متن خبر

نیازهای انرژی مولد هوش مصنوعی «بحران آب و هوا را تسریع می‌کند» – محقق ارشد درباره تأثیرات زیست‌محیطی ویژگی جستجوی جدید گوگل هشدار می‌دهد.

نیازهای انرژی مولد هوش مصنوعی «بحران آب و هوا را تسریع می‌کند» – محقق ارشد درباره تأثیرات زیست‌محیطی ویژگی جستجوی جدید گوگل هشدار می‌دهد.

شناسهٔ خبر: 775868 -




بحران آب و هوا
(اعتبار تصویر: 123rf)

هوش مصنوعی مولد به دلیل قدرت محاسباتی زیاد مورد نیاز برای مدل‌های آموزشی و وظایف پردازشی، مقادیر زیادی انرژی مصرف می‌کند و این نگرانی‌ها را در مورد سهم آن در مسائل زیست‌محیطی مانند افزایش انتشار کربن و کاهش منابع ایجاد می‌کند.

ساشا لوچونی ، دانشمند برجسته کامپیوتر کانادایی و محقق هوش مصنوعی که به خاطر کارش بر روی تأثیرات هوش مصنوعی بر محیط زیست شهرت دارد، اخیراً در کنفرانس هوش مصنوعی ALL IN در مونترال درباره این موضوع بحث کرده است.

لوچونی در حاشیه کنفرانس با ابراز تاسف از هزینه های انرژی استفاده از هوش مصنوعی برای کارهایی که موتورهای جستجوی سنتی می توانستند انجام دهند، به خبرگزاری فرانسه گفت : «به نظر من استفاده از هوش مصنوعی مولد برای جستجوی اینترنت بسیار ناامیدکننده است.

نتایج جستجوی گوگل مروری بر هوش مصنوعی

(اعتبار تصویر: آینده)

استفاده متفکرانه و کارآمد از هوش مصنوعی

برخلاف موتورهای جستجوی اولیه که اطلاعات موجود را بازیابی می‌کنند، مدل‌های هوش مصنوعی محتوای جدیدی تولید می‌کنند که برای آموزش روی میلیاردها نقطه داده و پاسخگویی به درخواست‌های کاربر، به قدرت محاسباتی قابل توجهی نیاز دارند. برای مثال، ویژگی نمای کلی هوش مصنوعی گوگل ، عکس های فوری تولید شده توسط هوش مصنوعی را ارائه می دهد که نکات کلیدی را از منابع متعدد در پاسخ به پرس و جوهای پیچیده خلاصه می کند.

لوسیونی هشدار داد: «ما در حال تسریع بحران آب و هوا هستیم» و خواستار شفافیت بیشتر شرکت‌های فناوری شد و از دولت‌ها خواست که پس از دستیابی به چنین شفافیتی، قوانین مؤثرتری را وضع کنند.

لوسیونی که در سال 2024 توسط تایم به عنوان یکی از 100 چهره تاثیرگذار در هوش مصنوعی شناخته شد، به ایجاد ابزاری به نام "CodeCarbon" در سال 2020 کمک کرد که توسعه دهندگان را قادر می سازد تا ردپای کربن کد خود را اندازه گیری کنند. این ابزار بیش از یک میلیون بار دانلود شده است. او اکنون روی یک سیستم گواهی کار می کند تا مدل های هوش مصنوعی را بر اساس کارایی انرژی برچسب گذاری کند. وی با مقایسه این سیستم با رتبه‌بندی‌های مصرف انرژی آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده برای لوازم خانگی، توضیح داد: برای یک کار خاص، می‌توانیم کارایی انرژی را اندازه‌گیری کنیم و بگوییم که این مدل دارای A+ و آن مدل دارای D است.

در حالی که ممکن است برخی او را ضد هوش مصنوعی تلقی کنند، لوچیونی مشتاق است تاکید کند که هدف او ترویج "هوشیاری انرژی" با تشویق کاربران به استفاده متفکرانه و کارآمد از فناوری های هوش مصنوعی است.

بیشتر از TechRadar Pro

Wayne Williams یک فریلنسر است که اخبار را برای TechRadar Pro می نویسد. او 30 سال است که در مورد کامپیوتر، فناوری و وب می نویسد. در آن زمان او برای اکثر مجلات PC انگلستان نوشت و تعدادی از آنها را نیز راه اندازی، ویرایش و منتشر کرد.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است