متن خبر

همتی: خودروی داخلی چرا باید هم قیمت فورد آمریکایی باشد؟

همتی: خودروی داخلی چرا باید هم قیمت فورد آمریکایی باشد؟

اخبارهمتی: خودروی داخلی چرا باید هم قیمت فورد آمریکایی باشد؟
شناسهٔ خبر: 157718 -




خبرکاو:

عبدالناصر همتی که در چند ماه اول حضور خود به عنوان رییس بانک مرکزی در چند اظهار نظر جنجالی به خودروسازان تاخته بود در تازه ترین اظهارات خود در مورد صنعت خودروسازی کشور و برنامه‌های خود برای تغییرات ساختاری در این صنعت مهم٬ صحبت کرده‌است. به بيان کرد ه همتی در شرایط فعلی خودروهای داخلی بسیار بی کیفیت هستند و با قیمت معادل فوردهای آمریکایی به مشتریان فروخته می‌شوند که این شرایط باید تغییر کند.

البته مشخص نیست منظور همتی از قیمت معادل فوردهای آمریکایی دقیقا کدام محصول بوده است اما چنانچه قیمت یک مدل اقتصادی فورد را در حدود ۲۰ هزار دلار در نظر بگیریم٬‌ باید بيان کرد که چنین رقمی براساس نرخ ارز آزاد ۲۴ هزار تومانی معادل ۴۸۰ میلیون تومان می‌شود و در شرایط فعلی هیچ یک از محصولات داخلی دو خودروساز نه درکارخانه و نه در بازار با چنین قیمتی عرضه نمی‌شوند.

https://digiato.com/wp-content/uploads/2020/02/354C839D-E415-4418-85D6-B5BC024EE282-1.jpeg

اما فارغ از مباحث عددی اما باید بيان کرد که همتی در سخنان خود به آزادسازی واردات خودرو در راستای جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها در بازار خودرو اشاره کرده است و معتقد است که در شرایط فعلی قیمت‌گذاری دستوری نیز دردی از خودروسازان دوا نمی‌کند و تنها به نفع دلالان تمام می‌شود پس باید قیمت‌گذاری خودروسازان در بازار آزاد انجام شود.

هر دو این نقطه نظرات طی یکسال اخیر مد نظر خودروسازان داخلی بوده‌است و حتی انجمن خودروسازان اخیرا به صراحت و به شکل مکتوب (برای نخستین بار)٬‌ اعلام کرده که در قبال آزاد شدن قیمت‌گذاری خودرو از آزادسازی واردات خودرو به کشور نیز استقبال می‌کند.

اما اظهارات همتی در خصوص صنعت خودروسازی زاویه دیگری نیز دارد٬‌ او معتقد است که تعرفه های اخیر در خصوص واردات خودرو منطقی نبوده‌است چرا که باعث شده تا خودروهای روز جهان با قیمتی بسیار گزاف در اختیار مصرف کنندگان ایرانی قرار بگیرد و زمینه برای تاخت و تاز خودروهای قدیمی در خطوط تولیدی خودروسازان فراهم شود٬ بنابراین کاهش تعرفه واردات خودرو نیز در دستور کار همتی قرار دارد.

https://digiato.com/wp-content/uploads/2021/02/q3-1.jpg

اما آنچه واضح است اینکه خودروسازان داخلی و به طور کلی شرکت‌های بزرگ قطعه‌سازی که ذینفعان اصلی صنعت خودرو کشور محسوب می‌شوند به هیچ عنوان از کاهش تعرفه واردات خودرو کشور استقبال نخواهند کرد و تحقق این وعده تا حد زیادی با چالش مواجه خواهد شد.

بيان کرد نی است که آیت الله رییسی در زمینه خودروسازی به تازگی اظهاراتی داشته است که مبتنی بر انتقال دانش نظامی بر صنعت خودروسازی و توجه به کیفیت٬ کمیت و قیمت خودروهای داخلی است تا از این طریق دغدغه مردم حل و فصل شود.

ارسال نظر



tt

tt

tt


تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

طراحی و اجرا مهدی نوروزی -کليه حقوق تعلق دارد به سایت خبرکاو