متن خبر

«نسل کاملاً جدیدی از نمایشگرها»: محققان LED RGB را از مواد معجزه آسا پروسکایت توسعه می دهند که راه را برای نمایشگرهای خود حسگر و انرژی خورشیدی هموار می کند – اما عمر مفید یک ساعته آن باید ابتدا بهبود یابد.

«نسل کاملاً جدیدی از نمایشگرها»: محققان LED RGB را از مواد معجزه آسا پروسکایت توسعه می دهند که راه را برای نمایشگرهای خود حسگر و انرژی خورشیدی هموار می کند – اما عمر مفید یک ساعته آن باید ابتدا بهبود یابد.

شناسهٔ خبر: 465817 -




ال ای دی پروسکایت
(اعتبار تصویر: دانشگاه ثور بلخد/لینکوپینگ)

اکثر ابزارهای شخصی دارای صفحه نمایش LCD و OLED هستند، اما بیشتر آنها فقط اطلاعات را نشان می دهند. برای اینکه این صفحه نمایش ها کارهای بیشتری انجام دهند - مانند تشخیص لمس یا تغییر سطح نور - به حسگرهای اضافی نیاز دارند. محققان دانشگاه لینکوپینگ (LiU) در سوئد نوع جدیدی از صفحه نمایش را اختراع کرده اند که در آن تمام این عملکردهای حسگر درست در LED های صفحه نمایش تعبیه شده است.

پیشرفت در فناوری نمایشگر با ساخت نمایشگرهای LED RGB از ماده "معجزه آسایی" به نام پروسکایت به دست آمد. این پیشرفت نشان دهنده یک انقلاب بالقوه برای صفحه نمایش های آینده تلفن های هوشمند، رایانه ها و تبلت ها است.

پروسکایت به دلیل قابلیت جذب نور و انتشار قابل توجه خود مشهور است. این ماده کریستالی هسته LED را تشکیل می دهد و مجموعه ای از ویژگی های صفحه نمایش را تامین می کند.

هنوز یک دهه مانده است

جدا از پاسخ لمسی و نوری، صفحه نمایش پروسکایت می تواند اثر انگشت را تشخیص دهد و نبض کاربر را حس کند. جالب تر از همه، آنها می توانند نور را برای تبدیل صفحه نمایش به یک سلول خورشیدی برای شارژ مداوم دستگاه جمع آوری کنند.

صفحه نمایش ساعت هوشمند شما در بیشتر مواقع خاموش است. Chunxiong Bao، دانشیار دانشگاه نانجینگ، که قبلاً محقق فوق دکتری در LiU بود، او میگوید : در زمان خاموش بودن صفحه نمایش، به جای نمایش اطلاعات، می‌تواند نور را برای شارژ کردن ساعت شما جمع‌آوری کند و به طور قابل توجهی مدت زمان بین شارژ را افزایش دهد. و نویسنده اصلی مقاله

علی‌رغم این پیشرفت‌های هیجان‌انگیز، قبل از اینکه این صفحه‌نمایش‌ها به واقعیت خانگی تبدیل شوند، هنوز جای پوشش وجود دارد. یکی از موانع مهم عمر کوتاه نمایشگر است. ژونگ چنگ یوان از دانشگاه آکسفورد، یکی دیگر از نویسندگان اصلی این مطالعه، بيان کرد : "در حال حاضر، صفحه نمایش فقط چند ساعت کار می کند تا مواد ناپایدار شود و LED ها خاموش شوند."

یوان یک جدول زمانی یک دهه را برای حل این چالش ها تخمین می زند، اما نسبت به آینده نمایشگرهای LED RGB با پروسکایت به عنوان نیروگاه خود خوش بین است.

استاد اپتوالکترونیک در دانشگاه لینکوپینگ، فنگ گائو، بيان کرد : «ما اکنون نشان داده‌ایم که اصل طراحی ما کار می‌کند. نتایج ما نشان می‌دهد که پتانسیل زیادی برای نسل جدیدی از نمایشگرهای دیجیتالی وجود دارد که در آن آپشن های پیشرفته جدیدی ایجاد شود. از این به بعد، این در مورد بهبود فناوری به یک محصول تجاری قابل دوام است. "

بیشتر از TechRadar Pro

وین ویلیامز یک فریلنسر است که اخبار را برای TechRadar Pro می نویسد. او 30 سال است که درباره کامپیوتر، فناوری و وب می نویسد. در آن زمان او برای اکثر مجلات PC در بریتانیا می نوشت و تعدادی از آنها را نیز راه اندازی، ویرایش و منتشر کرد.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است