نحوه استفاده از انواع داده در پایتون – با مثال کد توضیح داده شده است
![](https://khabarkaav.ir/wp-content/uploads/2024/02/Python-Data-Types.png)
![](https://www.freecodecamp.org/news/content/images/2024/02/Python-Data-Types.png)
در پایتون، یک نوع داده با مفسر در مورد نحوه استفاده برنامه نویس از داده ها و اطلاعات ذخیره شده ارتباط برقرار می کند. طبقه بندی داده ها نوع مقداری را که یک متغیر می تواند داشته باشد مشخص می کند.
در برنامه نویسی پایتون، نیازی نیست که نوع داده متغیر خود را به صراحت اعلام کنید. در عوض، پایتون، به عنوان یک زبان تایپ پویا، نوع داده متغیر شما را با توجه به مقدار اختصاص داده شده تعیین می کند.
درک کامل انواع داده ها در پایتون بسیار مهم است زیرا به برنامه نویسان اجازه می دهد کد مختصر بنویسند. پایتون دارای چندین نوع داده داخلی مانند توالی، عددی، نقشه برداری، مجموعه، هیچ و انواع داده های بولی است.
این مقاله در مورد موضوعات زیر بحث خواهد کرد:
نوع داده را در پایتون تنظیم کنید
انواع داده های عددی در پایتون
آیا تا به حال به کار با مقادیر عددی با پایتون فکر کرده اید؟ اگر بله، از انواع داده های عددی برای نمایش هر مقدار عددی استفاده می شود.
سه نوع داده عددی اصلی در پایتون وجود دارد: اعداد صحیح، اعداد ممیز شناور و اعداد مختلط.
نوع داده عدد صحیح در پایتون
در پایتون، اعداد صحیح با نام int
شناخته می شوند. آنها یک نوع داده داخلی برای اعداد کامل هستند. int
می تواند هر اندازه ای از اعداد صحیح را بدون خطای سرریز نشان دهد زیرا آنها می توانند مثبت، صفر یا منفی باشند.
# Python Integer a = 7 y = -1 c = 0 print(a) # Output: 7 print(y) # Output: -1 print(c) # Output: 0
محاسبات حسابی متعددی مانند جمع، تفریق، ضرب، مدول، تقسیم اعداد صحیح، توان و تقسیم را می توان با اعداد صحیح انجام داد.
# Addition Operation + addition = 8 + 3 print("Addition:", addition) # Output: 11 # Subtraction operation - subtraction = 9 - 4 print("Subtraction:", subtraction) # Output: 5 # Multiplication operation * multiplication = 10 * 2 print("Multiplication:", multiplication) # Output: 20 # Division operation / division = 10 / 6 print("Division:", division) # Output: 1.6666666666666667 # Integer Division operation // integer_division = 10 // 2 print("Integer Division:", integer_division) # Output: 5 # Modulus operation % modulus = 10 % 5 print("Modulus:", modulus) # Output: 0 # Exponentiation operation ** exponentiation = 2 ** 6 print("Exponentiation:", exponentiation) # Output: 64
نوع داده ممیز شناور در پایتون
در پایتون، float
می تواند هم اعداد کامل و هم کسرها را نشان دهد. آنها برای تقریب اعداد واقعی استفاده می شوند. از این رو، آنها هنگام برخورد با اعداد بسیار کوچک یا بسیار زیاد دقیق نیستند.
# Python Float b = 2.47 y = -0.1 k = 5.0 print(b) # Output: 2.47 print(y) # Output: -0.1 print(k) # Output: 5.0
محاسبات حسابی ممیز شناور مانند جمع، تفریق، ضرب، مدول، تقسیم اعداد صحیح، توان و تقسیم با استفاده از اعداد ممیز شناور انجام می شود. شناور هر عددی با اعشار است.
# Addition Operation a = 3.5 b = 2.1 print(a + b) # Output will be 5.3 # Subtraction Operation c = 5.5 d = 2.2 print(c - d) # Output will be 3.3 # Multiplication operation e = 4.0 f = 2.5 print(e * f) # Output will be 10.0 # Division Operation g= 10.0 h = 7.0 print(g / h) # Output will be 1.4285714285714286 # Exponential Operation i = 2.0 j = 3.0 print(i * j)# Output will be 6.0 # Modulus operation k = 10.5 l = 4.0 print(k % l) # Output will be 2.5 # integer division Operation m = 10.5 n = 3.0 print(k // l) # Output will be 2.0
توجه: در پایتون 3، به طور پیشفرض، تقسیم دو عدد صحیح یک نتیجه ممیز شناور را برمیگرداند.
نوع داده پیچیده در پایتون
اعداد complex
معمولاً در مهندسی، فیزیک و ریاضیات برای مدلسازی اجزای واقعی و خیالی استفاده میشوند. اعداد به شکل a + bj
هستند که a
و b
اعداد واقعی هستند و j
نشان دهنده واحد خیالی است که به عنوان جذر -1 تعریف شده است.
z1 = 8 + 2j # Creates a complex number 8 + 2j z2 = -9 - 6j # Creates a complex number -9 - 6j
پایتون می تواند محاسبات حسابی مختلفی مانند جمع، تفریق، ضرب و تقسیم را با اعداد مختلط انجام دهد.
z2 = complex(3, 2) z4 = complex(-1, 6) # Addition Operation sum_z = z2 + z4 # Result: 3 - 1 + (2 + 6)j = 2 + 8j # Subtraction diff_z = z2 - z4 # Result: 3 - (-1) + (2 - 6)j = 4 - 4j # Multiplication prod_z = z2 * z4 # Result: (3 * -1 - 2 * 6) + (3 * 6 + 2 * -1)j = (-15+16j) # Division div_z = z2 / z4 # Result:(0.24324324324324323-0.5405405405405406j)
توالی انواع داده در پایتون
در پایتون، چندین نوع داده توالی وجود دارد که برای نمایش مجموعه های داده در یک ترتیب خاص استفاده می شود. آنها به شرح زیر است:
فهرست نوع داده در پایتون
فهرست ها با استفاده از کروشه های مربع []
با عناصر جدا شده با کاما تعریف می شوند. آنها یک ساختار داده قابل تغییر و داخلی برای ذخیره مجموعه اقلام هستند. ویژگی تغییرپذیری []
به این معنی است که پس از ایجاد قابل تغییر است.
فهرست ها یک ساختار داده پرکاربرد در پایتون هستند زیرا از عملیات های مختلف پشتیبانی می کنند و انعطاف پذیری را ارائه می دهند.
عنصر داخل یک فهرست می تواند از هر نوع داده ای باشد که شامل فهرست می شود.
# List creation the_list = [1, 2, 4, 5] # creating a mixed data list multiple_data_list = [1, 'hi', 2.57, False] print(the_list[0]) # Output: 1 print(multiple_data_list[2]) # Output:2.57 # Mutable feature of list the_list[0] = 10 # Modify the first element the_list.append(9) # Append a new element the_list.extend([5, 4]) # Extend the list with another list the_list.remove(2) # Remove an element by value del the_list[0] # Remove an element by index
تایپ داده تاپل در پایتون
در پایتون، تاپل یک نوع داده داخلی غیرقابل تغییر برای ذخیره مجموعه مرتب شده از عناصر است.
تاپل ها با استفاده از پرانتز ()
ایجاد می شوند. درست مانند فهرست ها، تاپل ها دارای عناصر جدا شده با کاما هستند.
یک تاپل به یک کاما بعد از عنصر نیاز دارد تا آن را از یک عبارت پرانتز متمایز کند، حتی اگر حاوی یک عنصر باشد. ویژگی تغییر ناپذیری تاپل ها به این معنی است که شما نمی توانید آنها را پس از ایجاد تغییر دهید.
# Empty tuple zilch_tuple = () # Tuple with a single element single_tuple = (1,) # Tuple with multiple elements multiple_tuple = (1,8,9,3, 5) # Tuple immutability single_slice[0] = 5 print(tuple_slice) # TypeError: 'tuple' object does not support item assignment # Different elements tuples mixed_tuple = (1, 'hello', 3.14, True) # Nested tuple nested_tuple = ('Orange', ('banana', 'Pineapple'), ["he", 'she', 'them']) # Concatenate tuples add_tuple = multiple_tuple + (6, 7, 8) # Output: (1, 8, 9, 4, 3, 5, 7, 8) # Create a slice of the tuple tuple_slice = add_tuple[1:3] # Output: (8, 9)
نوع داده رشته ای در پایتون
یک رشته محصور در یک (')
یا یک نقل قول دوگانه (")
یک دنباله تغییرناپذیر از کاراکترها است که برای نمایش داده های متنی استفاده می شود.
پایتون به شما این امکان را می دهد که عملیاتی مانند فهرست بندی، برش و الحاق روی رشته ها را انجام دهید.
# Creaating a String with both single and double quote single_string = 'Hello!' double_string = "Python Programming!" # Outputting the result print(single_string[0]) # Output: 'H' print(double_string[-1]) # Output: '!' print(single_string[0:5]) # Output: 'Hello' print(double_string[::2]) # Output: 'Pto rgamn!' # Concatenate the two strings concatenate_string = single_string + ' ' + double_string print(concatenate_string) # Output: 'Hello! Python Programming' # Some popular string methods like the upper,lower,find,replace, split and strip. print(single_string.upper()) # Output: 'HELLO!' print(double_string.lower()) # Output: 'python programming!' print(single_string.find('World')) # Output: -1 print(double_string.replace('Python', 'Java')) # Output: 'Java Programming' print(single_string.split(',')) # Output: ['Hello!'] print(double_string.strip()) # Output: 'Python Programming!'
نوع داده محدوده در پایتون
تابع range
برای تکرار روی عناصر در یک فهرست استفاده می شود. با اجرای مکرر یک کار، range
شاخص هایی را برای ساختار داده تولید می کند.
سینتکس یک تابع range
به صورت زیر است:
range(start, stop, step)
start
یک مقدار شروع را نشان می دهد اگر، در صورت حذف، محدوده از 0 شروع شود، در حالی که stop
عددی است که نشان می دهد محدوده باید تولید اعداد را متوقف کند.
step
به عنوان آخرین مقدار، افزایش یا گام بین هر عدد مختلف در دنباله را مشخص می کند. مقدار پیش فرض این پارامتر 1 است.
تابع range
یک سری اعداد تغییرناپذیر را برمی گرداند.
# Generating a number from 0 to 10 for i in range(11): print(i) # OUTPUT..... 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 # Generate a number from 1 to 19. for i in range(1, 20): print(i) # OUTPUT.....1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19 # Generating numbers from 0 to 10 with a step of 2: for i in range(0, 21, 2): print(i) # OUTPUT.... 0,2,4,6,8,10,12,14,16,18,20 # Generate a list of numbers using the list function in conjuction with range: new_list = list(range(15)) print(new_list) # Output: [0, 1, 2, 3, 4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14]
نگاشت نوع داده در پایتون
در پایتون، دیکشنری dict
نوع داده اولیه برای ذخیره مجموعه ای از جفت های کلید-مقدار است.
dict
به طور گسترده در پایتون برای توابع مختلف مانند نقشه برداری بین اطلاعات مرتبط، نمایش مجموعه ای از رکوردهای داده و ذخیره تنظیمات استفاده می شود.
میتوانیم یک dict
در پایتون با پرانتزهای فرفری {}
یا سازنده dict()
ایجاد کنیم.
برخی از ویژگی های یک فرهنگ لغت به شرح زیر است:
جفتهای کلید-مقدار : یک dict
شامل یک کلید مرتبط با یک مقدار خاص در یک جفت کلید-مقدار است. عملکرد کلید جستجوی مقدار مربوطه در فرهنگ لغت است.
منحصر به فرد بودن : کلیدهای تکراری در dict
مجاز نیستند. اختصاص یک مقدار جدید به یک کلید موجود، تنها جایگزین مقدار قدیمی مرتبط با آن کلید می شود.
تغییرناپذیری کلید : ماهیت تغییرناپذیری کلیدها تضمین میکند که کلیدها «هشپذیر» و ثابت باقی میمانند. پس ، کلیدها در فرهنگ لغت باید تغییر ناپذیر باشند. برخی از نمونههایی از انواع دادههای تغییرناپذیر شامل اعداد صحیح، رشتهها و تاپلها هستند.
مقادیر انعطاف پذیر : هر نوع داده ای شامل فهرست ها، تاپل ها، رشته ها، اعداد و حتی دیکشنری ها، اما نه محدود به آن، می تواند با کلیدهای یک فرهنگ لغت مرتبط شود.
person = { "name": "Kamaldeen", "age": 32, "city": "Nigeria" }
در کد بالا، کلیدها "name"
، "age"
و "city"
هستند در حالی که مقادیر متناظر آنها "kamaldeen"
، 32
، و "Nigeria"
است.
# Accessing values by key: print(person["name"]) # Output: Kamaldeen # Modifying values person["age"] = 35 # Output: {'name': 'Kamaldeen', 'age': 35, 'city': 'Nigeria'} # Adding a new key-value paie person["job"] = "Engineer" # Output: {'name': 'Kamaldeen', 'age': 32, 'city': 'Nigeria', 'job': 'Engineer'} # Check if name is in person dictionary if "name" in person: print("Name is present in the dictionary.") # Output:Name is present in the dictionary
نوع داده را در پایتون تنظیم کنید
در پایتون، set
یک نوع داده داخلی است که مجموعه ای از عناصر منحصر به فرد را بدون ترتیب خاصی نشان می دهد.
عناصر موجود در set
تغییر ناپذیرند، اما خود set
قابل تغییر است. مجموعه ها را می توان با استفاده از پرانتزهای مجعد {}
با عناصر جدا شده با کاما یا توسط سازنده set()
تعریف کرد. آنها برای عملیات ریاضی مانند اتحادیه ها، تقاطع ها و تفاوت ها استفاده می شوند.
# Creating curly braces set curly_set = {1, 2, 6, 4, 9} # Creating set() function set func_set = set([1, 2, 6, 9, 5])
برخی از ویژگی ها عبارتند از:
بدون ترتیب تعریف شده : در یک set
، هیچ ترتیب مشخصی وجود ندارد زیرا عناصر نامرتب هستند.
منحصربهفرد بودن : مجموعهها از نظر ماهیت منحصربهفرد هستند، زیرا اجازه عناصر تکراری را نمیدهند.
تغییرپذیری : مجموعهها به شما امکان میدهند پس از ایجاد، با گفت ن یا حذف عناصر بهروزرسانی کنید.
تغییر ناپذیری عناصر : عناصر قابل تغییر مانند lists
نمی توانند عنصری از یک مجموعه باشند، زیرا عناصر درون یک مجموعه باید تغییر ناپذیر باشند. پس ، انواع داده های تغییرناپذیر مانند شناور، اعداد صحیح، تاپل ها و رشته ها را می توان به جای آن استفاده کرد.
تنظیم عملیات
پایتون از عملیات ریاضی مانند اتحاد، تقاطع، تفاوت و موارد دیگر برای مجموعه ها پشتیبانی می کند.
عملیات اتحادیه با استفاده از مجموعه ها در پایتون
عملیات ریاضی اتحاد دو مجموعه همه عناصر منحصر به فرد را از هر دو مجموعه به هم می پیوندد.
first_set = {1, 2, 3} second_set = {3, 4, 5} union_set = first_set | second_set # Using the '|' operator # Output: {1, 2, 3, 4, 5} # or union_method = first_set.union(second_set) # Using the union() method # Output: {1, 2, 3, 4, 5}
اتحادیه را می توان با هریک از |
ایجاد کرد یا union()
.
عملیات تقاطع با استفاده از Sets در پایتون
در پایتون، تقاطع یک عملیات ریاضی از دو مجموعه است که فقط عناصر مشترک را چاپ می کند.
first_set = {1, 2, 3} second_set = {3, 4, 5} union_set = first_set & second_set # Using the '&' operator # Output: {3} # or union_method = first_set.intersection(second_set) # Using the union() method # Output: {3} print(union_set) print(union_method)
تقاطع را می توان با متد &
یا intersection()
ایجاد کرد.
عملیات تفاوت با استفاده از مجموعه ها در پایتون
در پایتون، تفاوت عملیات ریاضی بین دو مجموعه زمانی رخ می دهد که یک عنصر در مجموعه اول وجود داشته باشد، اما در مجموعه دوم وجود ندارد.
first_set = {1, 2, 3} second_set = {3, 4, 5} union_set = first_set - second_set # Using the '-' operator # or union_method = first_set.difference(second_set) # Using the difference() method print(union_set) print(union_method)
تفاوت را می توان با متد -
یا difference()
ایجاد کرد.
اضافه کردن عملیات با استفاده از Sets در پایتون
متد add()
set ها برای گفت ن یک عنصر به مجموعه set استفاده می شود، در حالی که متد update()
برای گفت ن چند عنصر است.
first_set = {1, 2, 3} second_set = {3, 4, 5} # Add with add method first_set.add(4) # Update with update method second_set.update({4,8,9,7}) print(first_set) # Output: {1, 2, 3, 4} print(second_set) # OUtput: {3, 4, 5, 7, 8, 9}
حذف عملیات با استفاده از Sets در پایتون
در پایتون، عملکرد متد remove()
در مجموعه ها حذف یک عنصر خاص در صورت وجود است. متد discard()
نیز برای حذف یک عنصر در صورت وجود استفاده می شود.
تنها تفاوت این است که discard()
اگر عنصر وجود نداشته باشد خطایی ایجاد نمی کند، اما remove()
یک KeyError
ایجاد می کند.
first_set = {1, 2, 3} second_set = {3, 4, 5} first_set.remove(5) # Output:KeyError: 5 second_set.discard(4) # Output:KeyError: {3, 5} print(first_set) print(second_set)
عملیات Frozenset با استفاده از Sets در پایتون
frozenset
یک مجموعه غیر قابل تغییر داخلی است. مانند یک مجموعه معمولی با {}
تعریف می شود، اما عنصر آن پس از ایجاد قابل تغییر یا اصلاح نیست.
# Creating a frozenset frozen_set = frozenset([7, 2, 3, 1, 5]) # Frozensets are immutable. frozen_set.add(6) # An AttributeError will be raised # Elements of a frozenset cannot be changed once it's created frozen_set[0] = 10 # TypeError will be raised # You can perform set operations like union, intersection, and difference on the frozenset
هیچ نوع داده ای در پایتون
در پایتون، نوع داده None
نشان دهنده عدم وجود یک مقدار یا یک مقدار تهی است.
این نشان می دهد که تابع a مقدار بازگشتی ندارد یا عبارت فاقد مقدار معنی دار است.
چند نکته کلیدی از نوع داده None:
نوع : None
در پایتون نوع داده NoneType
نامیده می شود.
Return Value : None
مقدار بازگشتی پیشفرض برای یک تابع بدون مقدار نیست.
مقدار پیش فرض : می توانیم از None
به عنوان آرگومان پیش فرض در تعریف تابع استفاده کنیم.
# Initializing z with None, indicating that it does not currently hold any meaningful value. z = None print(z) # Output: None y = None if y is None: print("The Value of y is:" "x is None") # Output: The Value of y is :y is None def pair(y=None): if y is None: print("y is None") pair() # Output: y is None # The greeting() function prints a message if a name is provided, otherwise it greets a stranger, but since the function does not return any value explicitly, it returns None by default. def greeting(name): if name: print("Hi, " + name) else: print("Hi, Stranger") result = greeting("Kamaldeen") # Output: Hello, Kamaldeen print(result) # Output: None
نوع داده بولی در پایتون
در پایتون، تنها دو مقدار برای مقایسه و عملیات منطقی هنگام استفاده از نوع داده boolean
استفاده می شود. آنها مقادیر True
و False
هستند.
مقادیر boolean
نتیجه ای هستند که از عملگرهای مقایسه مانند مساوی ( ==
)، مساوی نیست ( !=
)، بزرگتر از ( >
)، کمتر از ( <
)، بزرگتر یا مساوی با (. >=
)، و کمتر یا مساوی با ( <=
).
a = 10 b = 15 # Comparison operators print(a == b) # False print(a < b) # True # Logical operators print(a < 10 and b > 5) # False print(a < 3 or b> 20) # False print(not(a == b)) # True # Control Flow age = 75 if age >= 18: print("You are an adult.") else: print("You are a minor.") # Functions return def is_even(number): return number % 2 == 0 print(is_even(10)) # True print(is_even(7)) # False
بسته بندی
در این آموزش با انواع مختلف داده در پایتون آشنا شدید.
ما در مورد چندین نوع داده داخلی مانند توالی، نگاشت، مجموعه، هیچ و انواع Boolean صحبت کردیم.
خواندن مبارک!
ارسال نظر