ناظر ضدانحصار اسپانیا، Booking.com را به دلیل شرایط ناعادلانه و محدود کردن رقبا، نزدیک به 450 میلیون دلار جریمه کرد.


مرجع رقابت اسپانیا، CNMC، دریافته است که آژانس مسافرتی آنلاین Booking.com از موقعیت غالب بازار در پنج سال گذشته سوء استفاده کرده است. روز سه شنبه این شرکت را 413.24 میلیون یورو (یا حدود 447 میلیون دلار با نرخ ارز فعلی) جریمه کرد.
CNMC در اکتبر 2022، پس از شکایت انجمن مدیران هتل های اسپانیا و انجمن هتل های منطقه ای مادرید، تحقیقاتی را در مورد Booking.com آغاز کرد. تحقیقات سازمان دیده بان تأیید کرد که Booking شرایط و ضوابط ناعادلانه ای را بر هتل ها تحمیل کرده است که به گفته مقامات، رقابت آژانس های مسافرتی رقیب را دشوار می کند.
Booking.com سهمی بین 70 تا 90 درصد از بازار اسپانیا را برای ارائه خدمات واسطهگری رزرو آنلاین به هتلها توسط آژانسهای مسافرتی آنلاین در دوره مورد بحث در اختیار داشت.
این شرکت حداقل از اول ژانویه 2019 تا به امروز با تحمیل شرایط تجاری ناعادلانه مختلف بر هتلهای واقع در اسپانیا که از خدمات واسطهگری رزرو آن استفاده میکنند و محدود کردن رقابت با سایر آژانسهای مسافرتی آنلاین که همان را ارائه میدهند، دو سوء استفاده از موقعیت مسلط خود مرتکب شده است. خدمات،» CNMC در یک بیانیه مطبوعاتی [به زبان اسپانیایی. این یک ترجمه ماشینی است].
این مقام به این نتیجه رسید که Booking یک بند قیمت ناعادلانه را بر روی هتل ها با استفاده از پلتفرم خود اعمال کرده است که آنها را از ارائه اتاق های خود در وب سایت های خود با قیمتی کمتر از قیمت ارائه شده در Booking.com منع می کند، حتی با وجود اینکه پلت فرم این حق را برای خود محفوظ می دارد که به طور یکجانبه قیمت هتل ها را کاهش دهد. از طریق وب سایت یا برنامه خود ارائه دهد.
بیشتر بخوانید
CNMC همچنین در مورد مسائل مربوط به بندهای مربوط به شرایط عمومی شرکت ایراد گرفت و بیان کرد که فقط نسخه انگلیسی شرایط دارای ارزش قانونی است در حالی که هم قانون قابل اعمال بر شرایط و هم دادگاههای ذیصلاح مربوط به هلند هستند، جایی که رزرو انجام میشود. دفتر مرکزی است. این امر باعث شد که در صورت بروز اختلاف، شرکت های اسپانیایی بوکینگ را به دادگاه ببرند.
علاوه بر این، یافتههای تحقیقات عدم شفافیت را در مورد ارزش ارائه شده به هتلها از طریق مجموعهای از محصولات اشتراکی نشان میدهد که به هتلها اجازه میدهد در ازای پرداخت هزینه کمیسیون بالاتر یا ارائه برخی از اتاقهای خود با تخفیف، موقعیت خود را در رتبهبندی پیشفرض پلتفرم بهبود بخشند. نرخ ها
CNMC بيان کرد Booking با محدود کردن رقابت سایر آژانسهای مسافرتی آنلاین با استفاده از تعداد کل رزروهای هتل از طریق پلتفرم خود به عنوان معیار رتبهبندی در فهرستهای نتایج جستجوی پیشفرض، توانسته است از موقعیت غالب خود سوء استفاده کند و از این طریق هتلها را تشویق به تمرکز آنلاین خود کند. رزرو در Booking.com
یافتههای این مرجع همچنین استفاده از الزامات عملکردی توسط Booking را برجسته میکند که از آن به عنوان معیاری برای دسترسی هتلها و باقی ماندن آن در دو برنامه اشتراک فوقالذکر استفاده میکرد - اما دریافت که اساساً بر اساس سودآوری هر هتل برای رزرو است. com."
CNMC گفت : «این امر هتلهایی را که میخواهند به برنامهها دسترسی داشته باشند یا در برنامهها باقی بمانند تشویق میکند تا از یک خطمشی قیمتگذاری و در دسترس بودن پیروی کنند که باعث میشود فروش خود را بر روی پلتفرم متمرکز کنند، به ضرر سایر آژانسهای رقیب».
تحریم اعمال شده توسط مقامات اسپانیایی به دو مجازات 206.62 میلیون یورویی برای هر یک از سوء استفاده از موقعیت مسلط تقسیم می شود. اولی T&Cهای ناعادلانه ای است که بر هتل ها در اسپانیا تحمیل شده است و دومی محدودیت رقابت سایر آژانس های مسافرتی آنلاین است.
این مقام همچنین تعهدات رفتاری را بر رزرو تحمیل کرده است، که از آن میخواهد رفتار متخلف را متوقف کند و اطمینان حاصل کند که در رفتار مشابه دیگری که میتواند تأثیری مشابه در آینده داشته باشد، شرکت نمیکند.
برای پاسخ به تحریم CNMC با Booking.com تماس گرفته شده است. شرکت میتواند نسبت به این تحریم در دادگاه ملی تجدیدنظر کند، اما باید ظرف دو ماه این کار را انجام دهد.
فراتر از اسپانیا، این غول مسافرتی اروپایی در ماههای آینده با مقررات سختگیرانهتری در سراسر اتحادیه اروپا مواجه خواهد شد، زیرا در ماه مه به عنوان دروازهبان تحت قانون بازارهای دیجیتال این بلوک معرفی شد. پیش بینی می شود که تا اواسط نوامبر با این رژیم مطابقت داشته باشد و خطر مجازات برای عدم رعایت آن ممکن است به 10٪ از گردش مالی سالانه جهانی (یا 20٪ برای تکرار تخلفات) برسد.
ارسال نظر