM) مانند GPT-4 در طیف گسترده ای از محصولات و خدمات، از سیستم عامل ویندوز 11 به برنامه MS Paint .
گوگل نیز که 1.77 تریلیون دلار ارزش دارد، اخیرا سری Gemini AI خود را راه اندازی کرده است – که شامل یک نسخه روی دستگاه به نام Gemini Nano است که در گوشی پیکسل 8 پرو قابل استفاده است. این به دنبال اولین حمله آن به هوش مصنوعی با Google Bard است.
فراتر از تسلط خود در بسیاری از فضاها، آمازون ارزش 1.56 دلاری خود را تا حدی مدیون استفاده از هوش مصنوعی مولد در خدمات خود با تمرکز بر تبلیغات و تجارت الکترونیک است.
در همین حال، همه ما می دانیم که انویدیا در آخرین انفجار علاقه مندی به هوش مصنوعی مولد چقدر محوری بوده است. اجزای آن - از جمله H200 و H100 - جزو بهترین کارتهای گرافیکی هستند و شرکتهایی که تلاش میکنند وارد عمل شوند، به شدت مورد علاقه هستند. این به ارزش 1.38 تریلیون دلاری آن کمک می کند.
در مورد متا، در حالی که بقیه صنعت فناوری بر روی هوش مصنوعی مولد متمرکز شدهاند، به تازگی وارد این حوزه شده است – به ۲۰ آزمایش مختلف برای اینکه چگونه این فناوری میتواند خدمات خود را بهبود بخشد پایان دهد. بهتر است دیر شود تا هرگز، اما باید دید که آیا این ابزارها و خدمات میتوانند ارزش شرکت را به سطوحی که همعصرانش از آن لذت میبرند ارتقا دهند.
ارسال نظر